|
کدخبر: 301729 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

پیش بینی حیاتی درباره طلا و سکه بعد از تعطیلی بازار

محمدولی گفت: در ایام تعطیلی بازار طلا و سکه، معاملات خیلی کم انجام می‌شود اما ممکن است افرادی خرید و فروش داشته باشند. توصیه همیشگی فعالان بازار طلا و سکه این که مردم دنبال خرید طلای آب شده نباشند.

اقتصاد پیش بینی حیاتی درباره طلا و سکه بعد از تعطیلی بازار

با وجود تعطیلی بازار طلا و سکه، قیمت‌ها در چند روز اخیر تا حدودی نوسان داشته و در کل افزایشی بوده است. معاملات پشت‌خطی در بازار طلا و سکه و رشد قیمت دلار نیز تأثیرگذار بر این بازارها بوده‌اند. همچنین، قیمت هر انس طلا در ۳۰ روز گذشته با ۲.۶ درصد رشد همراه بوده است.

لازم به ذکر است که براساس سنت دیرینه و همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش بازار طلای تهران از روز هشتم محرم تا سوم امام تعطیل است.

خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

دلیل افزایش قیمت در بازار تعطیل طلا و سکه

آیت محمدولی کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در زمان تعطیلی بازار طلا و سکه ممکن است برخی از افراد با هدف رسیدن به نقدینگی در زمان نیاز به پول اقدام به فروش کنند و در مقابل نیز برخی از افراد با تصور این فرضیه که در زمان تعطیلی بازار، تقاضای خرید کمتر و احتمالا ارزان‌تر شود، اقدام به خرید کنند. این اتفاق بر قیمت‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد اما به طور کلی در ایام تعطیلی بازار طلا و سکه، آمار معاملات خیلی کم انجام می‌شود، چون اصل بازار طلا و سکه تعطیل است و فعالیت رسمی بازار از دوشنبه آغاز می‌شود. امیدواریم از دوشنبه آرامش نسبی به بازار برگردد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه بعد از تعطیلات محرمی

وی افزود: اگر اتفاقات خاصی در زمینه سیاسی و مخصوصا بین کشورها و دولت‌ها رخ ندهد قیمت‌ها همانند هفته‌های گذشته کم نوسان و متعادل پیش خواهد رفت. همان طور که سیاست دولت هم تمام تلاش خود را می‌کند تا قیمت‌ها را در همین وضعیت حفظ کند و دچار نوسان شدیدی نشود. در مورد قیمت طلا و سکه بحث کنترل قیمت ارز نیز مطرح است که اگر به همین منوالی که قبل از محرم پش رفت متعادل نگه داشته شود، این اتفاق بر بازار طلا و سکه نیز تاثیرگذار خواهد بود. همچنین تغییرات در انس جهانی نیز اهمیت دارد که اغلب با توجه به ارتباط بین المللی بین دولت‌ها و کشورها دستخوش تغییر می‌شود.

خرید طلای آب شده چقدر توصیه می‌شود؟

این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: توصیه همیشگی فعالان بازار طلا و سکه این است که مردم دنبال خرید طلای آب شده نباشند. خرید طلای ساخته شده همیشه انتخاب بهتری است چرا که با این کار هم تولیدکننده صنعت طلا سود می‌برد و هم طلای خریداری شده به صورت زینت قابل استفاده است. طلای آب شده به درد خانم خانه دار نمی‌خورد. حتی اگه افراد طلای آب شده را به نیت سرمایه بخرند، نگهداری از آن در صندوق خانه آسان و منطقی نیست.

محمدولی در ادامه گفت: نگه داشتن طلای آب شده به دلیل اینکه استفاده دیگری از آن نمی‌شود نیز میزان امنیت آن را کاهش می‌دهد. خرید طلای آب شده از نظر سودجویی کلاهبرداران نیز انتخاب خوبی نیست چرا که هستند کسانی که با استفاده از بی‌اطلاعی خریداران در معاملات این نوع طلا، کلاهبرداری انجام می‌دهند، هر چند که شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نباشند اما به هر حال این ریسک وجود دارد. خرید و فروش طلای دسته دوم نیز به دلیل احتمال وجود کلاهبرداری اصلا انتخاب عاقلانه‌ای نیست چرا که باز دست کلاهبرداران در این معاملات باز است و احتمال دارد طلای تقلبی بخرید.

پیش بینی درباره روند قیمت سکه

وی درباره پیش بینی قیمت سکه بعد از اتمام تعطیلات تاکید کرد: قیمت سکه به میزان عرضه بانک مرکزی و تقاضای مردم ارتباط مستقیم دارد. امروزه شاید درصدی از مردم قدرت خرید سکه تمام که نزدیک به ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد را نداشته باشند. بنابراین باعث می‌شود سکه‌های وزن پایین‌تر تقاضای بیشتری داشته باشد و اگر عرضه و ضرب سکه‌های وزن پایین توسط بانک مرکزی بیشتر شود و تقاضا را جواب بدهد، نوسان قیمت شدیدی در حوزه خرید و فروش سکه نخواهیم داشت. در جهت عکس آن اگر عرضه کافی سکه با وزن‌های پایین صورت نگیرد منجر به تشکیل حباب قیمت در معاملات این سکه‌ها خواهد شد.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: توصیه می‌کنیم از دوشنبه که بازار طلا و سکه فعالیت خود را از سر می‌گیرد، کسانی که در این صنعت نیاز به خرید دارند به بازار مراجعه کرده و خرید خود را انجام دهند. هر چقدر خرید مصنوعات طلا رونق بگیرد و مردم تمایل بیشتری به خرید آن داشته باشند در ادامه این صنعت با رشد خوبی روبرو خواهد شد. ما مصرف کنندگان و خریداران تنها با حمایت از تولیدکننده می‌توانیم به رشد این صنعت کمک کنیم.

  • مریم ارسالی در

    سلام میخام طلا بفروشم دوستان کمکم کنید ب فروشم یا صبر کنم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها