|
کدخبر: 313403

سنگ آهن/ میلگرد/ معدن چین

کمر چین خم شد/ پکن رسماً تسلیم شد؟

قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. افت نرخ ثبت‌شده برای مسکن در چین بیشترین میزان پس از زمان اوج‌‌‌گیری کووید-۱۹ در این کشور ظرف سال گذشته بوده و نشان‌‌‌دهنده تضعیف گسترده تقاضا در بازار املاک چین است.

اقتصاد کمر چین خم شد/ پکن رسماً تسلیم شد؟

کاهش بهای مسکن در چین طی ماه اکتبر ادامه‌‌‌دار شد و فعالان بازار احتمال استمرار این رویه را تا پایان سال‌جاری میلادی می‌دهند. با وجود این، سنگ‌‌‌آهن و فولاد در بازار داخلی چین، بی‌‌‌توجه به داده‌‌‌های منفی بخش مسکن در مسیر رشد قیمت نوسان دارند، به‌‌‌نحوی که سنگ‌‌‌آهن در سقف نرخ هشت‌ماهه و فولاد در سقف قیمت هفت‌ماهه معامله می‌شود.

قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. افت نرخ ثبت‌شده برای مسکن در چین بیشترین میزان پس از زمان اوج‌‌‌گیری کووید-۱۹ در این کشور ظرف سال گذشته بوده و نشان‌‌‌دهنده تضعیف گسترده تقاضا در بازار املاک چین است. براساس محاسبات رویترز، طبق داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، قیمت مسکن نوساز این کشور ظرف ماه اکتبر ۰.۳‌درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت؛ این در حالی بود که بهای مسکن نوساز در این کشور ظرف ماه سپتامبر کاهش ۰.۲درصدی داشت. اقدامات دولت چین برای مهار بدهی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در این کشور ظرف سال ۲۰۲۰ باعث بروز بحران در بخش ساخت‌‌‌وساز شد.

بخش ساخت‌‌‌وساز و صنایع وابسته به آن حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد تولید ناخالص ملی در چین را پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، اقدامات نظارتی دولت چین در حالی که در وهله ابتدایی، احتمال بروز نکول در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین را مطرح کرد، در ادامه باعث شد تا دومین اقتصاد جهانی با بحران جدی در زمینه اهداف رشد اقتصادی مواجه شود. در این شرایط، دولت چین برای مهار تبعات منفی بروز بحران در شرکت‌های ساختمانی این کشور، مجموعه‌‌‌ای از اقدامات را برای تحریک این بخش اجرایی کرد که از جمله آنها می‌‌‌توان به کاهش محدودیت در خرید خانه و کاهش هزینه‌‌‌های وام اشاره کرد. با وجود این، همچنان خریداران مسکن در این کشور محتاط هستند، بنابراین به‌رغم این سیاست‌‌‌ها از نرخ مسکن در این کشور کاسته می‌شود. ما هونگ، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری Zhixin گفت: مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت مسکن تضعیف تقاضاست. خریداران نسبت به تحویل خانه‌‌‌هایی که پیش‌خرید می‌کنند در زمان مقرر اطمینان ندارند.

موسسه Nomura تخمین می‌‌‌زند، حدود ۲۰میلیون واحد پیش‌‌‌فروش‌شده در چین وجود دارد که هنوز ساخته نشده‌‌‌اند یا در مرحله ساخت قرار دارند و با تاخیر تحویل داده می‌‌‌شوند. از این تعداد خانه نیمه‌‌‌کاره حدود ۵‌درصد مربوط به شرکت کانتری‌گاردن و مابقی مربوط به سایر شرکت‌هاست. از ۷۰شهر مورد بررسی، نرخ مسکن نوساز در ۵۶شهر ظرف ماه اکتبر کاهش داشت؛ این در حالی بود که ظرف ماه سپتامبر نرخ مسکن در ۵۴شهر افت داشت. در عین حال، قیمت مسکن در سه شهر بزرگ این کشور شامل پکن، شنژن و گوانگژو ظرف ماه اکتبر کاهش یافت. قیمت مسکن سالانه در چین نیز ظرف ماه اکتبر افت ۰.۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

لیو آیهوا، سخنگوی اداره ملی آمار، روز چهارشنبه هفته گذشته برابر ۱۶نوامبر گفت: بازار املاک هنوز در حال تعدیل و دگرگونی است و بروز پیچ‌‌‌وخم در مسیر بهبود اقتصادی، طبیعی است. ژانگ داوی، تحلیلگر آژانس املاک و مستغلات Centaline معتقد است که نرخ مسکن در چین در ماه‌‌‌های نوامبر و دسامبر نیز کاهش می‌یابد؛ این زمان به شکل سنتی زمان رکود در بازار مسکن چین است، بنابراین کاهش مستمر قیمت در این ماه‌‌‌ها دور از انتظار نیست. ژانگ می‌‌‌گوید: برای بازگرداندن بازار املاک چین به مسیر رشد لازم است که سیاست‌‌‌های حمایتی دولت این کشور به‌‌‌خصوص در شهرهای درجه‌یک افزایش یابد.

بانک‌مرکزی چین قصد دارد حداقل ۱۳۷میلیارد دلار بودجه کم‌هزینه برای نوسازی روستاها و شهرهای کوچک این کشور و همچنین ساخت مسکن ارزان هزینه کند. این وعده‌‌‌های دولت چین باعث شده است تا به‌رغم کاهش تقاضا در بازار مسکن چین، سنگ‌‌‌آهن و فولاد در مسیر رشد نرخ نوسان داشته باشند. دولت چین به دنبال ارائه طرح‌‌‌هایی برای تحریک بازار مسکن است؛ اما مردم چین از سویی درخصوص حفظ درآمد خود به دلیل افزایش آمار بیکاری تردید دارند و در عین حال بازده سرمایه‌گذاری مالی در چین ضعیف است و مجموع این موارد باعث می‌شود تا چینی‌‌‌ها در خرید یک دارایی بزرگ نظیر خانه مردد باشند.

سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۳.۵‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۱۸نوامبر به کانال قیمتی ۱۳۰دلاری صعود کرد و ظرف روز جمعه ۱۸نوامبر با نرخ ۱۳۲دلار و ۵۰سنت فروش رفت. این رقم سقف قیمت هشت‌ماه اخیر این محصول بود. سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین بی‌‌‌توجه به داده‌‌‌های اقتصادی چین در مسیر صعود نرخ قدم برمی‌‌‌دارد. در حالی که افت تقاضا در بازار مسکن چین، سیگنالی منفی برای بازار سنگ‌‌‌آهن و فولاد به همراه داشته است، محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین، زمینه‌‌‌ساز رشد تقاضا در بازار آهن و فولاد شده و از رشد بهای این محصولات حمایت کرده است. دولت پکن هفته گذشته اعلام کرد که انتشار اوراق قرضه یک‌تریلیون دلاری اجرای پروژه‌‌‌های زیرساختی در این کشور را تسریع خواهد کرد. این تصمیم، فعالان بخش آهن و فولاد را به رشد تقاضا از سوی بخش زیرساخت چین امیدوار و زمینه رشد نرخ در بازار آهن و فولاد را تقویت کرد.

میلگرد داخلی چین در ماه نوامبر به بیش از ۳‌هزار و ۹۲۰یوآن به ازای هر تن رسید که این رقم بالاترین نرخ فروش آن پس از هفت‌ماه گذشته بود. داده‌‌‌های امیدوارکننده از اقتصاد چین با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضا از سوی بخش صنعت در این کشور به رشد بهای میلگرد وارداتی به چین انجامید. داده تولید صنعتی در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات آهنی جهان در ماه اکتبر بیش از حد انتظار افزایش یافت که داده‌‌‌های ضعیف PMI را برای این دوره به چالش کشید و با پیش‌بینی‌‌‌ها همسو شد که سرمایه‌گذاری‌‌‌های بیشتر باعث افزایش فعالیت خرید فولاد می‌شود. درعین حال، داده‌ها نشان داد که تولید فولاد خام چین در ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. امیدواری به رشد تقاضا، همزمان با افت تولید از رشد بهای فولاد در چین حمایت کرد.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها