|
کدخبر: 297925

صرفه‌جویی ارزی در واردات دارو، باید صرف توسعه همین صنعت شود

صنعت دارو را می‌توان از مهمترین صنایع در همۀ جوامع دانست راکه نقش بسیار مهمی در سلامت جسم و حتی امنیت روانی جامعه دارد.

اقتصاد صرفه‌جویی ارزی در واردات دارو، باید صرف توسعه همین صنعت شود

همگی شاهد این هستیم که در دنیای بی‌رحم امروز که ارباب قدرت از هیچ کنشی برای توسعۀ قدرت خود دریغ نمی‌کنند، چقدر راحت کشورهای توسعه‌یافته به ویژه ایالات متحده، کشورهایی را که همگرایی سیاسی با آنها ندارند را تحریم دارویی می‌کنند و رسماً جان مردم جامعه را در گرو همگرایی با سیاست‌های خود قرار می‌دهند که این مهم را مردم ایران به وضوح تجربه کردند.

خوشبختانه ایران امروزه در حوزۀ دارویی با اضافه کردن بیش از ۱۷۰ واحد و کارخانه  داروسازی در همۀ بخش‌های محصول نهایی، تولید مواد اولیه و پخش، نه که به مطلوب رسیده باشد اما رشد خوبی داشته تا جاییکه در اکثر بیماری‌ها، می‌تواند نیاز بیماران را تا حد قابل قبولی تأمین کند و حتی به لحاظ جغرافیایی نیز گسترۀ خدمات‌ دهی را افزایش دهد؛ گرچه در بخش کیفیت اثرگذاری دارو و همگنی آن با متابولیسم هنوز راه بسیاری در پیش است.

در این مدت با نگهداشت ارز در کشور، صرفه‌جویی حدود ۲۰ میلیارد دلار در زمینه واردات دارو انجام شده که البته این مبلغ نباید در هیچ حوزه‌ای جز صنعت دارو هزینه شود. حالا که کشور در مسیر توسعه این صنعت روی ریل خوبی قرار گرفته باید این مبالغ بریا حمایت از بخش خصوصی در قالب شرکت‌های دانش‌‎بنیان، نوآور و خلاق، تحت نظارت دقیق هزینه شود تا ایران بتواند گسترۀ نفوذ خود در این صنعت را به فراتر از مرزهای منطقه برساند.

با توجه به حضور متراکم نیروی متخصص در رشته‌های مرتبط با صنعت دارو، از شیمی تا داروسازی و پزشکی و همچنین توان بالای نیروی انسانی در رشته‌های روانشناسی و روانپزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط با به داشت روان، هیچگونه غفلتی از این مسیر مورد قبول نیست؛ به ویژه اینکه ایران به دلیل مزیت‌های سرزمینی و دانش تجربی در حوزۀ  داروهای گیاهی و همچنین غنای منحصربفرد در کشت و برداشت گیاهان دارویی علاوه بر پیشینه غنی در پزشکی، بی‌شک در زمرۀ کشورهای تراز اول جهان محسوب می‌شود و می‌تواند با تلفیق دو عامل علم و تجربه، صنعت دارو را با تولید محصولاتی سبز متحول کند.

این اقدام هم در ذخیره ارزی نقش بسزایی دار د و هم امنیت کشور را در بخش سلامت جسم و روان ارتقاء می‌دهد و هم ایران را در مقابل تحریم‌های ظالمانه بیمه می‌کند. از طرف دیگر، همانطور که امروز واحدهای تولید  داروی ایرانی در برخی از کشورهای منطقه فعال هستند، می‌توان با رشد فناوری و تولید محصولات باکیفیت‌تر، ارزآوری بالایی برای کشور به ارمغان آورد.

این روند البته که نیازمند حمایت جدی دولت از صنعت داروسازی است؛ حمایتی که باید با نظارت مستقیم دولت و توسط نهادهایی مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و حتی نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری خطرپذیر انجام شود.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها