|
کدخبر: 312680

قیمت تن ماهی / تن ماهی / مواد غذایی

قیمت تن ماهی سر به فلک کشید / غذایی که لاکچری شد!

افزایش شدید قیمت کنسرو تن ماهی به یکی از داغ‌ترین اخبار حوزه موادغذایی در یکی، دوماه اخیر تبدیل شده است.

اقتصاد قیمت تن ماهی سر به فلک کشید / غذایی که لاکچری شد!

بنا به گزارش مرکز آمار، قیمت مصرف‌کننده کنسروهای ۱۸۰ گرمی تن ماهی در بازه زمانی از مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ تقریباً ۱۱۰ درصد افزایش داشته و از ۳۴ هزار و ۳۲۰ تومان به ۷۲ هزار و ۴۰ تومان رسیده است.

تن ماهی از کالاهایی است که ظرف یکسال اخیر با افزایش عجیب قیمت روبه‌رو بوده است. بنا بر گزارش مرکز آمار، قیمت مصرف‌کننده کنسروهای ۱۸۰ گرمی تن ماهی در حدفاصل مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰ درصد جهش داشته و از ۳۴ هزار و ۳۲۰ تومان به ۷۲ هزار و ۴۰ تومان رسیده است. این در حالی است که رصد بازار نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت تن ماهی ساده از ۸۵ هزار تومان هم گذشته است. برخی از مردم معتقدند قیمت کنسرو ماهی با توجه به قیمت برخی از انواع ماهی دیگر ارزندگی لازم را برای خرید ندارد.

نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در مورد علت گرانی تن ماهی گفت: در حال حاضر تن ماهی قیمت‌گذاری پیشینی و نرخ مصوب ندارد و تولیدکنندگان به روال معمول یعنی بر اساس قیمت خرید مواد اولیه و ضوابط سازمان حمایت با لحاظ یک میزان سود قانونی قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند اما با این وجود چنانچه یک تولیدکننده قیمت‌ها را بیش از اندازه افزایش دهد باید پاسخگو باشد.

محمد مختاریانی با اشاره به گرانی مواد اولیه تولید تن ماهی بیان کرد: سال گذشته این موقع از سال هر کیلو ماهی ۵۱ هزار تومان بود اما الان با سه برابر شدن قیمت‌ها هر کیلو ماهی ۱۵۵ هزار تومان شده است

شگفت‌زدگی مصرف‌کنندگان بیشتر از این جهت بود که زمزمه‌های افزایش قیمت مصوب تن ماهی از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید، . اما این قیمت‌های سرسام‌آور از کجا ‌آمد و چرا تن ماهی اینقدر گران شد؟

پاسخ این پرسش به‌طور خلاصه رشد شدید قیمت ماهی تن است، اما جزئیات این افزایش قیمت در نوع خود جالب توجه است. بیش از ۷۰درصد هزینه تمام‌شده تولید کنسرو تن ماهی به قیمت ماهی تن برمی‌گردد.

موضوع این است که قبلا تن ماهیان با قرار گرفتن در گروه کالایی ۲۲از ارز تالار دوم برای واردات استفاده می‌کردند، اما این شرایط یکباره تغییر کرد و تن‌ماهیان با انتقال به گروه کالایی ۲۱مشمول دریافت ارز ۲۸.۵۰۰تومانی شدند. این تغییر در شرایطی رقم خورد که دولت برای تامین ارز ۲۸.۵۰۰تومانی واردات کالاهای اساسی‌تر نیز با مشکلات جدی مواجه است و در نتیجه واردکنندگان باید مدت‌ها در صف تخصیص ارز بمانند.

این تأخیر در شرایطی است که انتظار می‌رود با استقرار وزیر جدید جهادکشاورزی، اجرای فرایندهای قانونی روند سریع‌تری به‌خود گیرد و در شرایطی که قیمت مرغ و گوشت همچنان در حال افزایش است، با یک تغییر گروه ساده، دست‌کم جلوی رشد قیمت تن ماهی گرفته شود. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که بخش اعظمی از ماهی مورد نیاز صنایع کنسروسازی‌ را صید داخلی تامین می‌کند و این انتظار وجود دارد که صید داخل با قیمت مناسب‌تری به‌دست صنایع برسد؛ درحالی‌که این‌چنین نیست. گفته می‌شود درحالی‌که تولیدکنندگان، هر کیلو ماهی تن وارداتی را با قیمت ۱۵۰هزار تومان می‌خرند، اتحادیه‌ تعاونی‌های صیادی ماهی تن صید داخل را در رقابت با انواع وارداتی بالاتر از ۱۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و این مشکل باعث شده ترجیح صنایع بر واردات باشد، اما واردات نیز پشت سد تخصیص ارز مانده‌اند و دود این دور باطل به چشم مصرف‌کننده‌ای می‌رود که ناچار است برای یک قوطی تن ماهی که در بهترین شرایط ۹۰گرم ماهی در آن وجود دارد، حدود ۱۰۰هزار تومان هزینه کند. ‌

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها