|
کدخبر: 297377 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

توصیه مهم به خریداران طلا و سکه / تعطیلی شنبه ها چه نقشی بر بازار دارد؟

محمدولی گفت: انس جهانی و تغییرات قیمت ارز در بازار طلا و سکه مکمل اصلی به حساب می‌آید. خریداران در این مقطع زمانی باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

اقتصاد توصیه مهم به خریداران طلا و سکه / تعطیلی شنبه ها چه نقشی بر بازار دارد؟

بازار طلا و سکه در چند هفته اخیر کاهشی بوده است و شاهد ریزش قیمت در انواع سکه و طلای ۱۸ عیار بودیم. البته این تغییرات قیمت نوسانی پیشرفته است و در برخی از روزها شاهد افزایش نسبی قیمت طلا و یا تغییرات قیمت در انواع سکه بودیم. سوالی در این زمینه مطرح می‌شود که در این ریزش قیمت اخیر بیشترین عامل تاثیرگذار چه بوده است و آیا این عامل پایدار خواهد بود و انتظار کاهش قیمت بیشتری در حوزه طلا و سکه باید باشیم یا خیر. برای پاسخ به این سوال خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

عوامل موثر بر کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: ریزش طلا و سکه به موارد مختلفی مرتبط است از قیمت دلار گرفته تا تغییرات انس جهانی و تحولات سیاسی همه دست به دست هم می‌دهند تا بازار طلا و سکه را دستخوش تغییر کند. بحث سیاسی نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها هر زمانی که ارتباطات سیاسی بین کشورها و دولت مردان مثبت شود، مطمئنا اثرگذار است و زمانی که منفی شود نیز باز تاثیر گذار است.

وی افزود: انس جهانی و قیمت ارز در بازار نیز مکمل اصلی در تغییرات بازار است و هر زمانی که این پارامترها کاهشی یا افزایشی باشد، طلا هم مطابق با این تغییر نوسان خواهد کرد و در همین مسیر حرکت می‌کند. بحث‌های سیاسی هم طبیعتا در قیمت‌ها اثرگذار است و بلافاصله تاثیر خود را می‌گذارد. در صورت تداوم روند ریزشی قیمت دلار، وضعیت طلا هم به همین مسیر حرکت می‌کند مگر اینکه انس جهانی طلا با تغییری مواجه شود که باعث شود طلا مسیر خود را از دلار جدا کند. اگر بازار ارز بتواند در همین مسیر حرکت کند، طبیعتا قیمت طلا هم با توجه به کاهشی شدن قیمت دلار روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

تاثیر دلارزدایی بر قیمت طلا و سکه

کارشناس بازار طلا و سکه درباره تاثیر اقدام به دلارزدایی جهانی و اثر آن بر بازار طلا و سکه داخلی خاطرنشان کرد: اگر شبیه به اتحادیه اروپا، یک اتحادیه آسیایی هم شکل بگیرد و بخواهد در همان مسیر حرکت کند و داد و ستدها مطابق با آن پیگیری شود، قطعا این اتفاق در قیمت طلا و سکه اثرگذار خواهد بود.

پیش بینی درباره قیمت طلا و سکه

محمدولی اظهار داشت: هرکسی که در زمینه خرید و فروش طلا و سکه ورود می‌کند، خود نیز دارای تفکر است و قاعدتا بدون ارزیابی اقدامی نمی‌کند. اما در این مقطع زمانی با توجه به تدوام ریزش در هفته‌های اخیر، رعایت جانب احتیاط از سمت خریداران طلا و سکه توصیه می‌شود. البته باز هم باید توجه داشت که خیلی از عوامل می‌تواند در پایین و بالا شدن قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد و روزهای گذشته شاهد بودیم قیمت‌ها در آخر روز نسبت به صبح افزایشی می‌شد و این نوسانات هم ممکن است رخ دهد. در بحث سکه میزان عرضه و تقاضا بر تغییرات قیمتی آن اثرگذار است اما در مورد طلا این تاثیر خیلی کمتر است. مثلا اگر ۴۰ درصد تقاضا در قیمت سکه تاثیر دارد، در مورد طلا درصد بسیار کمتری است اما در مجموع می‌توان گفت که بدون تاثیر هم نیست.

وی در ادامه گفت: در برخی از روزها قیمت‌ها در ابتدای روز کاهشی یا افزایشی شروع می‌شود اما تضمینی وجود ندارد که تا انتهای بازار به همین منوال ادامه پیدا کند. روزهایی را داشتیم که قیمت‌ها کاهشی آغاز شده است اما با ایجاد یک تغییر یا خبری چه در حوزه سیاسی و چه در زمینه تغییرات قیمت در بازار ارز یا انس جهانی روند شروع بازار تغییر کرده و صعودی یا نزولی شده است.

تغییرات روزهای تعطیل تاثیری بر بازار دارد؟

محمدولی درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی درباره تعطیلی روزهای شنبه گفت: در کشور ما سالیان سال است که پنج شنبه و جمعه‌ها تعطیل بوده است و اگر قرار باشد به جمعه و شنبه تغییر کند، ممکن است در اوایل اجرایی شدن تا زمانی که این تغییر عادی شود، هم برای مردم و هم برای اصناف زمان بر باشد و سختی‌های خاص خودش را داشته باشد. نحوه ارتباطات بین المللی به سرعت در حال تغییر است و شاهد آن هستیم که در عصر ارتباطات کشورها به سادگی به هم متصل هستند و بنابراین اگر روزهای کاری و تعطیلی ما به روزهای تعطیلی و کاری اکثریت کشورهای جهان نزدیک باشد از نظر معاملات بین المللی قطعا اثرگذار خواهد بود و به نفع مجموعه اقتصادی کشور می‌شود.

کارشناس بازار طلا و سکه در انتها به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مورد ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه تجارت طبق قانون باید عمل کرد و کسی نباید بر خلاف آن حرکت کند اما ایراداتی وارد است که باید هر چه سریع‌تر این موارد برطرف شود. در بحث طلا، قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند، مرجوع شدن کارها گاها در بحث طلا وجود دارد، احتمال دارد قیمت‌ها پس و پیش شود و یا در برخی موارد یکسری طلاهای امانت در ویترین طلافروش‌ها وجود دارد، تمام این موارد به نوعی در طرح ثبت معاملات در سامانه تجارت در نظر گرفته نشده است و اگر این نواقص برطرف شود، اتفاق خوبی در جهت ثبت معاملات خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها