|
کدخبر: 296872 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛

دلیل سقوط بورس از نگاه نماینده مجلس

زارع گفت: آنچه که امروز در بورس شاهد آن هستیم حاصل نتایج تصمیماتی است که ۵ تا ۶ سال قبل گرفته شده است. دخالت‌های دولت باید کمتر شود تا بازار بتواند طی ۴ تا ۵ سال آینده به آرامش مورد نیاز خود برسد.

اقتصاد دلیل سقوط بورس از نگاه نماینده مجلس

سال جاری بورس با چند ریزش عجیب و غریب روبرو شد. تحلیل گران و کارشناسان بورسی این اتفاق را به خیلی از پارامترهای اقتصادی مرتبط دانستند اما اتفاقی که دوباره با تکرار تاریخ در حال وقوع بود خروج نقدینگی از بورس و از بین رفتن دوباره اعتماد مردم به بورس بود. بازاری که پیوسته شعار می‌دهد پتانسیل رشد خوبی را دارد و می‌تواند در جهت تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم نیز قدم بردارد، اما در تابلوی معاملات کاملا نتیجه عکس را نشان می‌دهد. وضعیت بازارهای موازی که بر بورس اثر گذار است نیز چنگی به دل نمی‌زند و در بازار دلار، طلا، سکه و انواع ارز نیز شاهد ریزش بازار هستیم.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی به تبعات مختلف ریزش بورس در معاملات چند ماه اخیر پرداخته است و در قالب طرح چند سوال به این موضوع پرداخته است که چرا بازار سرمایه با ریزش‌های عجیب روبرو شده است و آیا دولت برای جلوگیری از ادامه این روند برنامه‌ای در دست دارد یا خیر. برای روشن شدن این ابهامات با این گزارش همراه باشید.

ارزیابی اخیر مجلس درباره ریزش‌های اخیر بورس چیست؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: آنچه که امروز در بورس شاهد آن هستیم حاصل نتایج تصمیماتی است که ۵ تا ۶ سال قبل گرفته شده است. در مدل‌های اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این اصل مهم است که با مرور زمان اثرات تصمیمات مختلف مشخص می‌شود. لازم به ذکر است، برخی تصمیم‌های گرفته شده‌ای که در بورس تاثیر داشته است، تحت تاثیر اثر پروانه‌ای بوده است.

وی افزود: در رابطه با بورس معمولا افرادی که ریسک‌پذیر هستند و معلومات پیش زمینه‌ای از این بازار دارند به این نوع سرمایه‌گذاری ورود می‌کنند. کشور ما، در پی تبلیغاتی که سال‌ها قبل درباره بورس اتفاق افتاد، عده‌ای از سهامداران خرد را جذب کرد و درصد بالایی از این سهامداران اطلاعات کافی از فضای بورس و ریسک‌های موجود در بازار سرمایه نداشتند و فقط به طمع به دست آوردن سود زیادی که در تبلیغات به آن اشاره می‌شد، نقدینگی را به بورس تزریق کردند. تبعات سنگین این اتفاق را همچنان در اقتصاد کشور، وضعیت بازار و لطمه خوردن به اعتماد مردم شاهد هستیم. اما باید توجه داشت که پارامترهای موجود در اقتصاد دستوری نیستنند.

اقتصاد را نمی‌توان دستوری کنترل کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درباره برنامه ریزی دولت در خصوص بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هر چند گفته می‌شود ظرفیت‌هایی را برای بورس در بودجه‌های سنواتی در نظر می‌گیرند تا از پتانسیل‌های مختلف در خصوص بورس استفاده شود و در پی آن رونق به بازار وارد شود اما در مجموع آنچه که عیان است، دستوری نبودن اقتصاد است که بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بورس تابع شرایط اقتصادی، بین المللی و دیگر پارامترها است.

زارع در ادامه گفت: آن چیزی که بنده شخصا خواهان آن از دولت هستم این است که دخالت‌های دولت در حوزه اقتصادی و خصوصا بورس کمتر شود تا بازار بتواند طی ۴ تا ۵ سال آینده به آرامش مورد نیاز خود برسد. در بازه زمانی کوتاه مدت هم نمی‌توان انتظار وقوع معجزه‌ای در بازار سرمایه داشت اما در ۲ تا ۳ سال گذشته اتفاق‌های خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

تصمیمات اقتصادی در دولت باید همه جانبه گرفته شود

نماینده مجلس تاکید کرد: باید تصمیم‌ها بر مبنای همه شرایطی باشد که ما در آن دخیل نیستیم. برخی از تصمیمات تابع شرایط ملی و بین المللی است و همچنین شرایط رقابتی که در فضای کسب و کار حاکم است نیز اثرگذار است. در بورس اگر بتوانیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم که الان هم متاسفانه حوزه نظام بانکی خیلی دغدغه‌ای در این زمینه ندارد، شاید بورس بتواند حداقل در میان مدت این خلاء را جبران کند.

زارع در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۲ ظرفیت‌هایی در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری، حمایت از تولید، حوزه مالیات و حوزه عوارض که اثر غیر مستقیم بر بورس دارد، در نظر گرفته شده است. سعی ما بر این بوده است که پارامترهای تاثیرگذار را به سمت حمایت از تولید داخلی و رونق کسب و کار ببریم که در پی آن نقش خوبی هم بر رشد بورس داشته باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    آی شلوغ
    باز هم دولت قبل مقصر شد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها