|
کدخبر: 307014 سینا ستوده

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

برنامه Friend.tech نیامده بازار ارزهای دیجیتال را بهم ریخت!

اگر بخواهیم به زبان ساده‌ Friend.tech را توضیح دهیم، می‌توان گفت این برنامه یک شبکه اجتماعی مانند توییتر است که در آن افراد معروف سهام (shares) خود را که شبیه حق عضویت است به فالوورهای خود بفروشند. به این گونه که افراد یک کلید که در گذشته (shares) نام داشت را خریده و از این طریق می‌تواند با آن اینفلوئنسر در ارتباط باشد.

اقتصاد برنامه Friend.tech نیامده بازار ارزهای دیجیتال را بهم ریخت!

یکی از پروژه‌هایی که این روزها در بازار ارزهای دیجیتال بسیار ترند شده، پروژه Friend.tech است که در تمام اخبار و شبکه‌های اجتماعی کریپتویی نام آن شنیده می‌شود و بسیاری از فعالان این حوزه این پروژه را برای کسب درآمد پیشنهاد می‌کنند.

در این گزارش به بررسی پروژه Friend.tech و چگونگی کسب درآمد در آن پرداختیم؛ با ما همراه باشید.

فرندتچ

Friend.tech چیست و چگونه کار می‌کند؟

فرند تک (Friend.tech) یک شبکه اجتماعی بر بستر بلاکچین است که افراد می‌توانند حق ارتباط با افراد را تبدیل به سهام کنند و آن را خرید و فروش کنند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر Friend.tech را توضیح دهیم، می‌توان گفت این برنامه یک شبکه اجتماعی مانند توییتر است که در آن افراد معروف سهام (shares) خود را که شبیه حق عضویت است به فالوورهای خود بفروشند. به این گونه که افراد یک کلید که در گذشته (shares) نام داشت را خریده و از این طریق می‌تواند با آن اینفلوئنسر در ارتباط باشد.

به عنوان مثال یک بازیگر معروف در حساب کاربری خود تعداد (shares) را برای فروش می‌گذارد و افرادی که کلید‌های (keys) مربوط به این خواننده را بخرند می‌توانند در کانال این فرد عضو شوند و با او چت خصوصی داشته باشند.

قیمت keys در برنامه friend.tech چقدر است؟

قیمت کلیدها یا همان share در friend.tech با فروش بیشتر افزایش پیدا می‌کند. فرض کنید شما keys یک خواننده‌ معروف را در friend.tech خریده‌اید. اگر افراد بیشتری این کلیدها را از این خواننده بخرند، قیمت keys آن رشد پیدا می‌کند. فرمول قیمت‌گذاری keys در friend.tech به‌صورت زیر است.

Selling price of ETH =  (n-1) ^ 2 /16000

buying price of ETH = n ^ 2 /16000

در این فرمول n کلیدهای توزیع شده بین افراد است.

 16000 یک ضریب ثابت است که توسط تیم سازنده friend.tech ایجاد شده است. این ضریب ممکن است تغییر کند.

همان‌طور که مشخص است زمانی که شما یک کلید را می‌خرید اگر در همان زمان اقدام به فروش آن کنید، ضرر خواهید کرد.

فرمول قیمت‌گذاری در friend.tech به شرح زیر است:

فرض کنید شما قصد خرید کلید من را دارید. من این keys را به ۵ نفر فروخته‌ام و به عبارتی ۵ نفر هولدر keys من هستند. حال قیمت این کلید برای خرید شما به‌صورت زیر محاسبه خواهد شد.

buying price of ETH = 5 ^ 2 /16000 = 25/16000 = 0.001562 eth

حال پس از خرید، قصد فروش هم داشته باشید، می‌توانید keys خود را به قیمت ۰.۰۰۱ اتر (۱۰ درصد کارمزد در هر معامله محاسبه می‌شود که برای این معامله محاسبه نشده است) به فروش برسانید.

چه کسی Friend.tech را به وجود آورده است؟

در مورد خالق پروژه Friend.tech اطلاعات زیادی در سایت این پروژه وجود ندارد. بسیار از فعالان بازار کریپتو این پروژه را به دو حساب توییتر Shrimppepe و 0xRacerAlt نسبت می‌دهند، البته این موضوع با اطلاعات حساب این دو نفر همخوانی دارد و این دو حساب در بیو توییتر خود به وضوح در مورد فرند تک صحبت کرده‌اند.

کاربری با حساب توییتری OKHotshot که یکی از فعالان بازار کریپتو محسوب می‌شود در یک رشته توییت به بررسی تاریخچه سازندگان فرند تک پرداخته است.

این فعال بازار کریپتو بیان می‌کند که Shrimppepe خالق پروژه کلاهبرداری PharmaBroDAO است که به بهانه دریافت NFT رایگان از افراد مبلغی را بابت کارمزد دریافت می‌کرند.

لازم به ذکر است OKHotshot کاربر ناشناس دیگری که فعالیت‌های زیاد در حوزه کریپتو دارد، هشدارهایی را مبنی بر استفاده از پروژه friend.tech داده است. این کاربر با نام مستعار Mr ParaBULLic در یک توییت اشاره کرده است که سازندگان پروژه friend.tech با مجموعه‌ای از توکن غیرمثلی که یک پروژه کلاهبرداری در حوزه کریپتو بود، در ارتباط هستند.

فرندتچ۱

پیشی گرفتن Friend.tech از اتریوم و ترون

برنامه Friend.tech بر روی شبکه لایه ۲ اتریوم به نام بیس (base) ساخته شده و همین موضوع باعث شده که کارمزد معاملات کاهش و تعداد تراکنش‌ها در این برنامه افزایش یابد.

بیشترین حجم معاملات در پلتفرم Friend.tech مربوط به تاریخ ۲۱ آگوست است که حجم معاملات به ۱۱.۰۹ هزار اتر (ETH) که ارزشی معادل ۱۸.۶۳ میلیون دلار (قیمت هر ETH برابر ۱۶۸۰ دلار) رسیده است. این حجم از تراکنش زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم در ۲۱ آگوست بر اساس اطلاعات سایت دیفای لاما (defillama) حجم معاملات در تمام پلتفرم‌های غیرمتمرکز در تمام شبکه‌های بلاکچینی معروف برابر ۱.۷۲ میلیارد دلار بوده است.

با تمام این تفاسیر و اعداد و ارقام می‌توان گفت که پلتفرم Friend.tech در تاریخ ۲۱ آگوست ۱.۰۸ درصد از حجم معاملات در پلتفرم‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده و این برای یک پلتفرم تازه راه‌اندازی شده بسیار عالی است و می‌توان گفت رکورد است.

در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳، فرندتک بیش از ۱ میلیون دلار درآمد ایجاد کرد که از درآمد ۴۰۶۰۰۰ دلاری اعتبارسنج‌های اتریوم پیشی گرفت. داده‌های پلتفرم Token Terminal همچنین نشان می‌دهند که این شبکه از نظر کارمزد از بلاکچین ترون (TRX) نیز فراتر رفته است.

وبسایت CryptoFees.info هم گزارش می‌دهد که شبکه بیت کوین ۸۶۶۰۰۰ دلار کارمزد کسب کرده، در حالی که بایننس اسمارت چین (BSC) حدود ۳۰۰،۰۰۰ دلار درآمد داشته است. اما فرندتک، علی‌رغم اینکه کارشناسان قبلاً در موفقیت آن تردید داشتند، توانست در عرض ۲۴ ساعت نسبت به بلاکچین‌های اصلی درآمد بیشتری جمع‌آوری کند.

درحال‌حاضر، اینفلوئنسرهای برجسته حوزه ارزهای دیجیتال، از جمله شان اونو لنون و برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین بیس، به این شبکه اجتماعی پیوسته‌اند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها