|
کدخبر: 304803 سینا ستوده

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

گرانترین و ارزان‌ترین کشورها برای استخراج بیت کوین

باتوجه به اینکه استخراج بیت‌کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند به همین خاطر در کشورهای مختلف هزینه ماینینگ بیت کوین متغیر است. ایتالیا گرانترین کشور دنیا برای استخراج بیت‌کوین و بعد از آن استرالیا و بلژیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اقتصاد گرانترین و ارزان‌ترین کشورها برای استخراج بیت کوین

امروزه با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال و تنوع این بازار بسیاری از افراد با ماینینگ رمزارز توانسته‌اند درآمدهای خوبی را کسب کنند و به شغل اول آنها تبدیل شود. بیت کوین به عنوان بهترین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال موجود در بازار طرفداران بسیاری دارد و اکثر ماینرها برای استخراج به بیت ‌کوین روی می‌آورند.

استخراج بیت‌کوین فرآیندی است که طی آن ماینرها معاملات پیچیده‌ای را حل کرده و طی آن بلاک‌های جدید به زنجیره اضافه می‌شود و در صورت تایید هر تراکنش و همچنین ایجاد بلاک جدید، ماینرها پاداش دریافت می‌کنند.

برای استخراج بیت‌کوین از پردازنده‌های قوی که توان حل مسائل و محاسبات پیچیده ریاضی استفاده می‌شود که مصرف انرژی بالایی نیاز دارد. پاداش حل این محاسبات به صورت بیت کوین به ماینرها پرداخت می‌شود.

تا زمان نگارش این متن حدود ١٩.٣ میلیون بیت کوین استخراج شده و حدود ١.٧ میلیون عدد برای استخراج باقی مانده است. با در نظر گرفتن فرآیند هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراج در ظرف ۴ سال، بیش از صد سال بعد، همه ۲۱ میلیون کوین این شبکه استخراج خواهد شد. در واقع اکثریت زمان استخراج آخرین BTC را حوالی سال ۲۱۴۰ تخمین می‌زنند.

استخراج-بیتکوین۲

مصرف انرژی مهمترین معضل استخراج بیت کوین

در این گزارش قصد داریم بهترین و بدترین کشورها برای استخراج بیت‌کوین را بررسی کنیم.

استخراج بیت کوین فرآیندی انرژی‌بر است و به وسیله سخت افزار مناسب انجام می‌شود. به طور کلی، سه عامل اصلی که برای استخراج هزینه ایجاد می‌کنند و سود ماینرها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اول هزینه تهیه سخت افزار مناسب است و دوم هزینه‌ انرژی مصرفی این سخت افزار و سوم نوسانات قیمت بیت کوین است.

مصرف انرژی دستگاه استخراج هزینه‌ای است که به طور مستمر به استخراج‌کننده تحمیل می‌شود. به همین خاطر، بعد از دستگاه استخراج، مهم‌ترین مسئله در تعیین سوددهی فرآیند ماینینگ به نحوه تامین انرژی و هزینه آن بستگی دارد. در نظر داشته باشید مهمترین فاکتوری که در انتخاب بهترین کشورها برای استخراج بیت کوین به آن توجه می‌کنیم، هزینه انرژی است. هزینه تامین انرژی در هر کشور متفاوت است.

باتوجه به اینکه استخراج بیت‌کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند به همین خاطر در کشورهای مختلف هزینه ماینینگ بیت کوین متغیر است. براساس گزارش CoinGecko، ایتالیا گرانترین کشور دنیا برای استخراج بیت‌کوین و بعد از آن استرالیا و بلژیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس این گزارش تنها در ۶۵ کشور استخراج بیت‌کوین انفرادی که براساس هزینه برق خانگی است، سودآور است که از تعداد ۳۴ کشور در آسیا هستند.

میانگین هزینه برق خانگی برای استخراج یک بیت کوین ۴۶۲۹۱.۲۴ دلار است که ۳۵ درصد بیشتر از میانگین قیمت روزانه ۱ بیت کوین در جولای ۲۰۲۳ (۳۰۰۹۰.۰۸ دلار) است.

استخراج-بیتکوین

گرانترین کشور

استخراج یک بیت کوین خانگی در ایتالیا ۲۰۸۵۶۰ دلار هزینه دارد که باعث شده ایتالیا رتبه نخست را درمیان پرهزینه‌ترین کشور برای استخراج بیت‌کوین به خود اختصاص دهد. هزینه استخراج یک بیت کوین در ایتالیا معادل ارزش تقریبی ۸ بیت کوین است که همین موضوع باعث می‌شود کمتر کسی در ایتالیا به فکر ماینینگ بیت کوین بیوفتد. پس از ایتالیا، اتریش با ۱۸۴۳۵۲ دلار و بلژیک با ۱۷۲۳۸۲ دلار در رتبه‌های بعدی پرهزینه‌ترین کشورهای دنیا برای استخراج بیت کوین قرار دارند.

ارزان‌ترین کشور

از سوی دیگر اگر شما بخواهید در لبنان بیت کوین استخراج کنید هزینه آن مبلغی بالغ بر ۲۶۶ دلار می‌شود که نسبت به ایتالیا ۷۸۳ برابر ارزان‌تر است.

هزینه استخراج بیت کوین در ایران نیز ۵۳۲ دلار به ازای هر بیت کوین است و باتوجه به قانونی شدن استخراج بیت کوین در ایران اما همچنان ممنوعیت‌ها و فشارهای گوناگونی بر ماینرها به‌ویژه در فصل تابستان وارد می شود.

لبنان به‌خاطر هزینه ۲۶۶ دلاری برای تولید هر واحد BTC، بهترین مقصد فعلی در میان کل کشورها به‌شمار می‌رود. ایران، سوریه، اتیوپی و سودان نیز ۵ کشور ارزان را تشکیل می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله ارزان‌ترین و گران‌ترین کشورها برای استخراج بیت‌کوین را بررسی کردیم که براساس آن ایتالیا به عنوان گران‌ترین و لبنان به عنوان ارزان‌ترین کشورها برای ماینینگ بیت کوین عنوان شد. باید توجه داشت که این گزارش تنها براساس هزینه برق و انرژی در این کشورهاست و مسائل دیگر مانند سیاست دولت‌ها و قانون هرکشور بر این هزینه اثر خواهد داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها