|
کدخبر: 305588

پیش بینی حساس درباره وضعیت بورس

بورس تهران روز یکشنبه را با معاملات سهامی بی‌رمق پشت سر گذاشت. دومین ریزشی ارزش معاملات در شرایط رکودی بازار سهام بیانگر بی‌میلی معامله‌گران برای تبادل سهام دارد.

اقتصاد پیش بینی حساس درباره وضعیت بورس

 بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل به نسبت افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز بازار سهام با افت تراز اندک شاخص‌های اصلی در دقایق ابتدایی معاملات همراه بود. شاخص‌های سهامی پس از نوسان منفی ابتدای روز، رشد تراز داشتند اما این رشد تراز ضعیف بود و ارزش معاملات خرد در کنار ارزش صف‌های خرید و فروش ریزش کردند.

روز یکشنبه، برخلاف شاخص‌های اصلی بورس تهران که یک دست سبز‌پوش بودند؛ در بین شاخص‌های اصلی بازار فرابورس ایران ریزش و رشد تراز دیده شد. دیروز شاخص کل فرابورس با یک ریزش و صعود، در تراز ابتدای صبح به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز روندی مشابه داشت اما با ۲ صدم درصد ریزش به نسبت تراز ابتدای روز بسته شد. شاخص بازار دوم فرابورس ۱ صدم درصد رشد تراز داشت و شاخص بازار اول فرابورس نیز مشابه شاخص هم‌وزن این بازار ۲ صدم درصد افت تراز یافت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فرآورده‌های نفتی با ۲۲.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت مواد و محصولات دارویی با ۲۲.۵ میلیارد تومان و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با ۲۰.۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با  ۶۱.۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۴۲.۴  میلیارد تومان و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۳۱.۲ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات یکشنبه بیش‌ترین رشد تراز شاخص صنایع سنگین به صنعت فرآورده‌های نفتی و صنعت مواد و محصولات دارویی تعلق گرفت و بیشترین رشد تراز در بین کل صنایع بورسی نیز به صنعت استخراج سایر معادن تعلق داشت. صنعت محصولات چوبی بیشترین ریزش را در بین تغییرات شاخص صنایع روز یکشنبه داشت و صنایع خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین ریزش را درمیان صنایع سنگین به ثبت رساندند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام پس از اولین تغییر نرخ گاز صنایع درگیر رکود معاملاتی شدیدی شده است. شرایط رکودی بازار در هفته‌های قبل به سطحی رسید که حتی اصلاح مصوبه نرخ گاز صنایع نیز نتوانست راه حل گذر از این بحران باشد. در دو روز ابتدایی این هفته شاهد افت ارزش معاملات خرد بودیم که روز یکشنبه به ۵ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید. شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز که هفته قبل پس از مدتی با نوسان مثبت قدرتمندی مواجه بود؛ در چند روز معاملاتی اخیر علائم حیاتی خود را از دست داده‌اند و گویا بر سطح‌های حمایتی جدید جا خوش کردند.

جریان پول حقیقی روز یکشنبه در سهام، مطابق پیش‌ بینی ها با کاهش شدت خروج پول حقیقی روز شنبه همراه بود اما این برآیند همچنان منفی است. بازار سهام، دیروز ۱۶۳ میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی را از دست داد؛ درحالی که برآیند منفی ۱۴ روزه انتهای مرداد ماه در هفته قبل شکسته شده بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت روز گذشته ۲۵۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتند که بیانگر کاهش انتظارات صعودی قیمت سهام است.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام در روز یکشنبه هفته قبل کاهش یافت و بعد از آن پله پله رشد کرد. تغییرات صفوف بازار بیشتر به صف‌های خرید مربوط است و صفوف فروش بازار مدتی است که افت یا رشد قابل توجهی نداشتند. دیروز ارزش صف‌های خرید با ۱۴ درصد ریزش به ۳۰۳ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با افت ۱۱ درصدی در تراز ۳۳۷ میلیارد تومانی قرار گرفت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۴.۳ میلیون تومان روز شنبه تا ۲۲.۹ میلیون تومان افت کرد. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات سه‌شنبه هفته قبل ۲۵.۷ میلیون تومان به ثبت رسیده بود و در روز چهارشنبه تا ۲۱.۴ میلیون تومان ریزش کرد؛ در معاملات شنبه افزایش قابل توجهی داشت و روز یکشنبه از ۲۶.۳ میلیون تومان تا ۲۴.۶ میلیون تومان کاهش یافت. کاهش صفوف و سرانه خرید و فروش بیانگر از بی‌میلی معامله‌گران حقیقی به تبادل سهام است.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه در تداوم روند معاملات روز شنبه بود ولی رکود معاملاتی افزایش یافت. برخی از تحلیل‌گران بر این باور هستند که با گذر شاخص کل از سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، شاخص‌های سهامی درحال تثبیت هستند. از سوی دیگر نیز ثبات نسبی دلار در زیر سطح ۵۰ هزار تومانی باعث شده تا برخی دیگر از تحلیل‌گران تداوم رکود معاملات را ناشی از توافقات سیاسی بدانند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز نیز ارزش معاملات خردی در سطح ۴ یا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش ضعیف تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و مخصوصاً شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی و بیشتر از روز یکشنبه پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد  داشت. صفوف خرید سهام که مدتی است پله پله افزایش می‌یابد؛ احتمال کاهش ارزش دارند و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد بیشتر است. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز تا بالای ۲۶ میلیون تومان رشد کند. بازدهی شاخص‌های اصلی بورس تهران نیز احتمالاً بهتر از شاخص‌های اصلی فرابورس باشد. در نهایت چه رشد و چه افت تراز شاخص‌های سهامی با رکود شدیدی همراه خواهد بود و توقع نوسان زیادی نمی‌رود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها