|
کدخبر: 312170 فرشته صائمی

واردات خودرو/ کالاهای دپو شده در گمرک/ واردات خودروهای کارکرده

سد بزرگ دولت برای واردات هزار خودروی تویوتا / حذف کارت بازرگانی برای واردات کالا

مهدوی مجدی گفت: اخیراً به صورت شخصی حدود هزار تویوتا دو کابین وارد کشور شد که این خودروها مشکل پلاک‌گذاری و کارت سوخت داشتند اما با اهتمام دستگاه قضا، پلیس راهنمایی رانندگی و منطقه آزاد در حال حل این مشکل هستیم.

اقتصاد سد بزرگ دولت برای واردات هزار خودروی تویوتا / حذف کارت بازرگانی برای واردات کالا

«دوگانگی قوانین» موردی که بنا به گفته امید مهدوی مجدی، دادستان منطقه آزاد قشم می‌توان از آن به عنوان آفت تجارت در این منطقه نام برد کما اینکه در حال حاضر حدود هزار دستگاه خودروی تویوتا به دلیل دوگانگی قوانین پشت درهای گمرک ماندند که با تلاش قوه قضائیه این امیدواری وجود دارد به زودی خودروهای مذکور آزاد شوند.

البته بنا به گفته دادستان منطقه آزاد قشم همین معطلی که تنها یکی از آثار دوگانگی قوانین در مناطق آزاد است منجر به تضییع حق مردم شده است. امید، مهدوی مجدی، دادستان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره حجم کالاهای دپو شده وارداتی در این منطقه گفت: کالاهایی که از طریق منطقه آزاد قشم وارد کشور می‌شود اختلافات دوگانه حاکمیتی بیش از گذشته خودنمایی می‌کنند. در حقیقت به موجب ماده ۱۵۸ قانون امور گمرکی نحوه ورود کالا به مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات مربوطه در این زمینه است.

امیدوارم رئیسی بتواند دوگانگی قوانین را حل کند

وی افزود: به موجب ماده ۲۰ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی محدوده مناطق مذکور جزو قلمرو امور گمرکی جمهوری اسلامی نیست، علاوه بر این طبق ماده ۲ مقررات صادرات و واردات امور گمرکی مناطق آزاد، تجاری و صنعتی ورود هر نوع کالا به هر یک از مناطق مجاز است. برای نمونه در خصوص موتورهای سنگین قایق‌ها که در مناطق سرزمینی اجازه فعالیت ندارند اما طبق همین قوانین این قایق‌ها می‌توانند در مناطق آزاد فعالیت کنند ولی درباره نحوه فعالیت آنها اختلاف وجود دارد به این معنی که آیا هر گردشگری می‎تواند فعالیت کند یا خیر، طبق قوانین گمرکی مانعی در این زمینه وجود ندارد اما در مورد نحوه فعالیت باید طبق استعلام‌های گرفته شده از دریابانی و گردشگری، مجوز صادر شود. لذا در مورد قوانین مناطق آزاد اختلافاتی وجود دارد که اگر دولت جمهوری و شخص رئیسی بتواند این دوگانگی را حل کنند بسیاری از مشکلات منطقه به صورت خودکار حل خواهند شد.

دولت بدون اینکه دستگاه قضا وارد شود می‌تواند دوگانجگی را حل کند

مهدوی مجد با تاکید بر اینکه حتی افرادی که کارت بازرگانی ندارند هم می‌توانند در مناطق آزاد کالا وارد کنند، اظهار کرد: طبق قوانین منطقه آزاد که این مناطق قوانین خاص خود را دارد، افرادی که کارت بازرگانی هم ندارند می‌توانند کالا وارد کشور کنند اما بعضاً در اجرا و تفسیر قانون با مناطق سرزمینی اختلافاتی پیش می‌آید. به این ترتیب در مناطق آزاد از هر اداره‌ای دو مرجع وجود دارد یک اداره سرزمینی و دیگری اداره منطقه آزاد.

دادستان منطقه آزاد قشم در پاسخ به اینکه برای حل این دوگانگی میان ادارات سرزمینی و مناطق آزاد چه تدبیری در نظر گرفته شده است؟ ابراز کرد: قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان برای حل مسئله دوگانگی قوانین در مناطق آزاد بالفعل ورود پیدا کرده است، به این ترتیب که تیمی تشکیل داده و گزارش احصاء این موارد و اختلافات را برای با هدف حل آن برای رئیس قوه قضائیه ارسال کرده است اما به نظر بنده اگر قرار است این اختلافات و دوگانگی‌ها حل شود خود دولت بدون اینکه دستگاه قضا وارد شود، می‌تواند به صورت خودکار این موارد را حل کند که سبب تضییع حقوق مردم و تعویق در ارائه حقوق مردم نشود.

امید مهدوی مجدی

مهدوی مجدی در واکنش به اینکه وقتی شما از اقدام دولت در مناطق آزاد می‌گویید بیش از هر فرد دیگری نام دبیر شورای عالی مناطق آزاد به اذهان خطور می‌کند آیا او در راستای حل اختلافات قوانین سرزمینی و مناطق آزاد اقدامی انجام داده است یا خیر؟ متذکر شد: مورد حل اختلاف قوانین سرزمینی و مناطق آزاد منحصر به یک نفر نیست که دبیر شورای عالی مناطق آزاد شخصاً وارد قضیه شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد به دوگانگی قوانین ورود پیدا می‌کند؟

او در پاسخ به اینکه در هر صورت عبدالملکی نماینده دولت در مناطق آزاد است و بحث شخصی نیست، ادامه داد: بنده به عنوان مدعی‌العموم، دادستان و نماینده عموم مردم این درخواست را از دولت جمهوری اسلامی دارم که این مشکل دوگانی قوانین در مناطق آزاد را حل کند و در اجرا، تفسیر و ارائه حقوق مردم تغییری حاصل شود.

مهدوی مجدی در واکنش به اینکه تاکنون در نتیجه دوگانگی قوانین در مناطق آزاد شکایتی به دستگاه قضا شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: قوه قضائیه اختلافاتی که بین دو دستگاه بوده را احصاء کرده و در جهت حل اختلاف آن هستیم.

واردات خودرو فقط از طریق بندر رجایی شهر صورت می‌گیرد

دادستان منطقه آزاد قشم در پاسخ به اینکه در حال حاضر بسیاری از واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده می‌گویند در صورت اجرایی شدن این قانون، واردات تنها از طریق بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد و یا اینکه از طریق سایر ورودی‌ها نیز خودرو وارد کشور می‌شود؟ و در مجموع روند واردات خودرو از طریق قشم به چه صورت است؟ یادآور شد: واردات خودرو فعلاً از طریق بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد. البته اخیراً به صورت شخصی حدود هزار تویوتا دو کابین وارد کشور شد که این خودروها مشکل پلاک‌گذاری و کارت سوخت داشتند اما با اهتمام دستگاه قضا، پلیس راهنمایی رانندگی و منطقه آزاد در حال حل این مشکل هستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها