|
کدخبر: 306457

درهای ارمنستان بر روی ایرانی‌ها باز شد/شرایط

به منظور اجرایی کردن توافقات به دست آمده با مقامات کشور ارمنستان برای تامین ۱۰۰ هزار نیروی کار مورد نیاز این کشور که در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارمنستان در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت، نشست مشترک معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با سفیر کشور ارمنستان در ایران جهت تسریع و تسهیل در اعزام نیروی کار ایرانی برگزار شد.

اقتصاد درهای ارمنستان بر روی ایرانی‌ها باز شد/شرایط

به منظور اجرایی کردن توافقات به دست آمده با مقامات کشور ارمنستان برای تامین ۱۰۰ هزار نیروی کار مورد نیاز این کشور که در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارمنستان در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت، نشست مشترک معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با سفیر کشور ارمنستان در ایران جهت تسریع و تسهیل در اعزام نیروی کار ایرانی برگزار شد.

دراین جلسه کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار بر لزوم چگونگی عملیاتی کردن توافقات به عمل آمده و اعلام ویژگی‌ها و مشخصات نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ارمنستان تاکید کرد و مقرر شد تا سفارت ارمنستان جهت نهایی کردن جزئیات و نیازمندی‌های نیروی کار مورد نیاز خود، استعلام و پیگیری‌های لازم را از وزارت کار متبوع خود به انجام برساند تا در سفر آتی وزیر کار کشور ارمنستان به ایران، زمینه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک در حوزه اعزام نیروی کار مازاد ایرانی فراهم شود.

اسفندماه سال گذشته سیدصولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دعوت وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان در صدر هیاتی وارد ایروان شد. دیدار با برخی وزرا و مقامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ارمنستان و بازدید از مراکز اقتصادی و تجاری این کشور به منظور گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه از برنامه‌های وزیر کار در این سفر بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای مشترک و اعزام مربیان توانمند و نیروی کار ماهر به ارمنستان اعلام آمادگی کرد.

موضوع فعال شدن دیپلماسی بازار کار یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود که در گام نخست از کشورهای ارمنستان، قطر،‌ عراق و عمان آغاز شده است و در این راستا سلسله نشستهایی با کشورهای مذکور در زمینه اعزام نیروی کار برگزار شده است که حمایت و پیگیری وزارت امور خارجه به عنوان آغازگر فرآیند اعزام از طریق مجاری دیپلماتیک به منظور فعال‌سازی اعزام نیروی کار و استفاده از فرصت‌های پیش آمده برای معرفی ظرفیت‌های نیروی کار ایرانی به کشورهای نیروپذیر مورد تاکید قرار گرفته است.

در روزهای گذشته نشست هم‌اندیشی و هم افزایی به منظور فعال کردن مقوله اعزام نیروی کار به اروپا با حضور دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب اروپا و مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار برگزار شد.

در این نشست امید ملک - مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعزام نیروی کار ساده، نیمه ماهر و ماهر مازاد ایرانی و بهره مندی از فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار بین الملل را جزو برنامه‌های وزارت کار عنوان و تاکید کرد که اعزام نیروی کار نباید به گونه‌ای صورت پذیرد که منجر به مهاجرت بی بازگشت نیروی کار شود و کسب تجربه، ارزآوری و انتقال دانش را از جمله پیامدهای مثبت اعزام نیروی کار مازاد به کشورهای خارجی برشمرد.

مدیر کل دفتر اروپای وزارت امور خارجه نیز با اشاره به سوابق اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی، اظهار کرد: اعزام نیروی کار نباید منجر به پدیده مهاجرت شود و رعایت ملاحظات سیاسی، امنیتی و اجتماعی در موضوع اعزام ضروری است.

در این نشست مقرر شد تا گزارشی راهبردی از فرآیند اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی تهیه و به وزارت امور خارجه ارسال شود و وزارت امور خارجه نیز نسبت به ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی اقدام کند.

در حال حاضر یکی از بسترها و فرصت‌هایی که دولت‌ها می‌توانند برای نیروهای متقاضی کار کشور به ویژه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم کنند، امکان اشتغال در خارج از کشور و حضور در بازارهای کار دیگر کشورهاست. به اعتقاد کارشناسان اعزام نیروی کار دارای مزایایی است که از جمله آنها می‌توان به کاهش بیکاری، ارزآوری و ایجاد تنوع در درآمد کشور به ویژه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده از نیروهای ماهر و متخصص اشاره کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها