|
کدخبر: 298587

زنگ خطر معادن به صدا درآمد

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز (سه‌شنبه) گفت: مهمترین ضعف امروز در حوزه تولیدات معدنی کشور، پیری و فرسودگی ماشین آلات معدنی است.

اقتصاد زنگ خطر معادن به صدا درآمد

رضا بسطامی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز (سه‌شنبه) گفت: مهمترین ضعف امروز در حوزه تولیدات معدنی کشور، پیری و فرسودگی ماشین آلات معدنی است.

وی با اشاره به اقدام بسیار خوب و تسهیلگرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ماشین‌آلات معدنی، گفت: سازندگان ایرانی درخصوص آن دسته از ماشین آلاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، برای معادن کوچک اقدام می‌کنند، اما در عوض اجازه واردات ماشین آلات معدنی با عمر بیش از پنج سال نیز داده شده است.

بسطامی خاطرنشان کرد: سال گذشته مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر، اما فقط ۶۰۵ دستگاه از آنها وارد شد.

وی، فرسودگی ماشین آلات را یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت تمام شده در حوزه معدن برشمرد و ادامه‌داد: این ضعف در حوزه ماشین‌آلات وجود دارد و علاوه بر این سازمان، سایر دستگاه‌ها از جمله گمرک، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و وزارت صمت باید به کمک بپردازند.

این مقام مسوول یادآور شد: اکنون شاهدیم بسیاری ماشین‌آلات معدنی به دلایل متعدد در گمرک خاک می‌خورند، از جمله دلایل این است که شرایط واردات به کشور تغییر کرده است؛ به طور مثال عمر ماشین آلات بالای ۱۵ سال بوده یا هویت نداشته است.

وی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های فعالان معدنی در این زمینه این است که موضوع واردات ماشین آلات به بحث مجوزها وصل نشود؛ با این حال وزارت صمت در حال بررسی موضوع است و باید مراقب بود تا دلالان و سوداگران سوء استفاده نکنند.

بسطامی گفت: در این زمینه ارائه وام و تسهیلات توسط صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی به فعالان بخش می‌تواند کمک‌حال باشد تا بتوانند از محل مجوزهای خود ماشین‌آلات دریافت کنند.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها