|
کدخبر: 296833

خبر خوش برای فعالین بورس/ این سهام هیچ‌وقت قرمز نمی‌شود

شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد طی سال‌های اخیر توانسته دستاوردهای درخور توجهی در جهت برآورده ساختن نیازهای کشور در شرایط تحریمی کسب کند.

اقتصاد خبر خوش برای فعالین بورس/ این سهام هیچ‌وقت قرمز نمی‌شود

شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد طی سال‌های اخیر توانسته دستاوردهای درخور توجهی در جهت برآورده ساختن نیازهای کشور در شرایط تحریمی کسب کند.

این شرکت همچنین به دلیل بهبود وضعیت عملکرد مالی در طول سنوات گذشته و انعکاس آن روی تارنمای کدال مورد توجه قرار گرفته است. با این حال آنچه در ماه‌های اخیر توانسته نگاه فعالان بازار سهام را به خود جلب کند روند صعودی حاکم شده بر بازار سهام بود که طبیعتا به دلیل پتانسیل‌های موجود در شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل حال نماد این شرکت در بازار سرمایه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر سهم ذوب‌آهن اصفهان در میانه آبان ماه سال گذشته پس از طی یک مسیر نزولی آزار دهنده برای سهامداران، بعد از افتادن در روند مثبت در روزهای اوج بازار در سال‌جاری به محدوده ۵۶۷ تومانی رسیده است.

از همین رو هم اکنون به واسطه این صعود ۱۸۹ درصدی، این سوال جدی در ذهن سرمایه‌گذاران شکل گرفته است که آیا «ذوب» روی تابلوی معاملات باز هم مجال رشد بیشتر را خواهد داشت؟ گفته‌های جدید مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان به «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که می‌توان جواب مثبت به این سوال داد.

طرح‌های نزدیک به بهره‌برداری

مهندس مهدی کوهی در خصوص پروژه تولید اکسیژن شرکت گفت: اولین پروژه ما در صف بهره‌برداری، پروژه‌‌ کارخانه تولید اکسیژن شرکت است که از سال ۹۲ آغاز شد. هم اکنون میزان پیشرفت این پروژه ۹۹‌درصد است که پیش‌بینی می‌شود در فصل تابستان آماده بهره‌برداری و افتتاح آن باشیم.

وی افزود: دیگر پروژه‌ای که طی سال‌جاری، ذوب‌آهن درصدد افتتاح آن است پروژه‌‌ LF۳ و LF۱ (کوره‌‌‌های پاتیلی) نام دارد که به ترتیب ۸۴‌درصد و ۵۸‌درصد پیشرفت داشته‌اند. از بین پروژه‌های مذکور LF۱ تعمیر کوره پاتیکی شماره یک است و پروژه دیگر احداث کوره پاتیلی شماره ۳ است. انتظار می‌رود که این دو پروژه نیز تا دهه فجر سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. نکته بسیار مهم آن‌‌‌که راه‌اندازی ال اف‌ها نقش بسیار موثری در تنوع سبد محصولات تولیدی ذوب‌آهن ایفا می‌کند.

به گفته مهندس مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان دیگر پروژه‌‌‌ای که این شرکت به تازگی آغاز کرده است، پروژه‌‌ بازسازی باتری شماره ۲ کُک‌‌‌سازی است. بازسازی باتری یاد شده تاکنون ۶‌درصد پیشرفت دارد و ان‌‌‌شاء‌‌‌الله در برنامه‌های سال‌جاری و سال آینده‌‌‌ این پروژه عملیاتی خواهد شد. به گفته او این پروژه ۸ آبان ۱۴۰۱ شروع شده و در صورت پیشرفت به موقع در بهمن ماه ۱۴۰۳ به منصه ظهور خواهد رسید.

کمک فولادساز اصفهانی به محیط‌زیست

اما با توجه به دیگر سخنان مدیرعامل ذوب به نظر می‌آید که فعالیت‌های شرکت در جهت استفاده از منابع در دسترس تنها محدود به منافع خود «ذوب» نبوده و در قدم‌های دیگری که این شرکت برای بهبود روند فعالیت خود برمی‌دارد کمک به محیط‌زیست را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در همین خصوص مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قدم بعدی ما تکمیل تاسیسات فاضلاب شهرهای فولادشهر و ایمان‌‌‌شهر فلاورجان است. همان طور که می‌دانید شرکت در قالب تهیه یوتیلیتی‌‌‌های موردنیاز خود برای تداوم روند تولید برق، گاز و آب تهیه کند. در همین راستا علاوه بر برق که پیش‌تر نیز توسط شرکت تولید می‌شد، فاضلاب شهرهای اطراف را با توافقنامه‌‌‌ و قراردادی که داشتیم با روش بیع متقابل مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد. بر این اساس در مبدا تاسیسات موردنیاز این کار ساخته می‌شود. به زبان ساده سختی فاضلاب و بوی نامطبوع آن گرفته شده و از طریق خطوط انتقال به داخل تصفیه‌‌‌ خانه بند ۶ فعلی آورده می‌شود. دستیابی به این هدف که به روش BOT انجام خواهد شد از طریق شرکت مپنا به عنوان بزرگ‌ترین شرکت آب‌‌‌شیرین‌‌‌کن در غرب آسیا انجام می‌شود. هر دوی این پروژه‌‌‌ها؛ تاسیسات فاضلاب شهرهای فولادشهر و ایمانشهر و فلاور جان ۷۰‌درصد پیشرفت دارد که در سال ۱۴۰۲ (پایان ۱۴۰۲) و تصفیه‌‌‌خانه تکمیلی پساب آن شهرها به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل ذوب‌آهن ادامه داد: یکی از پروژه‌‌‌های اساسی ما که در روند بهبود تولید ما اثر خواهد داشت، بازسازی کائوپرهای کوره‌‌‌بلند شماره ۲ است که ان‌‌‌شاء‌‌‌الله شروع این پروژه را هم در مهرماه سال‌جاری کلنگ‌‌‌زنی و اجرا خواهیم کرد.

نقش «ذوب» در توسعه زیرساخت ریلی

مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به نقش مهم شرکت در تولید ریل و رفع نیاز داخلی در شرایط تحریمی اشاره کرد. او گفت: حتما می‌دانید که در هفته گذشته سمینار مدیران عامل متروی کلان‌شهرها در مشهد تشکیل شد. ما در آن جلسه حضور داشتیم و به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کننده ریل نیازها را بررسی کردیم. ما هم در زمینه تولید ریل برای مترو و هم در زمینه تولید آرک برای پروژه‌‌‌های تونلی مترو که در زیر زمین در شهرها ایجاد می‌شود، جلساتی داشتیم که ان‌‌‌شاء‌‌‌الله منجر به قرارداد خواهد شد.

مهندس کوهی افزود: برای راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی و راه‌‌‌آهن سراسری هم آمادگی لازم را اعلام کردیم. ما تا سال ۱۴۰۲ (تا پایان ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲) ۱۰۰‌هزار تن ریل تحویل راه‌‌‌آهن سراسری و متروها داده بودیم که ۶۰‌هزار تن هم قرارداد دو ساله با متروها و خطوط راه‌‌‌آهن داریم. در خصوص رفع نیاز راه‌آهن نیز شرکت می‌تواند هر میزان ریل را که نیاز باشد تولید کند. وی ابراز امیدواری کرد که تعهدات شرکت در این زمینه نیز در سال‌جاری و سال آینده عملیاتی شود.

این فعال حوزه فولاد گفت: خبر خوش‌‌‌تر اینکه ما به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده ریل داخلی در کشور به بازار سرمایه و سهامداران بگوییم که شرکت ما مفتخر است به عنوان یک تکنولوگ داخلی همزمان با کوتنر آلمان ریل سخت و نرم تولید کند. که این موفقیت بسیار بزرگی است؛ ریل ملی و افتخار ملی که امسال در فرمایشات سال نو مقام معظم رهبری در حرم رضوی مطرح شد حکایت از گام بلند ذوب‌آهن در راستای طی طریق در جهت منافع ملی دارد. این مساله باعث افتخار صنعت فولاد کشور و همکاران ما در خانواده بزرگ ذوب‌آهن است.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر