|
کدخبر: 301181

مقایسه تطبیقی بازار کالاهای اساسی

اقتصاد مقایسه تطبیقی بازار کالاهای اساسی

بازار هر روز ساز جدیدی را کوک می‌کند و قیمت‌ها را لحظه‌ای تغییر می‌دهد در نهایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در چاهی از مشکلات می‌مانند که هر بار با افزایش نرخ تورم گودتر می‌شود. نگاهی گذرا به اختلاف نرخ برخی از کالاهای اساسی در هفته اول مرداد ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کافی‌است تا به عمق مشکلات تامین معیشت پی‌برد.

رصد قیمت‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۲

رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد حاکی از این است که نرخ مرغ هم همچنان هر کیلو بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان در نوسان بوده اما احتمالا با توزیع گوشت مرغ وارداتی قیمت‌ها شکسته خواهد شد. این در حالی است که در هفته گذشته نرخ مرغ به ۱۱۰ هزار تومان نیز رسید. همچنین بازار شکر نیز همچنان با کمبود رو به رو است و این محصول در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست. هر کیلو قند بین ۳۹.۹۰۰ تا ۴۵ هزار تومان در نوسان بود و هر کیلو شکر ۳۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در هفته اول مرداد با کاهش نرخ برنج ایرانی در بازار روبه‌رو هستیم به طوری که برنج هاشمی با ۱۳.۶ درصد کاهش از هر کیلو ۱۱۰ به ۹۵ هزار تومان رسید. طارم عطری نیز با کاهش ۵.۶ درصد از هر کیلو ۹۰ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان رسیده است.

رصد قیمت‌ها در هفته اول مرداد ۱۴۰۱

رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد ۱۴۰۱ حاکی از این است که نرخ مرغ به به ۵۴ هزار تومان رسید. همچنین ران و راسته گوسفندی نیز با نرخ کیلویی ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. انواع حبوبات نیز شامل لوبیا قرمز با نرخ ۴۰ هزار تومان، لوبیا چیتی با نرخ کیلویی ۶۵ هزار تومان، عدس با نرخ ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. همچنین برنج ایرانی نیز در محدوده قیمتی ۸۰ تا ۱۵۰هزار تومان هزار تومان قرار دارد.

نگاهی کوتاه به افزایش قیمت‌هایی که در یک سال رخ داده است و افزایش نرخ تورم نشان می‌دهد که شعار رفع فقر تا پایان سال ۱۴۰۰ از سوی ابراهیم رئیسی نه تنها محقق نشد بلکه سفره مردم متاثر از اصلاحات اقتصادی کوچک‌تر شد. این در حالی است که سنگینی تورم مواد غذایی در سال‌های اخیر بر دوش بسیاری از خانوارها بیشتر شده و حتی به حذف برخی اقلام غذایی از سبد غذایی رسیده است./ روزنامه صمت

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها