|
کدخبر: 310703

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد؛

جزئیات جدید درباره بودجه ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته، در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم منابع و هزینه‌ها واقع‌گرایانه تعیین شود و یکی از دلایلی که باعث شد منابع پیش‌بینی شده در بودجه امسال تحقق نیابد را درآمدهای نفتی اعلام کرد.

اقتصاد جزئیات جدید درباره بودجه ۱۴۰۳

داوود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - درباره تحقق منابع و درآمدهای بودجه سال جاری گفت: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در هفت ماه ابتدایی امسال ۷۰ درصد است و با آنچه در بودجه پیش‌بینی شده فاصله داریم.

وی علت این مساله را بیش برآوردی‌هایی دانست که در بودجه ۱۴۰۲ اتفاق افتاده بود و گفت: امروز باید با رویکرد تخصیص بودجه به مدیریت بپردازیم. یکی از آن بیش برآوردی‌ها در حوزه درآمدهای نفتی است؛ درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌‌بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم روز ملی مرکز آمار که امروز (۱ آبان) برگزار شده گفته که در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم منابع و هزینه‌ها را واقع‌گرایانه تعیین کنیم، به گونه‌ای که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که منابع پیش‌بینی شده در بودجه امسال تحقق نیافته، درآمدهای نفتی، همچنین درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی دارایی‌ها است.

تحقق کمتر از ۱۰ همت واگذاری دارایی‌های مازاد

منظور با اشاره به پیش‌بینی رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی مولدسازی دارایی‌ها، گفت: گرچه مولدسازی را امسال با جدیت دنبال می‌کنیم و هیأت ویژه‌ای در دولت، قوه قضائیه و مجلس هر هفته در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد، اما چسبندگی در واگذاری دارایی‌های مازاد در دستگاه‌ها وجود دارد که توفیق ما این زمینه به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان در هفت ماهه نخست امسال رسانده و همین مساله یکی از دلایل عدم تحقق درآمدهای بودجه است.

او همچنین گفت: اکنون به انتهای واگذاری دارایی‌های دولت رسیدیم و بخشی از واگذاری‌ها در عمل انجام شده است و به همین جهت در هفت ماهه امسال کمتر از ۲۵ درصد از درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از این محل محقق شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم منابع و هزینه‌ها را واقع‌گرایانه تعیین کنیم، به گونه‌ای که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیافتد.

به گفته منظور، اگر تقارن و نزدیکی بین منابع و مصارف نباشد باعث گلایه‌مندی دستگاه‌ها می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر باعث عدم تحقق وعده‌های ما می‌شود و امیدوار هستیم با تعامل با مجلس شورای اسلامی بتوانیم بودجه واقع‌گرایانه برای ۱۴۰۳ تنظیم کنیم؛ پرداخت به ذینفع نهایی را با جدیت دنبال می‌کنیم، نمونه‌ای از آن را در چند دستگاه اجرا و موانع را شناسایی کرده‌ایم.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها