|
کدخبر: 313370

شاهین / قاچاق پرنده / پرندگان شکاری

مردم این کشور عاشق شاهین ایرانی شدند / میلیاردها تومان برای خرید یک پرنده شکاری

افزایش کشف باندهای قاچاق پرندگان همزمان است با فصل مهاجرت پرندگان شکاری. حدود ۷۰ درصد از پرندگان کشور مهاجر هستند و عمدتا برای زمستان‌گذرانی اینجا می‌آیند. کریدورهای مهاجرت برای بسیاری از گونه‌های مهاجر امن نیست. در روزهای اخیر یکی از باندهای قاچاق پرندگان شکاری در اتوبان تهران-قم متلاشی شد.

اقتصاد مردم این کشور عاشق شاهین ایرانی شدند / میلیاردها تومان برای خرید  یک پرنده شکاری

مشتری‌ اصلی پرندگان شکاری، شیخ‌های سخت‌گیر حاشیه خلیج فارس هستند که علاوه بر گونه، سایز، جنس و رنگ پرنده شکاری نیز برایشان مهم است و حاضرند برای برخی از گونه‌ها میلیاردها تومان پرداخت کنند. آنها بازار پر تراکنشی را برای قاچاقچیانی ایجاد کرده‌اند که از ایران، افغانستان و پاکستان برایشان هر نوع پرنده شکاری را مهیا می‌کند. بار قاچاق، برای رسیدن به بازارهای حاشیه خلیج فارس بعضا تا ۱۰ دست می چرخد و تعداد زیادی از حیوانات تا رسیدن به مشتری نهایی در میان راه در اثر تشنگی، ضربه، استرس و ... تلف می‌شوند. در کنار شیوخ عرب، قوش‌بازهای داخلی، با آزمون و خطا از پرنده های شکاری جوجه کشی می‌کنند.

عمده قاچاق حیات وحش ایران به انواع گونه‌های پرندگان شکاری کوچک جثه مربوط می‌شود. سود اصلی را دلالانی می‌برند که می‌توانند تاجری در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیدا کنند که حاضر باشد ۳۰- ۲۰ هزار دلار به شاهین و بالابان بدهد. قاچاقچیان سالانه صدها پرنده شکاری را راهی دبی و قطر و ... می‌کنند و بخش بسیار کوچکی از آنها توسط پلیس، وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست و ... شناسایی و کشف می‌شود.

عرب ها برای شاهین ایرانی چقدر پول می دهند؟

شاهین

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها