|
کدخبر: 303737 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم:

چرا ایران فقط با چین رابطه تجاری دارد؟/ اعلام شرط ایران برای رابطه تجاری با غرب

بادامچیان گفت: واقعیت امر این است که ایران با شرق و غرب کاری ندارد چنانچه شعار نه شرقی، نه غربی از جمله شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است از این‌رو هر جا منافع ما در شرق و غرب باشد به آن سمت می‌رویم چراکه با حفظ ارزش‌ها به دنبال منافع و مصالح ملی خودمان هستیم.

اقتصاد چرا ایران فقط با چین رابطه تجاری دارد؟/ اعلام شرط ایران برای رابطه تجاری با غرب

انتشار اخباری مبنی بر عضویت در شانگهای، امضاء ۲۰ سند همکاری اقتصادی و آمادگی چین برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز و توسعه خطوط ریلی سریع‌السیر و بنادر ایران در بهمن ماه گذشته، قرار گرفتن چین در صدر کشورهای هدف محصولات ایرانی، منجر به شکل‌گیری این گمانه در اذهان عمومی شده که دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن سیاست نگاه به شرق و به ویژه افزایش همکاری با چین را در دستور کار قرا داده است.

ایران با همه کشورهای دنیا رابطه تجاری دارد

در واکنش به این گمانه اسدالله بادامچیان، عضو کمیسیون اقتصاد و دارائی مجلس هشتم اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌‎نیوز در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینکه دولت سیزدهم در روابط تجاری نگاه به شرق دارد و روابط تجاری با غرب را نادیده گرفته، گفت: ما با همه دنیا رابطه تجاری داریم، برای نمونه با همین انگلیس که ما را تحریم می‌کند هم رابطه تجاری داریم.

گمانه افزایش رابطه تجاری دولت سیزدهم با شرق، برگرفته از ناشی‌های سیاسی است

او افزود: در حقیقت هر کشوری به نفع ما کار کند و مصالح ملی ایجاب کند، با آن کشور رابطه تجاری بیشتری برقرار می‌کنیم. اینکه می‌گویند رابطه تجاری دولت سیزدهم با شرق بیشتر شده، اظهارات ناشی‌های سیاسی است.

منافع اگر در غرب باشیم، به آن سمت می‌رویم

بادامچیان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در روابط تجاری به دنبال منافع ملی است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که ایران با شرق و غرب کاری ندارد چنانچه شعار نه شرقی، نه غربی از جمله شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است از این‌رو هر جا منافع ما در شرق و غرب باشد به آن سمت می‌رویم چراکه با حفظ ارزش‌ها به دنبال منافع و مصالح ملی خودمان هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم شورای اسلامی در واکنش به اینکه بنابراین تاکیدی مبنی بر اینکه الزاماً رابطه با چین داشته باشیم، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خیر، انقلاب اسلامی به دنبال رفتن به این طرف و آن طرف نیست.

بادامچیان در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یادآور شد: سرانجام قرارداد ۲۵ ساله را باید از وزیر امور خارجه پرسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها