|
کدخبر: 245471

فروش برنج‌های دولتی نزدیک به تاریخ انقضاء صحت دارد؟

ماجرای فروش برنج‌های دولتی نزدیک به تاریخ انقضاء از جایی شروع شد که برخی از شهروندان گزارش‌های را به رسانه‌ها از عرضه این نوع برنج ارسال کردند. این گزارش‌ها که همراه با مستندات بود دو نکته قابل توجه داشت، ابتدا فاصله کوتاه تا پایان یافتن زمان مصرف کالا و دیگری قیمت آن بود.

بر اساس تکالیف قانونی، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف به تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کشور از جمله برنج است. بر همین اساس این شرکت باید با رعایت همه استانداردهای داخلی و بین المللی مبادرت به واردات برنج کند و پس از دریافت تایید دستگاه های مسئول از جمله سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد، برنج های وارداتی را به انبارهای سراسر کشور برای ذخیره سازی و توزیع ارسال ‌کند.

شرکت بازرگانی دولتی ایران، برنج‌ها خارجی را به طور عمده از کشور پاکستان، هند و تایلند وارد می‌کند. به تازگی شهروندان گزارش‌هایی از عرضه برنج تایلندی دولتی با تاریخ نزدیک به انقضا داده‌اند؛ بر اساس مستندات ارسالی برنج مذکور تولید شده در سال ۲۰۱۸ میلادی است و تا هشتمین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی ‌اعتبار دارد، کیفیت درج شده روی کیسه برنج‌ هم نوع B ( برنج درجه دو) عنوان شده است.

البته تنها مشکل این برنج های دولتی، تاریخ نزدیک به انقضاء و غیر قابل مصرف شدنشان نیست بلکه قیمت های عرضه نیز مورد بحث و اعتراض است، چراکه در تاریخ ورود برنج ها یعنی سال ۲۰۱۸ ارز ورود برنج ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) بوده است در حالی که اکنون برنج‌ها با قیمت نزدیک به نرخ ارز نیمایی عرضه می‌شود.

به عبارت دیگر در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ایران با دو اتهامات گران فروشی در برنج‌های وارداتی نزدیک به تاریخ انقضاء مواجه است.

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، روز گذشته در توجیه این اتفاق به گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران پرداخته و گفته است؛ درخصوص انتشار اخباری مبنی بر توزیع برنج های کهنه تایلندی در برخی فروشگاه های زنجیره ای، ضمن تکذیب اینگونه شایعات، تاکید دارم: اگر قرار باشد برنج تایلندی را با دلار نیمایی ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان با سه درصد کارمزد انتقال پول وارد شود، هر تن ۵۰۰ دلار تمام می شود در حالی که قیمت هر تن گندم ۴۰۰ دلار است.

وی اظهار کرد: برنج تایلندی موجود در بازار قیمت خوبی دارد و فقط عطر ندارد و اگر قرار باشد برنج عطردار تایلندی وارد شود، پول بیشتری باید پرداخت شود.

همچنین این شرکت امروز اطلاعیه‌ای را منتشر کرده که در این اطلاعیه آمده است:

قیمت فروش برنج های تایلندی مورد اشاره، کمتر از قیمت تمام شده کالا در زمان واردات این کالا بوده و هدف دولت از عرضه این نوع برنج با قیمت حمایتی و پایین تر از قیمت تمام شده واردات آن، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه بوده است. این در حالی است قیمت تمام شده این نوع برنج در حال حاضر در مبادی ورودی کشور نزدیک به ۱۶۵ هزار ریال در هر کیلوگرم و با اعمال هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و سودهای متعارف عمده و خرده‌فروشی، قیمت مصرف کننده آن ۱۹۰ هزار ریال خواهد بود.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: ضمن این که تاریخ تولید درج شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه و چهار ماه پیش است که در گزارش منتشر شده چهار سال عنوان شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: برنج‌های تایلندی  بر اساس درجه B و معطر (هومالی) وارد کشور می‌شوند و به هیچ عنوان درجه B برنج بی‌کیفیت و نامرغوب محسوب نمی‌شود و درجه B صرفا با نوع معطر آن متفاوت است. همه برنج‌هایی که از محل ذخایر راهبردی در شبکه‌های منتخب توزیع در حال توزیع است پیش از ورود به سطح عرضه دارای گواهی‌های کنترل کیفی لازم بوده و برنج های اشاره شده در گزارش دارای هفت ماه تاریخ مصرف است.

هر چند شرکت بازرگانی دولتی با مصاحبه و اطلاعیه منتشر شده سعی در پاسخگویی به اتهامات گران فروشی در برنج‌های وارداتی نزدیک به تاریخ انقضاء کرده است اما، به دلیل مبهم بودن پاسخ ها، همچنان نمی‌توان آن‌ها را قابل قبول برای مصرف‌کنندگان دانست.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها