|
کدخبر: 312061

بورس / بازار سرمایه / وضعیت بورس

جدال بورس بر سر برگشت به کانال ۲ میلیونی / بازار مثبت می ماند؟

معاملات روز گذشته بورس تهران در شرایطی پیگیری شد که هر سه نماگر اصلی بازار سهام با افزایش ارتفاع همراه شدند.

اقتصاد جدال بورس بر سر برگشت به کانال ۲ میلیونی / بازار مثبت می ماند؟

به نظر می‌رسد که سهامداران و فعالان بورس تهران قصد دارند در مواجهه با ریسک سیستماتیکی که اخیراً در بازار سهام وجود داشته است، رفتار منطقی‌تری اتخاذ کنند. در روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱.۴۵ درصد رشد کرد، که این رشد بیشترین میزان رشد درصدی را از تاریخ ۶ شهریور سال جاری نشان داد. با این رشد، شاخص بورس تهران به آستانه ورود به کانال ۲ میلیون واحدی قرار گرفته است.

در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۱.۴۵درصدی همراه شد تا مجددا در آستانه فتح کانال دو‌میلیون‌واحدی قرار بگیرد.گفتنی است که شاخص مذکور در سال‌جاری، پنج‌بار ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی را از دست داده‌ و به کانال پایین‌تر سقوط کرده و اکنون بازار مجددا در مسیر فتح مجدد کانال ۲‌میلیون‌واحدی قرارگرفته‌است. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد با افزایش ۱.۹۳‌درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۳‌هزار و ۵۶۲‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز گذشته ۱۶۳‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار سهام شد تا پس از دو روز خروج پول، بازار مجددا با استقبال حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شود.

ساز دلار در بازار

همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان آلارم ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌گریزی در بورس عنوان شد؛ بررسی قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد نشان می‌دهد که میانگین قیمت دلار در هفته معاملاتی گذشته، نسبت به هفته معاملاتی منتهی به ۲۶مهرماه با افزایش تقریبا ۸۰۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی همراه شده که این موضوع حاکی از تمایلات صعودی شاخص ارزی در هفته‌های اخیر است، با این‌حال بازار سهام نتوانسته خود را با نوسانات افزایشی دلار همگام سازد و بازار سهام با وجود افزایش میانگین هفتگی قیمت دلار با کاهش ارتفاع هر سه نماگر اصلی خود همراه شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. این واگرایی که بین قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای و قیمت دلار بازار آزاد شکل‌گرفته، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خاطر ریسک‌هایی است که در حوالی بازار سهام پرسه می‌زنند و اجازه افزایش قیمت‌ها در بازار سهام را نمی‌دهند، اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر میان نوسانات قیمت اسکناس آمریکایی و روند شاخص‌های سهام همبستگی مستقیمی وجود داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد در صورت زدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن سایه ریسک از بازار سهام، قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای خواهند توانست از سطوح کنونی، مقداری افزایش قیمت را تجربه کنند. همین موضوع نیز در جریان دادوستدهای روز گذشته بورس تهران محقق شد و بازار سهام یکی از بهترین روزهای دو ماه اخیر خود را تجربه کرد. در گزارش یادشده همچنین عنوان شد که ارتباط مستقیمی که بین روند قیمت‌ها در بازار سهام و نرخ ارز وجود دارد، ممکن است در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت به دلایلی نظیر ریسک‌های حاکم بر تالار شیشه‌ای، دچار اختلال شود و در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت این همسویی وجود نداشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد، اما در بلندمدت همواره در بازار سهام اثبات شده که این بازار هیچ‌گاه نسبت به دلار دچار جاماندگی نشده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است و هر موقع که بازار در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت نسبت به تورم عمومی و دلار دچار عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی شده، در بلندمدت این شکاف به‌وسیله عملکرد مناسب بورس تهران جبران ‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

مسکن و بورس

همچنین در روز گذشته، اطلاعات مربوط به معاملات مسکن تهران در مهرماه سال‌جاری توسط بانک‌مرکزی منتشر شد. گفتنی است که این آمار از دی ماه سال‌گذشته، توسط بانک‌مرکزی منتشر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد و بالاخره بانک‌مرکزی پس از ۱۰ ماه این اطلاعات را منتشر کرد. براساس این گزارش، متوسط قیمت یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به ۷۶‌میلیون‌تومان رسیده که رشد نقطه‌به‌نقطه میانگین قیمت مسکن تهران در مهرماه به ۷۴‌درصد رسیده‌است، یعنی اگر فردی در صورت دارابودن سرمایه موردنیاز برای خرید ملک در مهر سال‌گذشته در پایتخت اقدام به خرید ملک می‌کرد، بدون داشتن هیچ تخصصی، از سرمایه‌گذاری خود ۷۴‌درصد سود کسب می‌کرد. گفتنی است که این‌درصد با توجه به روند میانگین قیمت مسکن تهران محاسبه شده‌ و این در حالی است که بررسی رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص‌کل بورس تهران در همین مقطع زمانی گویای این نکته است که شاخص مذکور از مهر سال‌گذشته تا مهر سال‌جاری، تنها ۵۵‌درصد رشد را ثبت کرده که ۱۹‌درصد کمتر از بازدهی مسکن در همان بازه زمانی است، بنابراین با توجه به این موضوع می‌توان این‌چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاری در بازاری مثل بازار مسکن که نیاز به تخصص چندانی ندارد، در یک سال‌اخیر بازدهی بیشتری نسبت به یک بازار تخصصی مثل بازار سهام داشته‌است. ثبت چنین عملکردی در بازار مسکن که در سال‌های اخیر به بهشت سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان تبدیل شده‌است، سبب می‌شود تا با وضعیتی که بورس در سال‌های اخیر تجربه‌کرده است، نقدینگی حقیقی از بازار سهام گریزان شود و راهی بازارهای سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازانه شود.

نقدینگی و بورس

همچنین در روز گذشته اطلاعات مربوط به کل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پولی در تیرماه سال‌جاری نیز منتشر شد که بر اساس این آمار نقدینگی کشور در پایان نخستین ماه تابستان به ۶‌هزار و ۶۹۴ همت رسیده که گویای رشد نقطه‌به‌نقطه ۲۷.۵‌درصدی در این متغیر آماری است. گفتنی است که در مهرماه سال‌۱۴۰۰، نرخ رشد سالانه نقدینگی به ۴۲.۸‌درصد رسیده بود و بانک‌مرکزی با سیاست کنترل مقداری ترازنامه توانسته در دو سال ‌رشد سالانه نقدینگی را به ۲۷.۵‌درصد برساند. با توجه به اینکه همواره گفته می‌شود رشد نقدینگی یکی از عواملی است که اثرات خود را در افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد و این موضوع موجبات شعله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ورتر‌شدن هرچه بیشتر انتظارات تورمی را در جامعه فراهم می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که با کاهش رشد نقدینگی، اگر اتفاق خاص و غیرمنتظره‌ای در ماه‌های آتی در سطح روابط خارجی کشور و ریسک‌های دیگر حادث نشود، قیمت دلار از ناحیه نقدینگی، محک آنچنانی نخواهد داشت و این موضوع برای بازار سهام نیز که همواره با نرخ ارز همبستگی داشته‌، نکته قابل‌توجهی است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها