|
کدخبر: 313348

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

بودجه باید براساس برنامه نوشته شود / تیم اقتصادی دولت قوی نیست

کرمی گفت: با وجود همه اشکالاتی که بر دولت روحانی وارد بود یک نفر به نام جهانگیری چه خلاف و چه درست، حرف آخر را می‌زد، از این‌رو انتظار دارم در تیم دولت رئیسی هم یک نفر حرف آخر را بزند.

اقتصاد بودجه باید براساس برنامه نوشته شود / تیم اقتصادی دولت قوی نیست

«آشفتگی در تیم اقتصادی دولت» این عبارتی است که غلامحسین کرمی، یکی از نمایندگان اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش‌نیوز به آن اشاره می‌کند و بر این باور است که اگر در دولت فردی وجود داشت که حرف آخر را بزند شاهد این حجم از بهم ریختگی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم نبودیم و طبق معمول لایحه بودجه سال آینده طبق برنامه هفتم توسعه نوشته می‌شد.

غلامحسین کرمی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در پاسخ به اینکه هنوز بررسی برنامه هفتم توسعه به پایان نرسیده، بودجه سال ۱۴۰۳ بر چه اساسی نوشته شده، گفت: بودجه هنوز به مجلس نیامده و باید ارائه شود که در مورد آن قضاوت کنیم اما نکته مهم این است که بودجه باید براساس برنامه نوشته شود. به این معنی که بعد از تنظیم، تصویب و ابلاغ برنامه توسعه بودجه در چارچوب آن تنظیم و ارسال شود.

وی افزود: ادعای آقایان مبنی بر این است که ما بر مبنای سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و مواردی که در برنامه هفتم توسعه وجود دارد، لایحه بودجه را تنظیم می‌کنیم، حال باید مشاهده کرد که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

غلامحسین+کرمی

برنامه طوری نوشته شود که بعد از ۵ سال نگوییم فقط ۲۰ درصد آن اجرایی شد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر درباره برنامه هفتم توسعه به این ترتیب است که چند در صد برنامه ششم توسعه عملیاتی شد؟ هر چند دغدغه رهبری و مدیران دلسوز نظام این است که برنامه باید عملیاتی باشد. به این صورت که برنامه هفتم توسعه باید به صورتی تنظیم شود که عملیاتی باشد و بعد هم سعی مدیران اجرایی کشور، سازمان برنامه و بودجه، هیئت دولت و سایر دستگاه‌ها نظیر مجلس به عنوان دستگاه ناظر بر این باشد که بعد از ۵ الی ۶ سال بگوییم ۷۰ الی ۸۰ درصد برنامه توسعه تحقق پیدا کرده و نگوییم فقط ۲۰ درصد محقق شده است. این مشکلی است که تاکنون وجود داشته اما فکر می‌کنم در برنامه  جدید توسعه بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

کرمی درباره تأخیر دولت برای ارائه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: هنوز لایحه بودجه به مجلس نیامده اما ادعای آقایان این است که بر مبنای سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند لایحه مذکور را نوشتند و در همان راستایی که برنامه هفتم توسعه را نوشتیم لایحه بودجه را هم می‌نویسیم.

تیم اقتصادی دولت قوی نیست

کرمی با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم متذکر شد: نظر شخصی بنده این است که تیم اقتصادی دولت نسبت به سایر تیم‌هایی که دارد، قوی نیست، البته انتظار می‌رفت تیم قوی‌تر باشد اما امیدواریم که هم قوی‌تر شود هم انسجام تیمی افزایش پیدا کند. البته بنده در نطق‌هایی که داشتم به این موارد اشاره کردم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه در مقابل انتقاداتی که نسبت به تیم اقتصادی دولت داشتید، گوش شنوایی وجود داشت؟ ابراز کرد: بله، در مورد انتقادات بنده گوش شنوا وجود داشت اما به خوبی عمل نکردند، به این ترتیب که دولت فقط گفت انتقادات را شنیدیم اما چه مصادیقی دارید؟ بنده مصادیق را هم به دولت گفتم. در مجموع امیدوارم وضعیت بهتر شود کما اینکه فقط دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است.

کرمی در پاسخ به اینکه اگر چه دو سال از عمر دولت گذشته اما پایان عمر مجلس یازدهم است، اظهار کرد: مجلس یازدهم تا ۷ خرداد ۱۴۰۳ بر سرکار است و ۷ ماه دیگر از عمر آن باقی مانده است.  امیدوارم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوب برای تیم اقتصادی صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه مگر امکان دارد طبق بودجه تیم اقتصادی دولت را تغییر داد؟ خاطرنشان کرد خیر، طبق لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارسال می‌کند، متوجه می‌شویم چه نگاهی پشت برنامه  بودجه است، هنوز قضاوت زود است.

در دولت هر کسی ساز خود را می‌زند

کرمی در پایان یادآور شد: نکته قابل توجه در مورد تیم اقتصادی دولت‌ها این است که با وجود همه اشکالاتی که بر دولت روحانی وارد بود یک نفر به نام جهانگیری چه خلاف و چه درست، حرف آخر را می‌زد، از این‌رو انتظار دارم در تیم دولت رئیسی هم یک نفر حرف آخر را بزند، هر کسی باشد خوب است و فرقی نمی‌کند چه مخبر باشد، چه وزیر اقتصاد یا مدیر کل بانک مرکزی، مهم این است که یک نفر حرف آخر را بزند، نه اینکه اوضاع جوری باشد که هر کسی ساز خود را بزند.

خبرنگار: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها