|
کدخبر: 312457 فرشته صائمی

واردات خودرو/ کالاهای دپو شده در گمرک/ واردات خودروهای کارکرده

واردکننده برخی خودروهای دپو شده، مشخص نیست/ این کالاها صد در صد معدوم می‌شوند

دادستان سابق بندرعباس گفت: وارد کننده خودروهایی که از مبادی رسمی وارد شدند، مشخص است، اکثر این واردکنندگان شرکت‌ها بودند، لذا پرونده هم برای آنها تشکیل شده است. آن گروه از خودروهایی که از مبادی غیر رسمی وارد شدند، صاحب کالا مشخص نیست و یا اگر وارد کننده مشخص باشد، جریمه شده و خودرو هم ضبط شده است.

اقتصاد واردکننده برخی خودروهای دپو شده، مشخص نیست/ این کالاها صد در صد معدوم می‌شوند

دادستان سابق بندرعباس در گفتگو با گسترش‌نیوز به نحوه تعیین تکلیف کالاهای دپو شده در گمرک استان هرمزگان پرداخت و بر این نکته تاکید کرد که اقلام دارویی و خوراکی قطعاً معدوم می‌شوند اما وضعیت در مورد کالاهای دیگر نظیر خودرو متفاوت است و بر همین اساس است که گاهاً مزایده‌هایی برگزار می‌شود.

متن گفتگوی خبرنگار گسترش‌نیوز با دادستان سابق بندرعباس به شرح زیر است:

علیرضا احمدی‌منش، دادستان سابق بندرعباس در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره نحوه واگذاری کالاهای دپو شده گفت: بسیاری از کالاهای حاضر در گمرک بندرعباس در انتظار حکم هستند، به این معنی که حکم آنها هنوز صادر نشده است. البته این کالاها تکی هستند که از افراد گرفته شده و عموماً به خود فرد برمی‌گردند چراکه وقتی کالایی به صورت تکی گرفته می‌شود، مشخص است که برای مصرف شخصی بوده از این‌رو تلاش می‌شود که کالای مذکور به فرد بازگردانده شود.

او در پاسخ به اینکه کدام کالاها معدوم می‌شوند؟ افزود: کالاهایی که معمولاً در بازار خریداری می‌شوند کالای ته‌لنجی هستند که در لیست و بازرسی‌ها به دلیل مشکوک بودن اسناد بررسی می‌شوند و بعد از رسیدگی به مالکیت بازگردانده می‌شود اما یکسری کالاها به صورت عمده وارد کشور شدند، قاچاق هستند و هیچ اسنادی ندارند، این کالاها ضبط می‌شوند و اگر کالاهای مضر باشند و در رده اقلام خوراکی و بهداشتی باشند، قطعاً معدوم می‌شوند.

احمدی‌منش در مورد اینکه کالاهای سلامت محور زمان واردات تاریخ مصرف آنها تغییر نکرده بود اما وقتی در گمرک باقی بماند فاسد می‌شود، تصریح کرد: اگر کالای سلامت محوری مجوز دریافت نکرده باشد، ما به هیچ وجه اجازه واردات چنین کالاهایی به داخل کشور نمی‌دهیم. برای نمونه به نوشابه‌ها، پودرهای بدن‌سازی و مواردی که خوراکی هستند، اجازه ورود به کشور نمی‌دهیم.

دادستان سابق بندرعباس درباره نحوه واردات دارو به کشور اظهار کرد: پروسه واردات دارو به این ترتیب است که سازمان غذا و دارو باید کارخانه سازنده، کشور مبدأ و مجوزهای داخلی را دریافت کند و آزمایشات را دریافت کند. واقعیت امر این است که معمولاً داروهای وارداتی از مبادی غیر رسمی نمی‌توانند چنین مجوزهای مذکور را دریافت کنند و به دلیل اینکه نمی‌توانند مجوز بگیرند، معدوم می‌شوند.

احمدی‌منش در پاسخ به اینکه امکان ندارد داروهای وارداتی از مبادی غیررسمی مورد آزمایش قرار بگیرند و سلامت آن تایید یا رد شود؟ ادامه داد: واقعیت امر این است که هیچ مستندی مبنی بر سلامت داروهای وارداتی از مبادی غیر رسمی وجود ندارد و نمی‌توان آنها را تست کرد چرا که تنها براساس اسناد می‌توان متوجه کارخانه سازنده داروی مورد نظر شد چرا که بسیاری از داروها  مشابه تقلبی دارند لذا صرف اینکه مارک فلان شرکت را داشته باشد نمی‌توان سلامت دارو را احراز کرد.بر همین اساس بسیاری از داروهای وارداتی از مبادی غیررسمی معدوم می‌شوند.

کالاهای دپو شده در گمرک فروخته می‌شوند

دادستان سابق بندرعباس  در مورد اینکه وقتی کالایی وارد می‌شود  و به در بسته گمرک برخورد می‌کند امکان دارد که آن جنس بر اثر گذر زمان دچار از کارافتادگی شود، بعد از تعیین تکلیف کالا آیا خسارت آن به افراد پرداخت می‌شود؟ متذکر شد: کالاهای دپو شده در انبار گمرک بندرعباس ضبطی هستند و اتفاقاً واردکننده به دلیل واردات آن جریمه می‌شود چراکه به صورت غیرمجاز کالا وارد کشور کرده است. بنابراین علاوه بر ضبط کالا فرد وارد کننده کالای غیر مجاز جریمه هم می‌شود، سپس این کالاها اگر معدومی نباشند، فروخته خواهند شد.

احمدی‌منش همچنین متذکر شد: پیش از این پروسه فروش کالاهای دپو شده در گمرک طولانی مدت بود اما حدوداً طی ۳ سال اخیر کالاها رتبه‌بندی شدند و طبق آن در قفسه‎‌ها جایگذاری می‌شوند، علاوه بر این مدام مزایده نیز صورت می‌گیرد چراکه به دنبال این هستیم که کالاهای قابل فروش خراب نشوند.

واردات خودرو با لنج

دادستان سابق بندرعباس درباره خوروهای دپو شده در گمرک بندرعباس افزود: خودروها به دو صورت وارد کشور شدند، به این ترتیب که برخی از مبادی رسمی نظیر بندر شهید رجایی وارد کشور شدند اما نتوانستند اسناد مورد پذیرش گمرکی را ارائه کنند، لذا قاچاق محسوب و ضبط شدند. علاوه بر این تعدادی از خودروها هم از مبادی غیر رسمی وارد کشور شدند برای مثال با لنج یا قایق به صورت تکی وارد کشور شدند که هدف از واردات آنها اوراق کردن و فروش قطعات داخلی خودروهای مذکور است و یا پلاک خودروی دیگری را روی آن نصب کرده و استفاده می‌کنند.

خودرو با کلاس خاصی نمی‌توان وارد کشور کرد

احمدی‌منش در پاسخ به اینکه نحوه برخورد با خودروی وارداتی مانند داروهای وارداتی خواهد بود و یا خودرو می‌تواند بعد از ورود به کشور مجوز دریافت کند؟ خاطرنشان کرد: شرط واردات ثبت سفارش است و هیچ کالایی نمی‌تواند بعد از ورود به کشور مجوز دریافت کند، علاوه بر این نکته حائز اهمیت این است که خودرو با کلاس خاصی نمی‌توان وارد کشور کرد.

دادستان سابق بندرعباس در واکنش به اینکه تاکنون کسی مدعی خودروهای وارداتی حاضر در گمرک شده است یا خیر؟ یادآور شد: وارد کننده خودروهایی که از مبادی رسمی وارد شدند، مشخص است، اکثر این واردکنندگان شرکت‌ها بودند، لذا پرونده هم برای آنها تشکیل شده است. آن گروه از خودروهایی که از مبادی غیر رسمی وارد شدند، صاحب کالا مشخص نیست و یا اگر وارد کننده مشخص باشد، جریمه شده و خودرو هم ضبط شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها