|
کدخبر: 301404 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

کلید تعامل معدن و محیط‌زیست مشخص شد / فقط ۷ درصد ذخایر مسی را کشف کردیم!

عباس‌پور گفت: در حال حاضر توانستیم ۷ درصد ذخایر سرزمینی مس را کشف کنیم. وقتی برای هر تُن مس معدن ۲ هزار و ۵۰۰ دلار سرمایه گذاری می‌شود که ۱۳ هزار دلار ارزش افزوده دارد.

سیاست کلید تعامل معدن و محیط‌زیست مشخص شد /  فقط ۷ درصد ذخایر مسی را کشف کردیم!

محیط زیست یکی از چالش‌های اصلی حوزه معدن محسوب می‌شود، چالشی که بعضاً به عنوان مانع اصلی خودنمایی کرده و مانع بهره‌برداری بسیاری از معادن شده است. علی‌اصغر خانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعال شدن معدن تاش و شروع برداشت بوکسیت از آن حیات شاهرود را تهدید می‌کند رسماً اعلام کرد اجازه بهره‌برداری بوکسیت از تاش را نمی‌دهد و مانع رفت‌وآمد ماشین‌آلات این معدن خواهد شد.

علاوه بر این پیش‌تر فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با گسترش‌نیوز از تخصیص ندادن ۱۵ درصدی که در تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معدن در نظر گرفته شده، خبر داد و اعلام کرد آن ۱۵ درصد حق مردم منطقه معدنی است چرا که معادن منابع طبیعی را تخریب می‌کنند که طبق قانون بعد از اتمام بهره‌برداری معادن، باید شرایط محیطی به قبل از بهره‌برداری برگردد اما این اقدام توسط پیمانکاران صورت نمی‌گیرد و معدن را به همان شکل رها می‌کنند و می‌روند.

رهبری از اقداماتی که در حوزه معدن صورت گرفته، ناراضی هستند

روح‌الله جانی عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن اشاره  به کشمکش‌های صورت گرفته میان معدن‌کاران و طرفداران محیط‌زیست گفت: بحث محیط زیست بسیار جدی، چرا که سلامت، حیات و بقای زندگی مردم مطرح است؛ از این‌رو مسائل زیست محیطی باید مورد توجه قرار بگیرند.

او با اشاره به اهمیت معدن افزود: علاوه بر این معدن یک مسئله جدی است کما اینکه مقام معظم رهبری نیز از اقداماتی که تاکنون در حوزه معدن صورت گرفته، راضی نیستند بنابراین اقدامات مناسبی در حوزه معدن صورت نگرفته است. در نتیجه اگر بتوانیم اقدام جدی و خوبی در حوزه معدن داشته باشیم و اکتشاف کنیم، درآمدهای ما در مواردی نظیر سنگ آهن و مس افزایش پیدا خواهد کرد.

هر تُن مس ۱۳ هزار دلار ارزش افزوده دارد

عباس‌پور با اشاره به ذخایر معدنی کشور تصریح کرد: در حال حاضر توانستیم ۷ درصد ذخایر سرزمینی مس را کشف کنیم. وقتی برای هر تُن مس معدن ۲ هزار و ۵۰۰ دلار سرمایه گذاری می‌شود که ۱۳ هزار دلار ارزش افزوده دارد. این ارزآوری معادن می تواند بسیاری از کمبودها و مشکلات ما و به ویژه تأمین ارز را حل کند، بنابراین نباید نسبت به معدن هم غافل شد اما برای بهره برداری از آن نیز لازم است ماشین آلات معدنی را نوسازی کنیم و وارد کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: علاوه بر این بحث کارخانجات تغلیظ و غیرتغلیظ مطرح است. اگر این موارد در نظر گرفته شوند، مشکلات زیست محیطی در حوزه معادن می‌توانند حل شوند و دستاوردهای معدنی را هم داشته باشیم.

عباسپور-نماینده

عباس‌پور در واکنش به اینکه پیرامون ماشین‌آلات معدنی بحث تحریم‌ها مطرح است، خاطرنشان کرد: بله، در مورد واردات ماشین آلات معدنی بحث تحریم مطرح است اما کشورهایی نظیر بلاروس دامپتراک ۵۰ تنی تولید کرده که می‌تواند به ایران صادر کند، کما اینکه قراردادی برای واردات ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی میان دو کشور منعقد شده اما در حال حاضر اطلاع ندارم، واردات ماشین آلات معدنی به کجا رسید و واردات صورت گرفته یا خیر.

برگزاری نمایشگاه کان‌مین می‌تواند زمینه صادرات را فراهم کند

او درباره لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نظیر نمایشگاه کان‌مین یادآور شد: برگزاری نمایشگاه می‌تواند استعدادها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور را به دنیا معرفی کند و زمینه صادرات را فراهم کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها