|
کدخبر: 302303 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

دانستنی های جالب درباره فرودگاه مهرآباد که نمی دانید

فرودگاه مهرآباد یکی از فرودگاه‌های بزرگ پایتخت محسوب شده که ویژگی های منحصر به فردی دارد. به مناسبت روز این فرودگاه، در این گزارش مروری به تاریخچه و خصوصیات جالب آن داشتیم.

اقتصاد دانستنی های جالب درباره فرودگاه مهرآباد که نمی دانید

فرودگاه مهرآباد یکی از فرودگاه‌های بزرگ تهران است که در غرب شهر واقع شده است. این فرودگاه در سال ۱۳۳۲ به عنوان فرودگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد و در طول سال‌ها توسعه و بهبود یافت.

در ابتدا، فرودگاه مهرآباد دارای یک باند فرود به طول ۲۸۰۰ متر و پهپاد سازمان هواپیمایی کشوری بود. اما در سال ۱۳۵۸، با توجه به رشد روزافزون صنعت هواپیمایی و نیاز به فرودگاه‌های بزرگتر، باند فرودگاه به طول ۳۷۵۰ متر افزایش پیدا کرد و امکان پذیرش هواپیماهای بزرگتر را فراهم کرد.

در دهه ۵۰ خورشیدی و همزمان با اوج گیری پیشرفت های صنعتی کشور، فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه اصلی تهران شناخته شد و در حال حاضر به عنوان فرودگاه دوم شهر، پروازهای داخلی و بین‌المللی را پذیرایی می‌کند. در سال ۱۳۹۹، یک باند فرود دوم به طول ۴۰۰۰ متر در فرودگاه مهرآباد افتتاح شد که امکان پذیرش هواپیماهای بزرگتر را نیز فراهم کرد.

به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور، فرودگاه مهرآباد همواره در حال توسعه و بهبود بوده است و در آینده نیز برای توسعه و بهبود خدمات هوایی در ایران، نقش مهمی خواهد داشت.

اولین-فرود

فرودگاه-مهرآباد112

عزم دولت و توسعه مهرآباد

در دهه ۱۹۵۰، با توجه به رشد سریع صنعت هواپیمایی در ایران، فرودگاه مهرآباد به یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های این کشور تبدیل شد. در دهه ۶۰، باند فرود این فرودگاه به طول ۳۷۵۰ متر افزایش یافت و برای پذیرش هواپیماهای بزرگ تر و بیشتر، توسعه و بهبود یافت.

در دهه ۷۰، با افزایش تعداد پروازها و نیاز به فرودگاه‌های بزرگتر در تهران، فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه اصلی تهران شناخته شد. در آن زمان، این فرودگاه به یکی از پر مسافرترین فرودگاه‌های خاورمیانه تبدیل شده بود.

در دهه ۹۰، با توجه به نیاز به پذیرش هواپیماهای جدید و بزرگتر، یک باند فرود دوم به طول ۴۰۰۰ متر در فرودگاه مهرآباد ساخته شد. این باند فرود دوم در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید و امکان پذیرش هواپیماهای بزرگتر و بیشتر را فراهم کرد.

فرودگاه مهرآباد همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور و منطقه، در حال توسعه و بهبود خدمات هوایی است. در سال‌های اخیر، این فرودگاه شاهد توسعه و بهبود بخش‌های مختلفی مانند سالن‌های انتظار، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و محل‌های تفریحی بوده است.

فرودگاه-مهرآباد13

هزینه عمرانی ساخت فرودگاه

به دلیل اینکه هزینه عمرانی ساخت فرودگاه مهرآباد در طول سالیان متعدد تغییر کرده است و اطلاعات دقیق در این زمینه در دسترس نیست، نمی‌توان به طور دقیق هزینه عمرانی ساخت فرودگاه مهرآباد از ابتدا تا کنون را بیان کرد.

اما باید بگوییم که ساخت فرودگاه‌های بزرگی مانند فرودگاه مهرآباد، با هزینه‌های بسیار بالا همراه است. هزینه ساخت فرودگاه‌ها علاوه بر مواردی مانند خرید زمین و تجهیزات، شامل ساخت باند فرود، سالن‌های انتظار، ساختمان‌های اداری و مسافر، تأمین امنیت و خدمات پشتیبانی و غیره است. همچنین، هزینه‌های توسعه و بهبود فرودگاه نیز به دلیل نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات و افزایش ظرفیت، بسیار بالا است.

با توجه به این موارد، می‌توان گفت که ساخت و توسعه فرودگاه مهرآباد از ابتدا تا کنون با هزینه بسیار بالایی همراه بوده است.

هزینه عمرانی ساخت فرودگاه مهرآباد به دلیل اینکه در طول زمان تغییر کرده و اطلاعات دقیق در این زمینه در دسترس نیست، نمی‌توان به طور دقیق هزینه عمرانی ساخت فرودگاه مهرآباد از ابتدا تا کنون را بیان کرد. اما می‌توانیم به چند نکته در این زمینه اشاره کرد. ساخت و توسعه فرودگاه‌های بزرگ همیشه با هزینه بالایی همراه است و نیاز به سرمایه‌گذاری های بزرگی دارد. هزینه ساخت فرودگاه‌ها شامل مواردی مانند خرید زمین، ساخت باند فرود، سالن‌های انتظار، ساختمان‌های اداری و مسافر، تأمین امنیت و خدمات پشتیبانی و غیره است.

فرودگاه-مهرآباد11

فرودگاه-مهرآباد

در طول سالیان متعدد، فرودگاه مهرآباد توسعه و بهبود یافته است و این توسعه‌ها همگی با هزینه‌های بالایی همراه بوده‌اند. به عنوان مثال، ساخت باند فرود دوم به طول ۴۰۰۰ متر در سال ۱۳۹۹، با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار انجام شد. از آنجا که فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور و منطقه، نقش مهمی در صنعت هواپیمایی ایران دارد، توسعه و بهبود آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و هزینه‌های مرتبط با این توسعه‌ها نیز بسیار بالاست.

از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که هزینه عمرانی ساخت و توسعه فرودگاه مهرآباد از ابتدا تا کنون بسیار بالاست و چندین میلیارد دلار را شامل می‌شود.

این فرودگاه دارای ویژگی‌ها و خصوصیات از قبیل باند فرود، موقعیت جغرافیایی، خدمات مسافران، حمل و نقل عمومی، برنامه پروازی، نزدیکی به شهر توسعه و نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری است.

فرودگاه مهرآباد در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهمی مانند باغ ملی، کاخ گلستان، موزه هنرهای معاصر و آرامگاه شاهزاده‌های قاجار قرار دارد که به مسافران این فرودگاه امکان بازدید از این جاذبه‌ها را می‌دهد.

  • ناشناس ارسالی در

    درمقایسه باکشورهای پیشرفته خیلی عقبه وقتی در برنامه مپ گوگل جستجو میکنیم پیشرفته گی ورفاه رو میشه از فرودگاهها یشان فهمید ما نصبت با دهه ۵۰ خیلی خیلی پسرفت کردیم

  • احمد نوری ارسالی در

    ازگل دانستنی های جالب، شاش مغز

  • شکوفه ارسالی در

    عکس اول که روی اون نوشته ۱۹۲۷ مربوط به م هراباد نمی باشد و عکس از اولین پمپ بنزین ایران است
    دقت کنید

  • علی ارسالی در

    احمقانه ترین مقاله ای که تا حالا خوندم

  • نوید تورک ارسالی در

    داداش ببخشین ها ما مسخره شماها هستیم خود ت اصلا خوندی این مطالبتو ناموسن چی داری میگی

  • ناشناس ارسالی در

    همش سه تا جمله در این گزارش بی سر و ته وجود دارد فرودگاه مهرآباد فرودگاه اصلی هست هزینه توسعه عمرانی آن را نمی دانیم و در آینده هم توسعه پیدا می کند . نگارش متن خیلی ضعیف

  • ناشناس ارسالی در

    کشور امارات با قدمت 40سال و با وسعت کوچک تر از استان مرکزی دارای یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان میباشد، چرا ایران با وجو د بزرگ بودن و سرومتمند بودن بای برای ارت فاع یک فرودگاه که بخش اعظمش موجود می‌باش د ،گریه کند.
    بخدا عار است برای کشو ری مثل ایران با این همه ثروت خدا دادی.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام میتوانید بفرمایید در زمان پهلوی هواپیمای کنکورد در کدام فرودگاه نشست

    • ناشناس ارسالی در

      کیش

  • علی ارسالی در

    روح سازندش شاد

  • Kian ارسالی در

    چه گزارش عجیب و چرتی

  • ممد ارسالی در

    آقا سهیل اینقدر ***ننویس

  • محسن ارسالی در

    سلام یه کم اطلاعات درست به مردم بدید مهر آباد از قدیم دو باند داشت ۲۹ راست و ۲۹ چ پ بعلاوه یک تاکسی وی موازی با هر دو باند و در زمان تغییر جهت باد از شرق به غرب ب ه‌جهت نشست و برخاست راحتتر هواپیماها جهت و شماره باندها به ۱۱ چپ و ۱۱ راست تغییر میکنن یکی از باندها پهن تر و بلند تر هس ت و دارای هوت بربر و نت بربر در ابتدا و انتهای باند و قابل استفاده برای شرایط اض طراری و نگهداشتن جنگنده‌هایی که دچار آسی ب‌دیدگی یا مشکل و... شدن که در باند تمام فرودگاه های نظامی و ناوهای هواپیمابر مو جوده لطفاً درست مطلب بنویسید و تحقیق بی شتری انجام بدید ضمن اینکه که فقط در سال ۹۷ تا ۹۹ آسفالت روکش باند ۲۹ راست با نیت خیر خواهانه و اصلاح و بودجه n تومانی کن ده و بتن جایگزین شد

  • محمد ارسالی در

    عکس اول، مربوط به فرودگاه مهرآباد نیست

  • ناشناس ارسالی در

    شما اول ببین ۲۰۰ میلیون دلار به پول ما چقدر میشه ؟ بعد گزارش بنویس.(۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان

    با این مبلغ میشه یه فرودگاه ساخت.
    شما باید گزارش اختلاسی دیگر مینوشتی

  • علی ارسالی در

    واقعا مسخره‌ست و شما هم اخلاق حرفه‌ای ند ارید

  • ناشناس ارسالی در

    نشست و برخواست هواپیما در مهرآباد برعکس شده

  • ناشناس ارسالی در

    شنیده ام سابقه تاسیس مهرآباد به زمان پهل وی اول برمیگردد.

  • علی ارسالی در

    باند دوم فرودگاه مهراباد در سال ۹۹ ساخته شده؟!!!؟؟؟؟
    درست خوندم؟؟؟؟
    من ۵۵ ساله هستم .
    از دهه ۶۰ که مرت ب به خاطر کارم از کنار فرودگا رد میشدم و بارها و بارها از این فرودگاه مسافرت کرد م . دو تا باند داشته!!!

  • شمس ارسالی در

    سلامون علیکم.
    وقتی اسم گیلان میاد ، ناخودآگاه یاد اون فیلمی که از بزرگان ارشاد دیدم‌ ( باجناقان افلاتونی 🥸🤓) میوفتم.
    آدم‌بدبینی نیستم ها.

  • مهدی ارسالی در

    واقعا متاسفم برای تحریریه شما با این گزا رش نوشتنتون

  • ناشناس ارسالی در

    گزارش سر تا پا مزخرف ودروغ . درود بر محس ن اطلاعات دقیق و مفید .

  • قلی ارسالی در

    اون پمپ بنزینه احمق

  • شهروند درجه صد ارسالی در

    صدبار گفتم لپ‌تاپو بعد استفاده خاموش کنین!!

  • حسین ارسالی در

    دانستنی جالبش چیه ؟؟؟؟
    احتمالا نویسنده این متن فرودگاه ندیده

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا مگه مجبورتون کردن مقاله بنویسید.

  • مهدی ارسالی در

    داداش هرکاری سواد خودشو میخواد یه شغل مناسب پیدا کن

  • ایرانیم آشنا به اقتصاد ارسالی در

    فرودگاه ویژه و در نوبه خود منحصر بفرد و عالی درود بر کسانی که چنین‌مغز متفکر و خ ردورزی داشتند

  • ناشناس ارسالی در

    بنده هم با همگیتون مخالفم فقط اینو میدون م خلایق را آنچه لایق . چونیک نظرکرد پر خویش در آن دید

  • ناشناس ارسالی در

    چی بگم؟

  • علی ارسالی در

    عجب .چه نکاتی بود که نمی دانستیم

  • محمد ارسالی در

    حاجی از حجم دانستنی کف و خون بالا آوردم

  • یک شهروند ارسالی در

    در سال ۱۳۱۷ فرودگاه مهرآباد افتتاح شد با دو باند ۲۹ راست و ۱۱ چپ و در سال ۱۳۵۰ اولین هواپیمای ۷۴۷ که تا چند سال پیش بزرگترین هواپیمای دنیا بود و در آن زمان فقط در انحصار ایران و آمریکا بودبرای اولین بار خارج از خاک آمریکا در این فرودگاه به زمین نشست و بلند ترین خط پرواز جهان را به خود اختصاص داد یعنی خط پرواز مستقیم تهران ، نیویورک که در آن زمان آرزوی تمام کشورهای همسایه و قاره آسیا بود که با آن هواپیما مسافرت کنند. بسیاری از اعراب و مردم سایر کشورها جهت عزیمت به آمریکا به ایران می آمدند و با هواپیمای ۷۴۷ ایران ایر به آمریکا می رفتند

  • حسام ارسالی در

    یعنی زمانی ک ساخته شد از فرودگاه هیترو ل ندن چند برابر بزرگتر بود و اگر مثل اون ر وزها درحال پیشرفت بود الان یکی از بزرگتر ین فرودگاههای دنیا و بزرگترین فرودگاه تر انزیتی اسیا بود چون تهران دقیقا وسط میدل ایست هستش

  • قدرت طهماسبی ارسالی در

    به خرید هواپیما نو ، ارزانی بلیط و خدمات بیشتر بپردازید نه تاریخچه ساخت فرودگاه و تهران به یک فرودگاه نظامی جنگی پیشرفته نیاز دارد تا امنیت پرواز ها بیشتر و ترافیک کمتر گردد

  • محرم ارسالی در

    کارهای قبل از انقلاب همه شاهکار بودند کا رهای الان همه گدا ساز هستند فرودگاه امام زشت ترین .و عقب مانده ترین فرودگاه جهان است خیانت در همه جای آن معلوم است

  • زارعی ارسالی در

    هرچه داریم ازمهر اوست

  • ناشناس ارسالی در

    درود همش از رشد ومیل به پیشرفت وبه روز ب ودن وحتی جلو تر بودن ودور اندیشی ونگاه ب ه افق آینده و رونقی که در اون دوران داست ه فکر میکنم بین سالهای۱۹۵۰تا۱۹۷۰ اگر تا هشتاد میموندهد چیکار میکردهد حتما بزرگتر از شاهکار قطعا اون زمان ی فروکگاه به ان دازه فرود گاه مدرن ترکیه احداث میکردند.ا ره اونزمان با پول واعتباری که ایران داشت مقدور بود وانجام میشد کیش هم میشد امارا ت متخده عربی امروز .وامارات همونشکلی میم وند امروز ضمن اینکه همه جوونها شغل داشتن د ماکارگرهای هندی فیلیپینی وپاکستانی هم داشتیم ی نونی هم اونا میخوردند قطعا تا ا مروز همگاه با پیشرفته ترین کشورهای جهان بودیم

  • بهروز ارسالی در

    واقعا گزارش بدی بود

  • ناشناس ارسالی در

    تنها کشوری هستیم که گذشته آن بسیار درخشا نتر از الان آن است ما بهترین فرودگاه . ک ارخانه تلویزیون کارخانه ماشین کارخانه ک فش و دارای شهرهای بسیار شیک مانند خرمشهر داشتیم .الان کشور ی هستنیم که نمی توانی م کاغذ شناسنامه یا زیپ شلوار تولید کنیم ولی موشک می سازیم .

  • ناشناس ارسالی در

    خوب بود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها