|
کدخبر: 300932

شایعه توافق آمریکا و بازار سکه

برخی کانال‌های اعلام قیمت سکه به نقل از یک رسانه نزدیک به نهادهای مهم کشور نوشتند که نمایندگان قطر در سفر به ایران حامل این پیامی بودند که دولت آمریکا خواهان توافق با ایران قبل از انتخابات ۲۰۲۴ این کشور است؛ اما این شایعه دیشب تکذیب شد.

اقتصاد شایعه توافق آمریکا و بازار سکه

سکه امامی که روز گذشته کانال ۲۷ میلیون تومان را از دست داده بود، در معاملات پشت خطی دیشب هم‌ در حدود ۲۶ میلیون‌ و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

فعالان بازار باور دارند که یکی از دلایل نوسانات کاهشی بازار سکه ناشی از افت قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی تا سطح ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمده و همین امر فشار فروش در بازار سکه را تقویت کرد.

از سوی دیگر برخی می‌گفتند بررسی‌ها حکایت از آن دارد که پس از سلسله سفرهای مقامات کشورهای خلیج فارس (پیش‌تر عمان و سپس قطر) به ایران گمانه‌هایی مبنی بر عملیاتی شدن یک توافق غیر‌رسمی میان ایران و آمریکا از سوی برخی رسانه‌های خارجی مطرح شد.

برخی از کانال‌های تلگرامی به نقل از نورنیوز نوشتند نمایندگان قطر حامل پیامی بودند که در بخشی از آن آمده است که دولت آمریکا خواهان توافق با ایران قبل از انتخابات ۲۰۲۴ این کشور است.

با این حال نورنیوز دیشب این شایعه را تکذیب کرد و نوشت اساسا چنین خبری با چنین محتوایی در هیچ‌یک از خروجی‌های این رسانه منتشر نشده است.

در همین زمان برخی منابع غیررسمی از احتمال تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و آمریکا سخن گفتند و جو انتظارات بازار سکه کاهشی شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود احتمال بازگشت واشنگتن به مذاکره با ایران را تائید کرد اما گفته شرایط اجازه از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد.

در شرایط فعلی هم سکه و هم دلار در موقعیت خاصی قرار دارند. به عقیده معامله‌گران اگر دلار مرز ۴۸ هزار و ۳۰۰ را از دست بدهد احتمال برگشت آن تا پله نهم کانال ۴۹ هزار تومان محتمل است و اگر این اتفاق بیفتد احتمالا قیمت سکه را با نوسانات نزولی روبرو کند‌.

با این حال اگر دلار در روز جاری بر خلاف دیروز مسیر رشد را دنبال کند احتمال اینکه قدرت کاهشی های بازار سکه کمرنگ‌ شود وجود دارد.

همانطور که گفته شد قیمت سکه در مرز ۲۶ میلیون‌و ۸۵۰ هزار تومان است. معامله‌گران می‌گفتند اگر در این مرز مورد حمایت قرار نگیرد احتمال برگشت‌ تا نیمه کانال ۲۶ میلیون تومان محتمل است.

با این حالا اگر ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حفظ شود این امر ممکن‌ است موجب ورود سکه به کانال‌۲۷ میلیون تومان شود.

در شرایط کنونی قیمت سکه امامی تقریبا ۲۰ درصد حباب دارد و ارزش واقعی آن ۲۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها