|
کدخبر: 298924

ریسک تصمیمات ناگهانی و ضربه آن بر بورس

تصمیمات ناگهانی دولت ممکن است گریبان گیر سایر صنایع بورسی شود.

اقتصاد ریسک تصمیمات ناگهانی و ضربه آن بر بورس

محسن سیار کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی این که روند بازار پس از شوک پتروشیمی‌ها (نامه افزایش نرخ خوراک) منطقی است یا خیر، عنوان کرد: در حال حاضر ابهام بازار بیشتر از گذشته است. انتظار می‌رفت اواخر خرداد یا اوایل تیر شاخص از حالت کنجی که داشت خارج شود اما انتشار نامه سناریور را تغیر داد. روند منفی ادامه‌دار به نظر می رسد.

وی معتقد است، روند بازار وزن چندانی به اخبار نمی‌دهد. اگر در روند نزولی فعلی بهترین اخبار مثبت از موضوع نرخ خوراک به بازار مخابره شود نیز بعید به نظر می‌رسد تاثیر ماندگاری در بازار داشته باشد.

این تحلیگلر بازار سرمایه درباره چرایی کاهش فشار فروش در روز شنبه گفت: کاهش حجم معاملات در روز جاری نشان می‌دهد که عملا در بازار خریدی انجام نمی‌شود که در مقابل فروشی هم صورت بگیرد. در چنین شرایطی عمدتا اخبار مثبت چندان خاصیت تغییر روند را ندارند.

سیار تاکید کرد: گزارشات ماهانه شرکت‌ها امیدوار کننده و مثبت ارزیابی می‌شود اما به دلیل شرایط فعلی مورد اقبال در بازار قرار نگرفتند. همزمانی تاریخ انتشار نامه و ریزش بورس نشان از برخورداری عده‌ای از اطلاعات خارج از بازار و غیر قابل دسترس برای عموم فعالان داشت.

وی در خصوص شناسایی کدهای متخلف اظهار داشت: شناسایی کدهای متخلف به درستی مقداری سخت به نظر می‌رسد. افراد ذی‌نفوذ که دارای اخبار و اطلاعات نهانی هستند عمدتا با کدهای معاملاتی خود فعالیت ندارند. بخشی از فروش‌هایی که در ۱۷ اردیبهشت ماه صورت گرفت با محوریت شناسایی سود و تغیر پرتفوی توسط فعالانی بوده که دارای پول‌های بزرگی هستند. بنابراین بعید است با چنین رویه‌ای بتوان به فروشندگان اصلی رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بیشترین میزان اثرگذاری نامه نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی (متانول‌سازها و شرکت‌های اوره‌ای) و در ادامه متوجه فلزات و سایرین می‌شود. به دلیل زنجیره بودن چنین مهمی ممکن است تاثیر آن تا سفره مردم راه پیدا کند. در پتروشیمی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش سودآوری خواهیم داشت. در فلزات می تواند متفاوت مثلا ۱۰ درصد کاهش سود روی دهد. در گروه سیمان تغییرات سودآوری بر این مبنا خیلی کمتر گزارش می‌شود.

وی افزود: جو حاکم اجازه نمی‌دهد مابقی صنایع با تحلیل حرکت کنند. اکنون ریسک تصمیمات ناگهانی افزایش پیدا کرده است. زمانی که دولت به راحتی سهم خود از جیب شرکت‌ها را به دلیل کسری بودجه افزایش می‌دهد، ممکن است در ادامه در گروه‌هایی همچون معادن، فلزات، خودرو و... اقداماتی را انجام دهد. این مهم ریسک جدیدی را به بازار القا کرده است، بنابراین افراد با دید محتاطانه سرمایه گذاری می کنند.

سیار بیان کرد: از نظر تکنیکالیستی بازار کف مینوری در کف ۲ میلیون ۱۵۰ هزار واحدی داشت که امروز مورد توجه قرار نگرفت و حمایت در این محدوده شکست. از ابر (استراتژی ایچیموکو) خارج شده و آینده نیز نزولی به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به محرک‌های صعود بورس گفت: جهش سنگین دلار می‌تواند بازار را به سمت صعود هدایت کند. واگذاری سهام تودلی خودرویی‌ها می تواند دیگر محرک بازار در نظر گرفته شود. افزایش سرمایه بانک ها نیز می‌تواند به روند صعود کمک کند.  اکنون باید به بازار نگاه قلک داشت. صنایعی نظیر سیمان، قطعه ساز، بانکی و خودرویی و بعضا شرکت‌هایی که در گروه فلزات فعال هستند گزارش مطلوبی را به بازار ارائه کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کلاس‌های مختلف دارایی همچون ملک موقعیت فروش، طلا موقعیت خرید، خودرو موقعیت نگهداری، سهام موقعیت خرید را برگزید.

امروز در برنامه بورسان محسن سیار کارشناس بازار سرمایه در خصوص محرک‌های صعود بورس، چرایی بی‌اعتمادی سرمایه گذاران به دولت و شانس سازمان در شناسایی متخلفان بورسی پرداخت. مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه نیز اثرات تصمیمات خلق‌الساعه دولت در معاملات بورس کالا، پیامدهای عدم عرضه پتروشیمی‌ها و تبعات آن برای سایر صنایع را تشریح کرد.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها