|
کدخبر: 313142 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی:

نان ۳ هزار تومانی منطقی نیست / نانوایی ها ناچار به تعطیلی هستند!

سلیمانی گفت: قیمت مصوب نان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و تا پایان سال ۱۴۰۰ ارزش خود را داشت. نان ۳ هزار تومانی هیچ توجیه اقتصادی برای نانوا ندارد.

اقتصاد نان ۳ هزار تومانی منطقی نیست / نانوایی ها ناچار به تعطیلی هستند!

نان از قدیم تا امروز جزء اساسی‌ترین خرید خانوار به حساب می‌آید و به همین دلیل قیمت آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. اخیرا گزارشی در مورد گران فروشی نانوایی‌ها پخش شده است و در پی آن واحدهای زیادی از ادامه فعالیت منع شده اند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که قیمت نان به زودی قرار است با افزایش روبرو شود یا دولت برای حمایت از نانوایی‌ها برنامه‌ای خواهد داشت یا خیر.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به بررسی عوامل موثر بر قیمت نان و هزینه مربوط به نانوایی‌ها پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

محمد-سلیمانی

قیمت مصوب نان مربوط به سال ۱۴۰۰ است

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت مصوب نان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و تا پایان سال ۱۴۰۰ ارزش خود را داشت، یعنی این قیمت مصوب فقط برای این سال مناسب بوده است. بارها در رسانه‌ها و صدا و سیما تکرار کرده‌ایم که از سال ۱۴۰۰ به بعد هزینه‌های تولید بالغ بر ۲۰۰ برابر بیشتر شده است. در این شرایط یا باید یک نرخ جدید اعلام کرد و یا یک کمک هزینه‌ای وجود داشته باشد در حدی که لااقل نانوا بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد.

وی افزود: اگر این اتفاق نیفتد و هزینه‌های نانوا به هیچ طریقی پوشش داده نشود، نانوا ناچار می‌شود از طرق دیگری کسب خود را زنده نگه دارد. روش‌هایی نظیر کم فروشی و گران فروشی که گزینه اول منجر به کاهش کیفیت نان در نانواها شده و گزینه دوم موجب نارضایتی مصرف کننده می‌شود. در شرایط حال حاضر اما نانواها با هر دو گزینه مواجه هستند به این دلیل که در صورت‌عدم انجام این کار مجبور به تعطیلی واحد صنفی می‌شوند. بر مبنای این موضوع هم تعزیرات بر اساس سال ۱۴۰۰ واحدهای صنفی نانوایی‌ها را جریمه می‌کند و این اتفاق با توجه به تغییرات قیمتی که در زمینه هزینه‌ها رخ داده است، منطقی نیست.

آنالیز هزینه‌های یک واحد نانوایی

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطرنشان کرد: یک نانوا اگر قرار باشد ۱۰۰۰ عدد نان سنگک به فروش برساند، با محاسبه قیمت مصوب نان ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در مجموع ۳ میلیون تومان می‌شود. از این ۳ میلیون تومان فقط روزی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن صرف دستمزد کارگر نانوایی می‌شود. با این وضعیت سودی برای نانوا باقی می‌ماند؟ موضوع دیگری که مطرح است، حمایت ۴۰درصدی دولت از نانوایی‌ها به عنوان کمک هزینه است، این میزان گفته شده در نوع ۲ نانوایی‌ها ۲۷ درصد می‌شود، این ۲۷ درصد در ۱۰۰۰ نان بخواهیم حساب کنیم یک مبلغ ناچیزی می‌شود که اصلا قادر به پوشش دهی هزینه‌ها نیست.

سلیمانی تاکید کرد: اگر قرار است نان گران نشود باید ریشه دار مسئله پوشش دهی هزینه‌های نانوایی‌ها بررسی شود. حرکتی که در حال حاضر در حال انجام آن هستند این است که بازرسینی به نانوایی‌ها می‌فرستند و با گزارش گران فروشی یا کم فروشی واحدها را پلمب می‌کنند. البته بنده به شخصه نانوایانی که غیرمتعارف نان می‌پزند را قبول ندارم و باید با این افراد برخورد شود.

یارانه نان کفاف هزینه‌های نانوا را نمی‌دهد

وی در ادامه گفت: با توجه به محاسبه‌ای که برایتان توضیح دادم، با فرض اعمال هزینه‌ها مبلغی که برای نانوا باقی می‌ماند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و نانوا با این مبلغ نه می‌تواند پول آراد نانوایی را بدهد، نه قادر است هزینه اجاره ملک را بپردازد و نه هزینه‌های ماهانه آب، برق و گاز را می‌تواند بپردازد. بنابراین با این شرایط چطور می‌خواهند جلوی تخلف نانوا را بگیرند؟! حدود یک سال و نیم قبل از طرف اتحادیه آنالیزی در مورد هزینه‌ها به کارگروه آرد و نان استانداری ارسال کردیم و باز در سال جاری در تیر ماه با قیمت‌های به روز آنالیز هزینه‌ها ارسال شده است و مجدد در شهریور ماه آنالیز جدید را ارسال کردیم، حتی مورد تایید سازمان حمایت هم قرار گرفت اما نظر وزارت کشور این است که نان نباید گران شود.

اعمال جریمه‌های سنگین برای نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار داشت: دردسر بعدی برای نانوایان اعمال جریمه بازرسان با نرخ ۱۴۰۰ است. فرض کنید اگر جریمه ۱ میلیونی نوشته شود بعد از انتقال به تعزیرات این ۱ میلیون حدود ۱۰ میلیون می‌شود و اگر تعزیرات بگوید این تخلف به فرض برای دفعه چهارم است، این جریمه باز با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه می‌شود و بنابراین ممکن است مبلغ این جریمه به ۱۰۰ میلیون تومان هم برسد. با این شرایط یک نانوا چطور قادر است تمام این هزینه‌ها را بپردازد؟ مشخص است که دوباره مجبور به تخلف خواهد شد و بنابراین اعمال چنین جریمه‌هایی خیلی بازدارنده نیست و احتمال تکرار تخلف بسیار بالا است.

سلیمانی ادامه داد: ما یک مثلث داریم بین نانوا، دولت و مردم و این مثلث باید با هم همخوانی و متناسب باشد. اگر تناسب بین این ۳ ضلع به هم بخورد، این سیستم قادر نخواهد بود به خوبی کار کند. ما هرگز نمی‌خواهیم دولت نان را گران کند اما از طرفی برای ثابت نگه داشتن نرخ آن باید هزینه‌های نانوا پوشش داده شود. یک واحد تولیدی که چند کارگر دارد و دستمزد آن‌ها را باید بپدازد باید آنقدر درامد داشته باشد تا بتواند آن واحد تولیدی را سرپا نگه دارد.

حمایت از تولید باید در اولویت دولت باشد

وی خاطرنشان کرد: مسئولان دولت و همچنین دولتمردان گذشته همگی بر این امر واقف بودند که از تولید و تولیدکننده حمایت کنند. در حال حاضر چند واحد نانوایی به علت اینکه فعالیت برای‌شان صرفه اقتصادی نداشته است، محکوم به تعطیلی شدند و اگر قرار باشد شرایط به همین شیوه چکشی ادامه داشته باشد واحدهای دیگری به این نتیجه می‌رسند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی افزود: در مورد نان سنگک، حفظ کیفیت نان با توجه به فشار هزینه‌ها ممکن نیست و بنابراین اگر نان سنگک خوبی می‌خواهیم تا مردم هم راضی باشند و توجیه اقتصادی هم داشته باشد، یا باید به آن نرخ جدید داد و یا باید هزینه‌ها طبق آنالیز داده شده، پوشش داده شود. نان ۳ هزار تومانی با هیچ منطقی جور در نمی‌آید و دولت برای حل مشکلات اخیر باید فکری کند.

سلیمانی در پایان به گسترش نیوز گفت: در هر نانوایی از مغازه دار گرفته تا نانوا، شاطر و کارگری که مشغول فعالیت هستند، حداقل ۵ تا ۶ خانواده را نان‌آور هستند و اگر یک واحد صنفی نانوایی بسته شود، حداقل ۶ نفر بیکار شده و درآمدی نخواهند داشت. یا یک نانوایی که حدود ۴۰ سال است در حوزه نانوایی فعالیت می‌کند اگر بیکار شود، چه شغلی را می‌تواند جایگزین آن کند؟ بنابراین باید برای حل این معضلات فکری اساسی شود.

کلام پایانی

با مشاهده میدانی و اطلاع‌رسانی مخاطبان قیمت نان فروخته شده در اغلب نانوایی‌ها به قیمت ۵ هزار تومان است و طبق ادعای نانوا این قیمت حداقل نرخی است که برای نانوایی سود دارد. همچنین لازم به ذکر است که در این هفته وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت آرد و نان تاکید کرد که تاکنون هیچ مرجعی مجوزی برای افزایش قیمت آرد و نان صادر نکرده است. در صورتی که در سطح بازار افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود، باید توسط دستگاه‌های مربوطه به این موضوع رسیدگی شود. وزیر همچنین اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت آرد و نان وجود ندارد. با این وجود فشار دولت و مراجع اقتصادی به نانوایی‌ها کماکان ادامه دارد و باید دید دولت برای به تعادل رساندن این وضعیت چه تدبیری خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها