|
کدخبر: 296134 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران

ابراز بی خبری بذرافشان درباره قاچاق طلا / ثبت نام خودرو بازار را ریزشی کرد!

بذرافشان گفت: ثبت نام خودرو باعث شد که فروشنده طلا و سکه در بازار بیشتر شود و نقش موثری در کاهش قیمت‌ها در بازار داشت. با توجه به وضعیت بازار که در ثبات نسبی قیمتی قرار دارد، مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی در بازار طلا و سکه نباشند.

اقتصاد ابراز بی خبری بذرافشان درباره قاچاق طلا / ثبت نام خودرو بازار را ریزشی کرد!

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه خبری مبنی بر واردات قاچاق طلای۱۴ عیار از ترکیه به ایران جریان ساز شد. امیرمحمد پرهام‌فر؛ معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با تایید این خبر گفت: عموما قاچاق طلای وارداتی به کشور به صورت طلای مصنوع ساخته شده و با عیار پایین‌تر از طلای رایج مشاهده می‌شود که این طلا کیفیت پایین‌تری نسبت به طلای ساخته شده در ایران دارد. قاچاق طلا از مبدا کشور ترکیه است و این طلاها با عیار ۱۶ و ۱۴ وارد کشور می‌شود. این اتفاق به صنوف مربوط به آن‌ها خبررسانی شده است و اهمیت آن به این دلیل است که خرید طلای خارجی با عیار پایین در نهایت به ضرر مردم کشور تمام می‌شود. طلایی که با عیار پایین می‌خرند را در ادامه با قیمت پایین‌تری می‌توانند به فروش برسانند و این اتفاق ضرر مالی به خریدار می‌رساند آن هم در شرایطی که عیار پایین طلای خریداری شده در زمان خرید اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران به بررسی این موضوع پرداخته و همچنین وضعیت کلی بازار طلا و سکه را مورد ارزیابی قرار داده است.

بذرافشان

درباره قاچاق مصنوعات طلا اطلاع‌رسانی نشده است!

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در مورد قاچاق طلای عیار پایین از ترکیه و اینکه آیا اقدامی برای توقف آن صورت گرفته است یا خیر، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: من چیزی در مورد قاچاق طلا از ترکیه به داخل کشور نشنیده‌ام و معمولا هم اگر چنین اتفاقی بیافتد، باید از طریق قاچاق کالا و ارز اطلاع‌رسانی شود. ممکن در مواقعی قاچاق طلای خالص مشاهده شود اما در مورد قاچاق مصنوعات طلا با عیار پایین اطلاعی ندارم و در این مورد چیزی نشنیدم. در مجموع از لحاظ صنفی درباره قاچاق مصنوعات طلا نه خبری به ما داده شده است و نه اینکه چنین خبری را خودم شنیدم.

وضعیت بازار طلا و سکه در هفته‌های جاری

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ یک ثبات نسبی خوبی در بازار طلا و سکه داشتیم و قیمت سکه به مرز ۳۰ میلیون تا ۳۱ میلیون و پانصد هزار تومان و حتی تا ۳۲ میلیون تومان هم معامله شد. در ماه رمضان هم رکود خاصی بر بازار حاکم بود و با ورود به ماه شوال از رکورد درآمد. حدودا از ۲ هفته گذشته، صنف طلا و سکه وارد رکورد شده است ولی قیمت‌ها در بخشی از این ۲ هفته روند کاهشی دارد. علت اصلی آن هم کاهش انس جهانی طلا بود که میانگین آن در این بازه زمانی حدود ۳۸ دلار نزولی بوده است. دلیل دیگر این کاهش قیمت، کم شدن تقاضای خرید و فروش در بازار طلا و سکه بود. همچنین ثبت نام خودرو نیز بر بازار تاثیرگذار بود.

بذرافشان افزود: ثبت نام خودرو باعث شد که فروشنده طلا و سکه در بازار بیشتر شود و نقش موثری در کاهش قیمت‌ها در بازار داشت.  از ابتدای سال تا امروز قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسیدند و  بین ۲ تا ۵ درصد نوسان قیمت داشتیم که در بازار طلا و سکه این اتفاق کاملا طبیعی است. البته همچنان نوسانات ارز نیز مثل همیشه بر بازار نقش موثری دارد و در هفته‌های گذشته این تغییرات محسوس بوده و بیشتر شاهد نوسانات کاهشی در بازار ارز بودیم. در مجموع احتمال اینکه نوسان خاصی در هفته‌های آینده شاهد باشیم را بسیار کم می‌بینم به این دلیل که وقتی در بازه زمانی ۲ ماهه قیمت‌ها به ثبات نسبی می‌رسند، احتمال تغییرات شدید قیمت در بازار طلا و سکه کم می‌شود.

آیا قیمت طلا و سکه ارزان‌تر می‌شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در پاسخ به این سوال رایج مردم که آیا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه پایین‌تر خواهد آمد یا خیر، گفت: طبیعی است که اغلب مردم منتظرند ببینند روند کاهش قیمت در بازار طلا و سکه بیشتر می‌شود یا خیر. در مورد این ابهام رایج باید گفت با توجه به وضعیت بازار که در ثبات نسبی قیمتی قرار دارد، مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی در بازار طلا و سکه نباشند و هیچ التهابی در بازار مشاهده نمی‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم مردم درباره خرید مصنوعات طلا دچار تعلل نشوند.

بذرافشان درباره تاثیر رویدادهای سیاسی بر بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته شاهد سفر پادشاه عمان به کشور بودیم و طبیعتا این اتفاق تاثیرگذاری برای بازار طلا و سکه بود. هرچقدر روابط سیاسی کشور به سمت عادی‌سازی حرکتی می‌کند و خبرهای سیاسی و اقتصادی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هم از طرفی دیگر بر روند بازار طلا و سکه موثر است. در مجموع این اتفاق‌ها می‌توانند در بازه زمانی کوتاه تاثیرات خود را بر بازار طلا و سکه داشته باشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوش برجامی قادر است قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه نزولی کند یا خیر گفت: انس جهانی طلا کاهش خود را داشته است و قیمت‌ها در بازار داخلی نیز شاهد ثبات نسبی بوده است، در مجموع هر خبر سیاسی و اقتصادی می‌تواند روند کاهشی یا افزایشی بر بازار داشته باشد ولی عامل مهمی که بر بازار طلا و سکه تاثیرگذار است، انس جهانی طلا است. یعنی با افزایش آن قیمت‌ها در بازار داخلی صعودی و با کاهش آن روند نزولی پیش بینی می‌شود اما در مورد خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح جهانی و حتی داخلی نقش محوری افزایشی یا کاهشی می‌تواند داشته باشد.

بذرافشان در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در برخی مواقع رفتار بازار داخلی طلا و سکه کاملا متفاوت با انس جهانی مشاهده می‌شود و در بازار شاهد تغییر قیمت غیر هم سو با انس جهانی طلا بوده ایم اما به صورت کلی، مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار در یک بازه زمانی خاص می‌توانند بر تغییرات قیمتی در بازار طلا و سکه اثر گذار باشند. با توجه به تعطیلی که در هفته آینده شاهد آن خواهیم بود، احتمال تغییرات افزایشی یا کاهشی قیمت در بازار خیلی کم پیش‌بینی می‌شود. بنابراین منتظر افزایش قیمت یا کاهش قیمت خاصی در بازار نباید بود و مردم در هر زمانی که نیاز به خرید مصنوعات یا سکه دارند، توصیه می‌کنیم این تصمیم را به تعویق نیندازند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها