|
کدخبر: 194885

چه آینده‌ای در انتظار ارز دیجیتال سولانا است؟

سعید صنیع پور_کارشناس حوزه سرمایه گذاری رمزارزها

هفته گذشته سولانا به جمع ۱۰ رمز ارز برتر جهان صعود کرد و ارزش بازار ارزهای دیجیتال برای نخستین بار در سه ماه اخیر به دو تریلیون دلار رسید. ارز دیجیتال سولانا (solana) یک پروژه بلاک چین متن باز است که به عنوان پلتفرمی با قابلیت قراردادهای هوشمند برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ( Defi و NFT...) طراحی شده و از این نظر یک از آلترناتیوها و رقبای بالقوه برای پلتفرم‌هایی نظیر اتریوم (Ethereum)، کاردانو (cardano) و... است که البته از لحاظ زمانی فعلاً عقب‌تر هست.

صنیع-پور

تأثیر کلاه‌برداری اخیر بر قیمت سولانا

نخستین کلاه‌برداری بزرگ بلاک چین سولانا در پلتفرم کسب سود لونا بود که حدود ۸ میلیون دلار ارز دیجیتال را از استخرهای کسب سود خارج کرده‌اند. تیم لونا بعد از این سرقت، وب ‌سایت و کلیه شبکه‌های اجتماعی خود را حذف کرده است. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع در جهاتی مستقل از پلتفرم Solana هست. مثلاً در مقام مشابه مشکلات پروتکل‌های Defi مانند Uniswap یا مثلاً پلتفرم Polygon ( Matic) را نمی‌توان به اتریوم نسبت داد مگر در جایی که صحبت از مسائل امنیتی قراردادهای هوشمند باشد.

آینده‌ای ارز دیجیتال سولانا

پیش‌بینی آینده پروژه‌هایی نظیر سولانا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. علاوه بر مسائلی که به کل صنعت زنجیره بلوک و رمز ارز مربوط می‌شود، این‌گونه پروژه‌ها به نوعی بیشتر مانند یک استارت آپ ارزیابی می‌شوند که صرف نظر از اینکه چه اندازه ایده‌شان مفید و دارای پتانسیل باشد، باید در طی زمان منتظر بمانیم که تیم توسعه دهنده چقدر در پیاده‌سازی ادعاهای وایت پیپر و نقشه راهشان موفق خواهند بود و همچنین آیا در نهایت قابلیت رقابت با رقبای اصلی (در اینجا مثلاً اتریوم، کاردانو، پولکادات و تزوس...) خواهند داشت یا خیر. به صورت کلی در حال حاضر از دید کارشناسان سولانا پروژه‌ای با پتانسیل مناسب ارزیابی می‌شود.

سولانا در لیست ۱۰ ارز دیجیتال برتر باقی خواهد ماند؟

به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت و میان مدت، فعلا رمز ارز سولانا پتانسیل حفظ جایگاه فعلی و حتی شاید اندکی ترقی را خواهد داشت اما در بلند مدت باید با توضیحاتی که ارائه شد، منتظر بمانیم.

عوامل تأثیرگذار بر آینده رمز ارز سولانا

از مسائلی که به وضعیت کل صنعت زنجیره بلوک و رمز ارز در آینده مربوط می‌شود موارد زیر در جایگاه آینده سولانا تأثیر خواهند داشت:

- توفیق در پیاده‌سازی ادعاهای مطروحه در وایت پیپر

- موفقیت در طی کردن نقشه راه بر اساس زمان‌بندی مناسب و پیش‌بینی شده و عدم تأخیر که باعث باخت سهم بازار در رقابت می‌شود.

- با توجه به تمرکز این پلتفرم‌ بر روی Defi حتماً باید در جهت مسائل امنیتی بتوانند اطمینان خاطر ایجاد کنند

- استراتژی بازاریابی مناسب.

در حال حاضر تمام پلتفرم‌های رقیب هم‌زمان با توسعه در حال بازاریابی برای کاربردهای عمومی در سطح جهانی هستند و هرکدام استراتژی متفاوتی طراحی کرده‌اند که باید نتیجه را در آینده مشاهده کنیم.

نویسنده: سعید صنیع پور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها