|
کدخبر: 307757 سینا ستوده

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

با قاتل اتریوم آشنا شوید / سولانا ارز محبوب سرمایه‌گذاران

سولانا پروژه‌ای متن باز است که یک بلاک چین لایه یک جدید، بدون مجوز و با سرعت بالا را پیاده‌سازی می‌کند. هدف این بلاک چین افزایش توان عملیاتی فراتر از بلاک چین‌های محبوب است و در عین حال هزینه‌ها را نیز پایین نگه دارد. این بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (Proof-of-History) استفاده می‌کند که مهرهای زمانی را برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره سولانا به کار می‌گیرد.

اقتصاد با قاتل اتریوم آشنا شوید / سولانا ارز محبوب سرمایه‌گذاران

ارزهای دیجیتال تحول بزرگی در امور مالی و فناوری‌های دیجیتال ایجاد کردند اما همواره از نظر مقیاس پذیری محدودیت‌های قابل توجهی دارند زیر زمان لازم برای دستیابی به اجماع در مورد ترتیب خاصی از تراکنش‌ها غیرممکن است.

ارزهای دیجیتال بزرگ این مشکل دارند و هنوز حل نشده اما در این میان بلاکچین سولانا (Solana) توانسته تا حد زیادی این مشکل را حل کند و تحولی بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند و به عنوان راه حل امیدوارکننده برای  چنین مشکلاتی معرفی شود.

سولانا (solana) چیست؟

سولانا (solana) یکی از پروژه‌های محبوب بازار کریپتوکارنسی که جزو ۱۰ پروژه برتر بلاکچینی قرار گرفته است. شبکه solana قصد دارد مشکلات موجود در بلاکچین‌های نسل اول و دوم را برطرف کند و بستری مناسب برای ساخت قراردادهای هوشمند و توکن های NFT فراهم سازد.

سولانا پروژه‌ای متن باز است که یک بلاکچین لایه یک جدید، بدون مجوز و با سرعت بالا را پیاده‌سازی می‌کند. هدف این بلاکچین افزایش توان عملیاتی فراتر از بلاکچین‌های محبوب است و در عین حال هزینه‌ها را نیز پایین نگه دارد. این بلاکچین از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (Proof-of-History) استفاده می‌کند که مهرهای زمانی را برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره سولانا به کار می‌گیرد.

این شبکه از نظر تئوری می‌تواند بیش از ۷۱۰.۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به هیچ راه حل مقیاس‌پذیری پردازش کند. معماری بلاکچین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین بازارهای توکن غیر قابل تعویض (NFT) پشتیبانی می‌کند.

این ارز دیجیتال از ژانویه ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۱ چیزی حدود ۱۷۰۰۰ درصد سود به هولدرهای توکن خود داد و به همین دلیل یکی از بلاکچین‌های محبوب در سال ۲۰۲۱ بود.

سولانا۲

بسیاری از کارشناسان سولانا را با عنوان قتل اتریوم یا می‌کنند و ازنظر بسیاری از سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال رقیب اصلی اتریوم است.

در آغاز سال ۲۰۲۱ قیمت سولانا ۱.۵۱ دلار بود و ارزش بازار این ارز دیجیتال حدود ۸۶ میلیون دلار برآورد شد. طبق گزارش وب‌سایت CoinMarketCap اواخر سال ۲۰۲۱ قیمت این ارز دیجیتال به ۲۴۱ دلار رسید و ارزش بازار آن هم به ۷۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

خالق سولانا چه کسی است؟

بنیانگذار پروژه solana، آناتولی یاکوونکو (anatoly yakovenko) نام دارد و تا قبل از شروع این پروژه، یکی از توسعه دهندگان موفق در شرکت BREW بود. او همچنین با شرکت Qualcomm برای ساخت سیستم های توزیع شده و طراحی الگوریتم ها همکاری داشت. یاکوونکو در سال ۲۰۱۷ با ساخت الگوریتم هایی برای ثبت زمان رویدادهای شبکه، تصمیم گرفت تا بلاکچین مخصوص خود را ایجاد نماید. او در سال ۲۰۱۷ با چند تن از توسعه دهندگان توانست شبکه solana را خلق کند.

علاوه بر یاکوونکو، افراد معتبر دیگری در تیم توسعه این شبکه حضور دارند. راج گوکال (raj gokl) به عنوان مدیر مالی این پروژه در تیم توسعه فعالیت می کند و تا قبل از پیوستن به سولانا، شرکت sano را راه اندازی کرده بود. همچنین سابقه ۱۰ ساله در بخش مدیر محصول و امور مالی دارد. افراد دیگری همچون اریک ویلیامز (eric williams) و گرگ فیتزجرالد (greg fitezgerald) نیز در تیم توسعه solana حضور دارند. ویلیامز دکترای فیزیک ذرات دارد و به عنوان مدیر بخش اقتصاد پروژه و تحلیل داده شبکه در تیم فعالیت می کند. فیتزجرالد نیز به عنوان یکی از طراحان اصلی شبکه و مدیر ارشد فناوری در solana فعالیت دارد.

سولانا۱

ویژگی منحصربه‌فرد سولانا

هدف ارز سولانا این است که ۳ چالش اصلی بلاکچین که شامل تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری را که توسعه‌دهندگان در ساخت زنجیره‌های بلاک با آن مواجه هستند حل کند.

باور عموم بر این است که بلاکچین‌ها به نوعی ساخته شده‌اند که توسعه دهندگان را مجبور می‌کند، یکی از جنبه‌ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند، زیرا آن‌ها فقط می‌توانند، دو مورد از سه مزیت را در هر زمان ارائه دهند. پلتفرم بلاکچین سولانا یک مکانیسم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که تمرکززدایی را برای به حداکثر رساندن سرعت به خطر می‌اندازد. ترکیب نوآورانه PoS و PoH سولانا را به یک پروژه منحصر به فرد در صنعت بلاکچین تبدیل می‌کند.

به طور خلاصه، طراحی سولانا این مشکل را با انتخاب یک گره رهبر بر اساس مکانیسم PoS که پیام‌ها را بین گره‌ها ترتیب می‌دهد، حل می‌کند. بنابراین، شبکه سولانا سود می‌برد و حجم کاری را کاهش می‌دهد که این منجر به افزایش توان عملیاتی، حتی بدون منبع زمانی متمرکز و دقیق می‌شود.

مزایای ارز سولانا (solana)

*    امنیت بالا : به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام و اثبات تاریخ، بسیاری از فعالان شبکه تمایل دارند تا کوین SOL را استیک کنند. مشارکت بالای کاربران شبکه باعث می شود تا امنیت این شبکه افزایش یابد.  

*    توسعه ساده قراردادهای هوشمند و توکن های NFT : توسعه دهندگان به راحتی می توانند با هزینه پایین، برنامه خود را در بستر این شبکه توسعه دهند. همچنین ساخت برنامه های دیفای و توکن های غیرمثلی (NFT) به راحتی در بستر این شبکه انجام می شود.

*    سرعت پردازش بالا و کارمزد پایین : یکی از مهم ترین مزیت های شبکه solana، سرعت پردازش آن است. در حال حاضر این شبکه می تواند 50 هزار تراکنش را در مدت 1 ثانیه انجام دهد. علاوه بر سرعت بالا، کاربران میزان ناچیزی را به عنوان کارمزد شبکه برای انجام تراکنش های خود پرداخت می کنند.

*    تاثیر محیط زیستی کمتر : شبکه solana برخلاف بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده نمی کند. یعنی در این شبکه فرآیند استخراج تعریف نمی شود و نودهای شبکه با استیک کردن کوین های SOL، می توانند در شبکه مشارکت داشته باشند.

معایب ارز سولانا  (solana)

*    هک شدن کیف پول های شبکه : solana دارای چند کیف پول نرم افزاری منحصر به فرد است که در چند ماه گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفت. هکرها به وسیله پیدا کردن یک باگ در امضای دیجیتالی این کیف پول ها، توانستند میلیون ها دلار از سرمایه کاربران را به سرقت ببرند. این موضوع ضربه بزرگی به اعتماد کاربران این شبکه وارد کرد.

*    قطعی های پیاپی شبکه : در سال گذشته شبکه solana چندین بار خاموش شد. به گفته توسعه دهندگان شبکه، این خاموشی ها به دلیل وجود یک باگ در الگوریتم اجماع بود. قطعی های مکرر solana باعث شد تا بسیاری از توسعه دهندگان از این شبکه مهاجرت کنند.

*    عدم وجود فضای ذخیره سازی کافی : به کمک الگوریتم اثبات تاریخ سرعت تراکنش ها به شدت افزایش یافته است. این موضوع در آینده باعث می شود تا حجم شبکه با سرعت زیادی رشد کند و فضای ذخیره سازی کافی برای تراکنش ها نداشته باشد.

سولانا۳

پیش بینی قیمت سولانا

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم Changelly پیش‌بینی می‌کنند که سولانا سال ۲۰۲۲ را با متوسط قیمت ۴۸٫۲۶ دلار به پایان برساند. این تحلیلگران همچنین متوسط قیمت ارز SOL را در سال ۲۰۲۳، برابر با ۷۰ دلار، در سال ۲۰۲۴، در محدوده ۹۸٫۷۸ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۱۴۴٫۹۳ دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

بدون شک، سولانا یک شبکه سریع و امن است، اما میزان غیرمتمرکز بودن آن هنوز بسیار مورد بحث است. کارشناسان بارها به این واقعیت اشاره کرده‌اند که هزینه اجرای یک گره سولانا بسیار بیشتر از سایر شبکه‌ها است. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در سولانا، کاربر باید هزاران دلار برای سخت‌افزار موردنیاز بپردازد، این در حالی است که در سایر بلاکچین‌ها هر کسی می‌تواند با هزینه بسیار کمتری به یک اعتبارسنج تبدیل شود. به نظر می‌رسد که تیم سولانا نیز از این مشکل آگاه است و برای حل آن تلاش می‌کند.

از لحاظ توسعه اما سولانا نسبت به بسیاری دیگر از پروژه‌های بلاکچینی مشابه، شاهد پذیرش بسیار گسترده‌تری است. علاوه بر این، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، سولانا شاهد جریان مداوم به‌روزرسانی‌ها و ارتقای پروتکل باشد. بنابراین، آینده این پروژه روشن به نظر می‌رسد.

با این حال، در نظر داشته باشید که عملکرد گذشته یک ارز دیجیتال، هرگز تضمینی برای نتایج آن در آینده نیست و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در مورد قیمت آینده و حتی قیمت لحظه ای سولانا ممکن است درست از آب در نیایند.

بهترین کیف پول‌های ارز سولانا

در حال حاضر کوین SOL در بین ۱۰ رمز ارز برتر بازار کریپتو قرار گرفته و در اکثر صرافی ها لیست شده است. صرافی های بایننس (binance)، کوکوین (kucoin)، هیوبی (huobi)، کوین بیس (coinbase)، کراکن (kraken) و کریپتو دات کام (crypto.com) بهترین گزینه ها برای خرید و فروش رمزارز سولانا به حساب می آیند. اگر قصد سرمایه گذاری و استیک ارز SOL را دارید، می توانید با انتقال به یک کیف پول امن، با خیالی راحت به هولد یا استیک این ارز بپردازید. کیف پول های تراست ولت (trsutwallet)، اکسودوس (exodus)، لجر (ledger)، ترزور (trezor) و سیف پل (safepal) جزو ایمن ترین ولت های بازار کریپتوکارنسی به حساب می آیند.

اتمیک
لجر
مث والت
سولفلر
سولت
ترزور
تراست والت

قیمت روز سولانا

هر واحد از Solana در این لحظه با قیمت ۲۰ دلار با احتساب نرخ تتر ۴۹,۸۷۶ تومانی که معادل ۹۸۲,۷۲۹ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱۶۸,۱۷۸,۳۸۱ است.
تغییرات 1 ساعته

0.05 % ↓

تغییرات 1 روزه

0.7 % ↓

تغییرات 7 روزه

-3.07 % ↓

تغییرات 30 روزه

-5.1 % ↓

تغییرات امسال

93.6 % ↑

بالاترین قیمت تاریخ 260.060 $
پایین ترین قیمت تاریخ 0.51 $
سقف قیمت 1 روزه 19.700 $
کف قیمت 1 روزه 19.310 $
سهم از کل بازار 0.7 %

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد سرمایه‌گذاران و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال توکن سولانا را به عنوان رقیب اصلی اتریوم می‌شناسند و همچنین با قابلیت‌ها و مزایایی این ارز و با توجه به اقبال عمومی که سولانا با آن مواجه شد و سرعت بالای بلاکچین سولانا می‌توان به آینده این توکن امیدوار بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها