|
کدخبر: 294762

افشای نقشه شوم چین برای اقتصاد ایران؟ / زنگ خطر به صدا درآمد

گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی کمبود عرضه مورد انتظار ار از ۴۲ هزار تن در زمان آخرین ارزیابی خود در اکتبر کاهش داده است.

اقتصاد افشای نقشه شوم چین برای اقتصاد ایران؟ / زنگ خطر به صدا درآمد

گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی کمبود عرضه مورد انتظار ار از ۴۲ هزار تن در زمان آخرین ارزیابی خود در اکتبر کاهش داده است.

کسری بازنگری شده در چارچوب بازار جهانی ۱۲ میلیون تن است. با این حال، تعادل در بازار جهانی به معنای تعادل در بازارهای منطقه‌ای نیست. بازار فیزیکی در اروپا و ایالات متحده همچنان فشرده و سهام قابل مشاهده آن همچنان پایین است.

خریداران اصلی غربی همچنان به صادرات چین برای هموارسازی زنجیره تامین جهانی متکی هستند.

صادرات چین همچنان پررونق

چین در سال گذشته ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تن سرب تصفیه شده صادر کرد که بالاترین میزان صادرات سالانه از سال ۲۰۰۷ تاکنون است.

این کشور در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ واردکننده مطلق بود، اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه مجموعه‌ای از موفقیت‌های تولید کارخانه ذوب شکاف‌ها را در زنجیره تامین غرب باز کرد، به صادرکننده خالص تبدیل شد.

صادرات در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ همچنان قوی بود، چین ۴۶ هزار تن فلز سرب به سایر نقاط جهان ارسال کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

واردات در طول یک سال گذشته در حداقل ممکن بوده چرا که آربیتراژ در حال صادرات پسند باقی مانده است. محموله‌های ورودی در ژانویه تا ماه مارچ تنها ۴۲۶ تن بودکه ۲۷۵ تن آن از کشور مالاوی آمده بود.

جریان‌های صادراتی چین به روند خود ادامه می‌دهد. محموله‌های سه ماهه نخست شامل ۳ هزار و ۶۲ تن به ایالات متحده، ۳ هزار و ۳۲۴ تن به ایتالیا و ۳ هزار و ۵۰ تن به هلند بوده است.

بزرگترین مقصد صادرات چین تایوان با ارسال محموله ۱۱ هزار تنی بوده است. بخشی از این فلز به انبارهای بورس فلزات لندن LME راه پیدا کرده است.

طبق آخرین به روز رسانی ماهانه بورس، سهام سرب ثبت شده با برند چینی از صفر در ابتدای سال به ۶ هزار و ۷۵۰ تن در پایان ماه آوریل رسید.

بازار غرب همچنان کساد است

جریان ورودی چین به افزایش سهام LME کمک کرده است. اما افت سهام بورس فلزات لندن منجر به دوره‌های منظم پراکندگی زمانی در سال جاری شده است، آخرین بار در آوریل معاملات زمانی اتفاق افتاد که حق بیمه نقدی فلزات سه ماهه به قیمت ۳۵ دلار در هر تن معامله شد. این دوره از آن زمان کاهش یافته و آخرین معامله روز دوشنبه انجام شد که ارزش آن ۱۵ دلار در هر تن بود.

آنچه در سیستم انبار بورس فلزات لندن وجود دارد در کشورهای آسیایی متمرکز باقی می‌ماند. تنها یک هزار و ۲۷۵ تن سرب در اروپا وجود دارد که این رقم در ایالات متحده به صفر می‌رسد.

حق بیمه‌های فیزیکی منعکس کننده عدم تعادل منطقه‌ای در بازار معاملات این ماده معدنی است.

به گفته فست مارکت، خریداران آمریکایی تا ۲۰ سنت در پوند (۴۴۰ دلار در هر تن) بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن برای ایمن کردن فلز نقطه‌ای پیدا می‌کنند.

این حق بیمه تنها اندکی از رکورد ۲۲.۲۵ سنت در پوند در ماه‌های پایانی سال گذشته کاهش یافته است. در ابتدای سال ۲۰۲۱ این رقم تنها به ۱۲ سنت می‌رسید.

بازیابی تولید

پس از بسته شدن غیرمنتظره کارخانه بازیافت فلورانس در کارولینای جنوبی در سال ۲۰۲۱، بازار سرب ایالات متحده بیشتر به واردات وابسته شده است.

با این حال، اروپا به لطف راه‌اندازی مجدد کارخانه ذوق سرب استولبرگ آلمان، در سال جاری احتمالا وضعیت بهتری خواهد داشت. این تاسیسات ۱۵۵ هزار تنی در سال، از زمان جاری شدن سیل در تابستان ۲۰۲۱ تولید را متوقف کرده است.

به گفته گروه مطالعات سرب و روی، استولبرگ بزرگترین کارخانه ذوب در دو سال گذشته بوده و بازگشت آن تحت مالکیت جدید ترافیگورا، عامل اصلی افزایش ۲.۸ درصدی تولید سرب اولیه جهانی در سال جاری خواهد بود.

این گروه مطالعاتی خاطرنشان می‌کند: استفاده اروپا از سرب در سال گذشته ضعیف بود و به دلیل کاهش مصرف در اتریش، لهستان، فدراسیون روسیه، اسپانیا و اوکراین، قیمت آن ۱.۹ درصد کاهش یافت.

پیش بینی می‌شود که در سال جاری شرایط اندکی بهتر شود که همچنان به عنوان یک عقب نشینی بر رشد جهانی عمل می‌کند. تفاوت بین سرعت تولید و بهبود مصرف، توضیح دهنده شکاف عرضه جهانی در سال جاری است.

حفظ تعادل

سرب تحویل سه ماهه بورس فلزات لندن، در بیشتر سال در محدوده ۲۰۲۰ تا ۲۱۸۰ به ازای هر تن معامله شد که ظاهرا منتعکس کننده تغییر پویایی از کسری عرضه به سمت تعادل است.

اما این صادرات چین است که مانند سال گذشته این توازن جهانی را حفظ می‌کند.

صادرات، موجودی چین را در چند سال گذشته از بین برده است. سهام ثبت شده در بورس آتی شانگهای از بیش از ۲۰۰ هزار تن در سپتامبر ۲۰۲۱ به ۳۲ هزار و ۹۵ تن تا جمعه گذشته کاهش یافته است.

بر اساس گزارش شرکت داده محلی شانگهای متال مارکت، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان چینی در حال واکنش هستند و تولید سرب اولیه را در ژانویه تا آوریل ۱۵.۵ درصد افزایش داده‌اند.

  • علی ارسالی در

    چیزی از اقتصاد ایران باقی مانده که حالا چین برای ماتهدید باشد،ایران دیگر چیزی ند ارد،مردم زیر خط فقر زندگی میکنندوفقط دول تی ها وکارمندان عزیز دولت هستندکه تاحدود ی دررفاه نسبی زندگی میکنندوبقیه مردم فقط مثل عروسک خیمه شب بازی درحال دست وپا زد ن هستند،دیگر امیدی به هیچی ندارندوفقط بخ اطر عقاید زنده اندوگرنه خودکشی میکردند،ا ین چه زندگی است،نکندطبق آیه شریفه که می فرماید،وانسان را دررنج آفریدیم ،کلمه رنج زندگی فقط مال مردم عادی است ودولتی ها و روحانیون عزیز شامل این آیه قرآن نمیشوند وشاید آنها راه خدا را می روند،،،وخداوند بهتر میداند.

  • دانی ارسالی در

    آخه ****چه ربطی به ایران داشت

  • یوسف ارسالی در

    آن.چه ایران عزیز پاگیر کرده خروج از هر نوع مواد خام که دیگر قابل کنترل نیست هم منافع کلان برای از نام نبردم وماندن برسر آن تعلق خاطر حتمی نامنبر مخارج برده بالا عد ه ای هم از سر دلسوزی فریادی میزنند که فریاد به کانال فرعی هدایت واخرهیچ میشود لپ کلام کاراز شمع پلاتین گذشته موتور سوزانده

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ کشور از چین و روسبه خیری ندیده نمنه اش کره شمالی و کوبا با دهها سال همکاری ب ا آنها در نهایت بدبختی هستند

    • محمد ارسالی در

      حالا تو هر چی دلت میخواد بگو به نظرت ادم ی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی ادمایی که خودشون رو زدن به خواب بیدار میشن مردم ایران هم خودشون زدن به خواب و از حقایق این روزا فرار میکنن وای به حال کسایی که بخوان به بدبختی این مردم بیشتر کنن و فقط فکر جیره و منافع مالی خودشون هستن

  • ناشناس ارسالی در

    خب این خبر چی بود ؟!
    خبر و خبرنگا ر و سر دبیر و همه و همه بی شرف هستید!۰ < br /> آخه این خبر فیک چه ربطی به اقتصاد ایران داشت ؟!؟!
    صادرات بالای چین باعث رکود و گشادی در غرب شده۰ خب این چه ربطی به ایران داره؟!
    یه عده مزدور غرب جمع شدن که از ایران و چین بد بگن و اربابان خود را موجه و بی تقصیر جلوه بدن۰
    ای ننگ و مرگ بر شما وطن فروشان ک ه فقط سیاه نمایی میکنید۰
    کجا بودی د آن‌زمان و یا همین الان که غرب و نظام س لطه همچنان قصد نابودی ایران و ایرانی و ا سلام و مسلمین و شیعه را دارد؟!؟!
    شما شرف و غیرت ندارید !

  • اشنا ارسالی در

    بایداقتصادمان رامتنوع کنیم ووابسته بیک ک سورنشویم تاسیاستش رابه مادیکته کندچین بد ون وابسته کردن کشورها چه ازراه جاده ابرب شم یاکرودیرهای جدیدویاقراردادهای دوجانبه نمی تواندرشداقتصادیش راتضمین کندخلا امر یکا قدرت های جدیدی دردنیاشکل می گیردکه ب ایدباانها تعامل کندمثالش حصوردرخلیج فارس بایدزیرچترامنیتی ایران قراربگیردوغیره

  • ناشناس ارسالی در

    هم پیمانی با چین و روسیه کمونیست عاقبتی جز ویرانی ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    نه شرقی ونه غربی جمهوری اسلامی شعارمسئول ین ماست ولی عملکردشان هم شرقی وهم غربی خ فه بشه ایرانی مسئولین ماحتی باوجودتفکر ه ای دقیق درموردعلوم آموزشی کتب چینی رابرا ی آموزش ترجمه کردندویافته های ایرانی ثاب ت نشده درنظرگرفتند

  • ناشناس ارسالی در

    صادرات واردات لازمه اداره هر کشوری است ه مان طور که یک خانواده توان تولیدهمه محصو لات خودرانداردکشورنیزهمین طوراست ولی واب ستگی به کشوربخصوص ویرانگرخواهدبودازطرفی در واردات مواظب آسیب تفکروتولیدداخل باشن دکه همیشه عزتمنداست

  • ناشناس ارسالی در

    چین وروسیه بزرگترین خیانتکار هستند متاسفانه دولت مابه آنها باج میدهد

  • اریامهر ارسالی در

    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره و چین هم برای کشورمون دلسوزی نمیکنه و هر ک اری کنه برای منافع خودشه مهم اینه سران ک شور با قرارداد های ننگین خودشون چطوری کش ور رو بفروشن یه روزی میرسه ماهم مثل فلسط ین باید سنگ بزنیم به ارتش چین یا روسیه

  • علی ارسالی در

    واقعا بریم با پاکستان و هرکشور دیگری بجز چین وروسیه چون کمونیست هستند چون دین ندارند خدارو قبول ندارن نعوذوبه الله اخه دوستی بااینها هیچ منفعتی نداره با امریکا و انگلستان وکشورهای اروپایی ترکیه افغانستان وهر کشور دیگری در کشورما سرمایه گذاری میکرد ما برنده میدان بودیم دراقتصاد العان رتبه اخر از اول داریم روز بروز داریم مردم به فقر متلق حل میدیم میوه شده حسرت و مرغ هم این رکزها بدای بعضیها شده حسرت خدا دولت مردان مارو هدایت بکنه ودزدان که اقتصاد به این روز دراوردند دستاشونو قطع میکرد وبعضیهارو اعدام میکرد سلطانهای دلار وسکه خونه ویلایی هارو میگرفت این دردسرهارو نداشتیم رانت بازی با نماینده و وزیر وخیلی بالاتر رفتن این دلالان ان شاءالله پس یدن بیت المال مال مردم حق اناس بروز ازادی مردم ایران زمین

  • چند علی ارسالی در

    این تیتر شما چه ربطی به اقتصاد ایران دار ه ؟ شاید اینجوری مینویسی تا کلیک گیرت بی اد عیبی نداره حالا که درگیر حق آبه هستی م این وسط دو سه تا تیتر هیجانی هم بد نیس ت بیا من هم چند تا خبر بدم سوژه کن تا ک لیک بیشتر گیرت بیاد خب ی دارم که مًل شها ب سنگ کره زمین رو تکون میده تا دو ماه دی گه اتفاق میافته
    یادت باشه تا سه م اه دیگه یعنی تا آخر مرداد فقط یادت باشه تا آخر مرداد

  • ناشناس ارسالی در

    تا این چین و روسیه ایران و ایرانی را به خاک سیاه ننشاندند شما را به خدا مردم وملت یک کاری بکنید روسیه در هر فرصتی که قوی شد به ایران حمله کرد

  • حسن ارسالی در

    تیتر و لید هیچ ارتباطی بهم نداشت.

  • عبدالخالق ارسالی در

    این چینی ها ازقدیم الایام همین جوری بود ن ولی متاسفانه دولت به این خوک خورای کثی ف اعتماد داشت باید به جوانان همین،خاک وب وم متکی باشیم وازتمام ظرفیت های داخلی اس تفاده کنیم دست دلالا رو کوتاه کنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها