|
کدخبر: 308908

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس سازمان صمت استان کردستان؛

این کشور سالیانه ۵ تن طلا از ایران خارج می کند

خلیقی گفت: ۵۰ در صد طلای ایران در استان کردستان تولید می‌شود و از لحاظ ذخیره معدنی، اکسیدی و هم سولفیدی و هم در زمینه ذخایر طلا رتبه دوم را داریم که امیدوار هستیم با توجه به پروانه‌های اکتشافی که در زمینه پلی متال شکل گرفته ما شاهد شکوفایی و نقاط امیدبخش در حوزه پلی متال از طلا باشیم.

اقتصاد این کشور سالیانه ۵ تن طلا از ایران خارج می کند

بهره‌برداری از معدن طلای کردستان از جمله مسائلی است که همواره مورد  توجه کشورهای خارجی قرار گرفته است کما اینکه تا سال ۱۳۹۴ انگلیس از طریق سرمایه‌گذاری در معادن طلای این استان اقدام به اکتشاف می‌کرده و بعد از آن نیز قزاقستان جانشین انگلیس شد. در خصوص آخرین وضعیت بهره برداری از معدن طلای کردستان خبرنگار خبرنگار گسترش‌نیوز گفتگویی با بختیار خلیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان داشت. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

کردستان پنجمین استان معدنی کشور است

بختیار خلیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون وضعیت معادن این استان گفت: استان کردستان پنجمین استان معدنی کشور است و دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه معادن است. در استان کردستان تنوع گونه‌های معدنی بسیار زیاد است تا جایی که ۱۸ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد که این تنوع منجر به این شده که به شهرستان‌های شرق استان ورود پیدا کنیم بر همین اساس پرواز ژئوفیزیک هوایی را با هماهنگی سازمان زمین‌شناسی کشور انجام داده و چهار پهنه در این شهرستان به اتمام رسیدند.

او افزود: آخرین مورد پهنه دیوان‌دره در سال ۱۴۰۱ بود که پرواز ژئوفیزیک هوایی صورت گرفت و بحث ژئوشیمی آن در سازمان زمین‌شناسی در حال مطالعه است که پس از مطالعه شناختی بر روی این موضوع نتیجه را سازمان زمین‌شناسی به وزارت صمت خواهد داد و ایمیدرو هم با مشارکت بخش دولتی برای سرمایه‌گذاری در نقاط امیدبخش ورود پیدا خواهد کرد.

۵۸۹ میلیون تُن ذخیره انواع مواد معدنی در کردستان

خلیقی همچنین تصریح کرد: ما در استان کردستان جمعاً ۵۸۹ میلیون تُن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی را داریم که به تازگی با توجه به اکتشافاتی که صورت گرفته و ما این تسهیل را در حوزه اکتشاف هم انجام دادیم، خوشبختانه در شهرستان‌های قروه و بیجار در زمینه سنگ آهن ذخیره قبلی ۸۹ میلیون تُن بود که در این دو شهرستان ۴۰۰ میلیون تُن جمعاً اضافه شده که این موضوع نویدبخش این است که استان کردستان می‌تواند در زمینه زنجیره فولاد ورود داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کردستان ضمن اشاره به زنجیره فولاد این استان اظهار کرد: در طول زنجیره فولاد ۱۷ طرح و پروسه را طراحی کردیم که با این وجود سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان این آمادگی را دارد که نسبت به مجوزهای لازم در اسرع وقت برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در طول زنجیره فولاد و تامین خوراک ورود پیدا کنند و ما هم به عنوان تسهیل‌گر در این رابطه تسهیلات لازم را در خصوص دستگاه‌های خدمات‌رسان، زمین و سایر مواردی که مورد نیاز سرمایه‌گذار است، ورود پیدا کرده و مجوز لازم را به آنها پرداخت خواهیم کرد. شهرستان بیجار یکی از شهرستان‌های معدنی استان کردستان است که در طول زنجیره فولاد ۳ پروژه به پیشرفت فیزیکی صد در صدی دست پیدا کرده است.

خلیقی در توضیح نحوه بهره‌برداری از معدن طلای استان کردستان ابراز کرد: در حال حاضر قزاقستان بر روی معدن طلای کردستان سرمایه‌گذاری کرده است، البته قزاقستان از سال ۱۳۹۴ رسماً  شروع به کار کرد و سالانه ۵ تُن طلا از این معدن استخراج می‌کنند. با توجه به سرمایه‌گذاری خارجی در معدن طلای کردستان در شرایط تحریمی تبادل ارز میان ایران و قزاقستان در هیئت وزیران دوره‌های گذشته بررسی شد، پیش از این شرکت ریو تینتو انگلیس اقدام به کشف طلا در معدن کردستان می‌کرد، بعد به سرمایه‌گذار داخلی و مشارکت خارجی‌ها واگذار شد، لذا از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کردند و با ابتدا با تولید سالانه ۲ تن طلا و سپس سال ۹۶ با تولید ۵ تن طلا شروع به فعالیت ادامه پیدا کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد:  ۵۰ در صد طلای ایران در استان کردستان تولید می‌شود و از لحاظ ذخیره معدنی هم اکسیدی و هم سولفیدی و هم در زمینه ذخایر طلا رتبه دوم را داریم  که امیدوار هستیم با توجه به پروانه‌های اکتشافی که در زمینه پلی متال شکل گرفته ما شاهد شکوفایی و نقاط امیدبخش در حوزه پلی متال از طلا باشیم که انشالله سرمایه‌گذاران در زمینه طلا در استان کردستان ورود پیدا کنند.

خلیقی در پاسخ به اینکه در زمینه تبادل ارز میان ایرانی‌ها و قزاقستان مشکلی وجود ندارد؟ یادآور شد: تبادلات ایران با سرمایه‌گذاران قزاقستان در رابطه با اکتشاف معادن تحت نظر دولت جمهوری اسلامی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها