|
کدخبر: 299324

بازار جهانی تشنه این ماده صنعتی شد/ فرصت میلیارد دلاری برای تاجران

جدید‌ترین گزارش مربوط به عرضه و تقاضای جهانی سرب و روی در چهارماه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دهد ۴۶‌هزار تن مازاد تقاضای فلز سرب نسبت به عرضه آن در این دوره وجود داشت که موجب کاهش ۸هزار تنی میزان موجودی بازار جهانی این فلز شد.

اقتصاد بازار جهانی تشنه این ماده صنعتی شد/ فرصت میلیارد دلاری برای تاجران

جدید‌ترین گزارش مربوط به عرضه و تقاضای جهانی سرب و روی در چهارماه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دهد ۴۶‌هزار تن مازاد تقاضای فلز سرب نسبت به عرضه آن در این دوره وجود داشت که موجب کاهش ۸هزار تنی میزان موجودی بازار جهانی این فلز شد.

تولید جهانی معادن سرب نیز با ۲/ ۲‌درصد افزایش در طول ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۹/ ۱میلیون تن رسید.

فلز سرب تصفیه‌شده با افزایش مصرف در چین، هند، مکزیک و بریتانیا روبه‌رو بود که کاهش تقاضای جمهوری چک، آلمان، ایتالیا و ترکیه را جبران کرد و به ۱۴/ ۴میلیون تن رسید. برای فلز روی مازاد ۱۳۸هزار تنی در بازار جهانی طی چهارماه اول سال ۲۰۲۳ گزارش شد که با افزایش ۵۸هزار تنی میزان موجودی بازار آن همراه بود.

تولید جهانی معادن روی در طول ژانویه تا آوریل به میزان ۵/ ۰‌درصد افزایش یافت و به ۰۲/ ۴میلیون تن رسید.

استفاده از فلز روی تصفیه‌شده در چهارماه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش ۸/ ۱درصدی نسبت به سال قبل به ۴۲/ ۴میلیون تن رسید که عمدتا به دلیل افزایش مصرف در چین، هند و ایالات‌متحده آمریکا بود، در حالی که در اروپا، برزیل، کره، تایوان، تایلند و ترکیه کاهش داشت.

گفتنی است سرب یک فلز سنگین و نسبتاً نرم است که در جدول تناوبی با نماد Pb و عدد اتمی ۸۲ قرار دارد. سرب به عنوان یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت، در تولید باتری‌ها، فلزات نسوز، آلیاژها، پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. همچنین، سرب به عنوان یک ماده سمی شناخته شده است که می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست مضر باشد.

سرب در طبیعت به صورت کاملاً خالص وجود ندارد و معمولاً در معادن همراه با سایر فلزات مانند روی، نقره و مس یافت می‌شود. برای جداسازی سرب از سایر فلزات، از روش‌های مختلفی مانند فرآیند فلوتاسیون، فرآیند الکترولیز و فرآیند گرانشی استفاده می‌شود.

استفاده از سرب در باتری‌ها، یکی از کاربردهای مهم آن است. در باتری‌ها، سرب به عنوان یکی از الکترودها استفاده می‌شود و با تولید برق، سرب اکسید می‌شود. همچنین، سرب در تولید فلزات نسوز، آلیاژ‌ها و پلاستیک‌ها نیز به کار می‌رود. با این حال، سرب به عنوان یک ماده سمی شناخته شده است که می‌تواند به سلامتی انسان‌ها آسیب برساند. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سرب، باید از استفاده از محصولات حاوی سرب کاسته شود و در صنایعی که احتمال آلودگی به سرب وجود دارد، اقدامات ایمنی مناسب انجام شود.

روی در بسیاری از محصولات مصرفی و صنعتی وجود دارد. برخی از محصولات حاوی روی عبارتند از:

  1. باتری‌ها: در باتری‌های اسیدی- سربی و نیکل- کادمیومی که برای تولید برق در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند، روی به عنوان یکی از اجزای اصلی استفاده می‌شود.

  2. آلیاژها: روی در تولید آلیاژهایی مانند برنج، برنز، نقره و آلومینیوم به کار می‌رود.

  3. لوله‌های آب: لوله‌های آب از جمله محصولاتی هستند که حاوی روی هستند؛ زیرا روی به عنوان یکی از اجزای آلیاژی در تولید آنها استفاده می‌شود.

  4. سیمان: روی به عنوان یکی از اجزای مواد اولیه سیمان استفاده می‌شود.

  5. شیشه: روی به عنوان یک ماده آلیاژی در تولید شیشه استفاده می‌شود.

  6. رنگ: روی به عنوان یکی از مواد اولیه در تولید رنگ‌های صنعتی و تزئینی استفاده می‌شود.

  7. لاستیک: روی به عنوان یک ماده آلیاژی در تولید لاستیک به کار می‌رود.

  8. محصولات الکترونیکی: روی به عنوان یکی از اجزای مواد الکتریکی در تولید قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستورها، دیودها و کانکتورها به کار می‌رود.

با این حال، باید توجه داشت که روی به عنوان یک ماده سمی شناخته شده است و مصرف زیاد آن می‌تواند به سلامتی انسان‌ها و محیط زیست آسیب برساند. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از روی، باید از محصولات حاوی روی کاسته شود و در صنایعی که احتمال آلودگی به روی وجود دارد، اقدامات ایمنی مناسب انجام شود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها