|
کدخبر: 302600 سینا ستوده

اختصاصی گسترش نیوز؛

چگونه با پول سبز کسب درآمد کنیم؟ / آشنایی با ارز دیجیتال چیا

ارز دیجیتال چیا مبتنی بر فناوری بلاکچین منبع باز است و به علت نحوه استخراج آن به یک رمزارز دوستدار محیط‌ زیست معروف است. ارز چیا برخلاف اتریوم و بیت کوین برای استخراج از الگوریتم اثبات کار استفاده نمی‌کند بلکه در اینجا اثبات فضا و اثبات زمان اهمیت دارد. استخراج ارز چیا بیشتر بر مبنای فضای ذخیره‌سازی هارددیسک است.

اقتصاد چگونه با پول سبز کسب درآمد کنیم؟ / آشنایی با ارز دیجیتال چیا

در دنیای ارزهای دیجیتال رمزارزها هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای منظور خاصی ساخته شده‌اند. به عنوان مثال اتریوم به عنوان یک کامپیوتر بزرگ شناخته شده است تا برنامه‌های مختلف بر روی آن مستقر شوند و بیت کوین با هدف کمک به صنعت پرداخت به وجود آمد.

رفته رفته تغییرات جذابی در ارزهای دیجیتال ایجاد شد و چالش محیط زیستی رمزارزها بر طرف شد. در این راستا ارز دیجتال چیا ظهور کرد. شبکه چیا در سال ۲۰۱۷ ثبت شد و در تاریخ ۳ می ۲۰۲۱ در صرافی‌ها لیست شد و تراکنش‌هایی برای اولین بار در آن انجام شد. هدف آن ایجاد شبکه پرداختی قدرتمند مانند بیت‌کوین بود البته برای کسب درآمد با این رمزارز شما نیازی به دستگاه‌های پرهزینه و مصرف انرژی بالا مانند بیت‌کوین ندارید.

ارز چیا هم مانند بیت کوین برای کمک به صنعت پرداخت به وجود آمد اما تفاوت این ارز دیجیتال با بیت کوین این است که برای تایید تراکنش‌های شبکه از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. به عبارتی کاربران برای کسب درآمد فضای خالی کامپیوتر یا گوشی خود را در اختیار شبکه قرار داده و پاداش دریافت می‌کنند که این نیازمند سخت‌افزار بسیار پرقدرت است.

چیا

مشخصات و ویژگی‌های ارز دیجیتال چیا

*    نماد اختصاری ارز دیجیتال چیا، XCH است.

*    این ارز دیجیتال با بازاری با ارزش تقریبی 234 میلیون دلار رتبه‌ی 267 از نظر بزرگی بازار را سهم خود کرده است و 0.008 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

*    نام ارز دیجیتال چیا از یک گیاه از خانواده‌ی نعنا گرفته شده است.

*    موسس رمزارز چیا، برام کوهن معتقد است که شبکه چیا با کاربردی مشابه بیت کوین قرار است که بر خلاف بیت کوین بدون نیاز به مصرف بالای برق، کار استخراج را انجام دهد.

*    فضای هر بلوک در شبکه‌ی بلاک چین چیا حدودا 101 گیگابایت است.

*    ذخیره‌ی تقریبا 91 بلوک شبکه‌ی بلاک چین چیا به حافظه‌ی 10 ترابایتی نیاز خواهد داشت.

*    رمزارز چیا با شعار پول سبز و دوست‌دار محیط زیست طراحی و معرفی شد.

*    پروژه رمزارز چیا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Chialisp نوشته شده است، به این ترتیب برنامه‌های مربوط به امور بانک‌داری، پرداخت و عملیات صرافی‌ها (به طور کلی Smart Coin‌ها) می‌توانند از این شبکه بهره‌مند شوند.

*    در شبکه چیا که به شبکه بلاک چین سبز نیز شهرت دارد به جای واژه‌ی ماینینگ (استخراج) از واژه‌ی فارمینگ (زراعت) استفاده می‌شود.

*    شبکه چیا از الگوریتم اثبات ظرفیت PoS (Proof of Space) و زمان سپری شده (PoET) برای اجماع و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

*    در حالی که شبکه بیت کوین از دستگاه‌های سخت افزاری گران‌ قیمت همچون ASIC که مصرف برق بالایی نیز دارند استفاده می‌کند، شبکه چیا با استفاده از هارد درایوهای ذخیره کاربران، برای استخراج کمک می‌گیرد و به این ترتیب بدون نیاز به مصرف بالای انرژی و ابزارهایی که به محیط زیست هم آسیب می‌رسانند، کار استخراج خود را انجام می‌دهد.

*    Genesis Attack مشکلی است که با وجود الگوریتم اثبات فضا، در صورتی که شخصی بخش عمده‌ای از قدرت شبکه را به دست بگیرد، امنیت شبکه را تهدید می‌کند. کوهن برای مقابله با این مشکل از الگوریتم Proof of Time یا همان اثبات زمان در کنار الگوریتم اثبات فضا کمک گرفته و به این ترتیب انجام حمله‌ای به این صورت به زمان بسیار زیادی نیاز خواهد داشت.

*    فرایند هالوینگ در شبکه چیا به این صورت است که در دوره‌ی سه ساله اولیه برای استخراج 32 فارمر، پاداش 64 توکن درنظر گرفته شده است و در دوره سه ساله بعدی این میزان پاداش نصف شده تا زمانی که دوره‌ی سه‌ماهه چهارم فرا برسد و پس از آن هالوینگ دیگری در این شبکه رخ نخواهد داد.

*    در حال حاضر افراد می‌توانند با استفاده از استخر استخراج اختصاصی چیا با نام Pool Chia در فرایند استخراج این ارز دیجیتال نقش داشته باشید. علاوه بر استخر اختصاصی چیا، استخرهایی نیز در حال فعالیت هستند که با دریافت کلید چیای شما اجازه کسب سود از استخراج را می‌دهند که استفاده از چنین استخرهایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

چیا۱

مزایای ارز دیجیتال چیا

مهمترین مزیت ارز دیجیتال چیا مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به سایر رمزارزها است. این ارز دیجیتال به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست برای بیت کوین معروف شده است.

سایر مزایای ارز چیا عبارتند از:

  *  امنیت پیشرفته

ارز دیجیتال چیا با استفاده از ابزار رمزنگاری مدرن‌تری که در اختیار دارد، معاملات هوشمندانه‌ی بصری بیشتری را امکان‌پذیر می‌سازد. بزرگ‌ترین عامل محافظتی که چیا کوین در برابر هکرها دارد این است که از الگوریتم اثبات سهام یا SoP استفاده نمی‌کند.

  *  نوسان کمتر

شبکه چیا تلاش می‌کند تا نوسانات قیمت را کاهش دهد، درنتیجه به کاهش حباب کمک می‌کند. اعتقاد مدیران شبکه چیا بر این است که این امر منجر به پذیرش ارز چیا توسط مصرف‌کنندگان اصلی خواهد شد.

 *   منبع باز و قابلیت دسترسی

ارز دیجیتال چیا مبتنی بر یک فناوری منبع باز و در دسترس است، استفاده از این فناوری در شبکه چیا موجب شده است تا هرکسی که بخواهد بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای از طرف شبکه چیا، قادر به ساخت کیف پول جدید باشد.

معایب ارز چیا

مهمترین عیب ارز چیا این است که نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارد و این مسئله باعث کمبود فضای SSD در سطح جهان می‌شود. از زمان انتشار Mainnet تا به الان قیمت هارددیسک‌ها رشد بسیار چشمگیری داشته است. فارمینگ ارز چیا، کمبود جهانی SSD و HDD ایجاد کرده است و از ابتدای سال جاری قیمت‌های خرده‌فروشی چندین صد دلار افزایش‌ پیدا است.

اشکال عمده دیگری که چیا دارد نحوه اختصاص «بلاک» است. اختصاص بلاک شامل عنصری از شانس است. این بدین معناست که اگرچه برخی از افراد خوش‌شانس ممکن است فقط پس از یک یا دو بلاک فارمینگ برنده بشوند و پاداش دریافت کنند، اما ممکن است دیگران سال‌ها موفق به دریافت پاداش نشوند.

کیف پول چیا (Chia Wallet)

امن‌ترین مکان برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال کیف پول اختصاصی همان رمزارز است. از این رو چیا نتورک از این قافله عقب نمانده و کیف پول اختصاصی Chia Network در ۳ نسخه ویندوز، مک و لینوکس ارائه کرده است.

بهترین مکان برای ذخیره‌سازی هر ارز دیجیتال کیف پول رسمی همان ارز است، تیم چیا نتورک نیز کیف پولی مناسب برای ذخیره‌ی ارز دیجیتال Chia Network طراحی و در سه نسخه‌ی مناسب برای ویندوز، مک و لینوکس ارائه داده‌اند.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال چیا

صرافی‌های کوکوین (Kucoin)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، اوکی اکسچنج (OKEX)، کوینکس (CoinEx)، Gate.io، ZB.com، LBank، Indodax، XT.com، BitMart، biBox، Dcoin، BiONE، BKEX، BW.com، MEXC، AEX، Pionex، Hoo، ZBG، Hotcoin Global، WBF Exchange، ZT، EXX، AOFEX، Mexo Exchange به کاربران خود امکان این را می‌دهند که رمزارز چیا را به صورت اسپات خریداری کنند.

قیمت لحظه ای چیا نتورک

Chia (XCH)

Rank #122

$30.28

۱,۵۰۹,۶۱۰ تومان

محاسبه با نرخ تتر:  ۴۹,۸۵۰ تومان

معاملات روزانه: $6,391,650.00

حجم بازار: $246,403,000.00

سکه در گردش: 8,093,790 XCH

عرضه کل: 29,093,793 XCH

سخن پایانی

اگر شما در کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی همراه خود فضای خالی زیادی دارید که بدون استفاده مانده است می‌توانید با قرار دادن این فضا در اختیار شبکه چیا کسب درآمد کنید. برخلاف بیت‌کوین که برای استخراج آن باید از سخت‌افزارهای بسیار گران‌قیمت و همچنین مصرف انرژی بالا استفاده کرد، ارز دیجیتال چیا بسیار کم مصرف و می‌توانید با روشی سبز و دوستدار محیط زیست کسب درآمد داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها