|
کدخبر: 296658

خبر تکان‌دهنده از تعطیلی معادن

با اینکه مدیران معدنی از همکاری جدی میان یکدیگر سخن می‌گویند اما همچنان تعداد واحدهای غیرفعال در استان‌ها قابل توجه است.

اقتصاد خبر تکان‌دهنده از تعطیلی معادن

با اینکه مدیران معدنی از همکاری جدی میان یکدیگر سخن می‌گویند اما همچنان تعداد واحدهای غیرفعال در استان‌ها قابل توجه است. در این خصوص مطرح می‌شود که باید به‌طور مثال خانه معدن و نظام مهندسی عارضه‌یابی را سرعت دهند تا با کمک همه دستگاه‌‌های اجرایی و ستاد تسهیل کشور حل مشکلات معادن کشور آسان‌تر شود.

در ادامه مطرح می‌شود که کمبود سرمایه یکی از دلایل اصلی غیرفعال شدن معادن کشور است که باید از طریق منابع بانکی و یا اضافه کردن شریک سرمایه‌گذاری حل شود. در واقع تاکید می‌شود که با تامین سرمایه شاید همکاری‌های درون‌شبکه‌ای نیز راحت‌تر شکل گیرد. به‌طور مثال وقتی استاندار قصد دارد برای توسعه معادن منابع مالی را با کمک بانک‌ها و یا جذب سرمایه‌گذار تامین کند، در این خصوص به کمک دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیازمند است.

در این خصوص مدیر اجرایی طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس گفت: استان آذربایجان غربی به لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری در رتبه ۹ کشوری قرار گرفته است. مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس عنوان کرد: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی جزو معدود استان‌هایی است که در آن تعداد واحدهای غیرفعال تقریبا برابر با تعداد واحدهای فعال است، باید تلاش بی‌وقفه‌‌ای توسط مدیران سازمان صمت و مدیران اجرایی استان انجام شود تا روند فعال‌سازی معادن در استان تسهیل شود.

عباس جرجانی درباره همکاری مسوولان استانی در طرح احیاء توضیح داد: به نظر می‌رسد همه مسوولان اجرایی از استانداری، سازمان صمت و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با سازمان صمت به ویژه بخش خصوصی شامل خانه معدن و نظام مهندسی معدن، تمایل زیادی برای طرح احیاء نشان دادند و فعال‌سازی تعداد ۲۰ واحد غیرفعال در این استان، نشان‌دهنده همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های مربوط در این امر است. جرجانی با بیان اینکه با این وجود همچنان تعداد واحدهای غیرفعال استان قابل توجه است، تاکید کرد: در جلسه احیاء مقرر شد عارضه‌یابی توسط خانه معدن و نظام مهندسی با سرعت بیشتر انجام شود و اطلاعات آن در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم جلسه بعدی را با کمک همه دستگاه‌های اجرایی و ستاد تسهیل کشور برگزار کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: در جلسه کارگروه طرح احیاء در استان آذربایجان غربی مقرر شد ۳۲ واحد در طول سال ۱۴۰۲ فعال‌سازی و احیاء و در عین حال حدود ۱۳۳ محدوده هم تعیین تکلیف شوند.

جرجانی خاطرنشان کرد: سازمان صمت استانی موظف است به اتفاق سایر مسوولان استانی نسبت به تعیین‌تکلیف محدوده‌هایی که در لایه مزایده قرار دارند که بیش از ۵۰۰ معدن هستند اقدام و آنها را تعیین تکلیف کنند تا محدوده‌های موجود در لایه مزایده هر چه سریع‌تر در اختیار متقاضی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این لایه مزایده برای تعریف تعداد بیشتری از بسته‌های سرمایه‌گذاری در سال جاری حتما باید مورد استفاده قرار گیرد.

بهره‌برداران معادن با طرح احیاء همکاری کنند

در ادامه مدیر‌کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: بهره‌برداران معادن باید در رابطه با معارضان محلی یا دولتی و بحث زیرساخت‌ها همکاری‌های لازم را با طرح احیاء داشته باشند.

محمد دهقان توضیح داد: طرح احیاء سال گذشته موفق به فعال‌سازی ۲۰ معدن در آذربایجان‌غربی و تعیین‌تکلیف حدود ۴۰ معدن شده که نشان‌دهنده تلاش این تیم است.

وی افزود: فعال‌سازی ۳۲ معدن در سال ۱۴۰۲ در طرح احیاء پیش‌بینی شده ولی نکته این است که در مسیر دستیابی به این هدف علاوه بر سازمان صمت استان، به همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله کارگروه تعامل و شورای عالی معادن هم نیاز داریم.

دهقان ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که کمبود سرمایه یکی از دلایل اصلی غیرفعال شدن معادن است که باید از طریق منابع بانکی و یا اضافه کردن شریک سرمایه‌گذاری این مساله را تا حد توان رفع کنیم.

وی درباره برنامه‌های استانداری برای حمایت از طرح احیاء تصریح کرد: استاندار آذربایجان غربی قصد دارد در معادن بزرگ و کوچک، منابع مالی را از طریق بانک‌ها و یا جذب سرمایه‌گذار تامین کند که در این باره هم به کمک دستگاه دولتی و هم سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیاز است.

سرمایه‌های بلاتکلیف را فعال ‌کنیم

در ادامه معاون معدنی سازمان صمت استان آذربایجان غربی گفت: با توجه به شعار سال یعنی مهار تورم، رشد تولید و همچنین برنامه‌های ابلاغ‌شده از سوی وزارتخانه، باید معادن غیرفعال ابتدا عارضه‌یابی شوند و سپس راهکاری برای حل مسائل و مشکلات آنها اندیشیده شود.

جلال دسترنج ادامه داد: امیدواریم در سال جاری با همکاری طرح احیاء، ادارات صمت استان‌ها، استانداری، خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن تعداد معادن راکد بیشتری را در سراسر کشور فعال‌سازی کنیم. وی درباره برنامه‌های معاونت معدنی سازمان صمت استان برای حمایت از طرح احیاء عنوان کرد:‌ برگزاری چندین دوره مزایده و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تعیین تکلیف معادن را بیش از پیش دنبال خواهیم کرد و همانطور که در جلسه مطرح شد، برای معادنی که در مزایده‌ها متقاضی ندارند، از ظرفیت ماده ۸۳ استفاده خواهیم کرد.

دسترنج تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل غیرفعال ماندن معادن به مسائل کلانی چون رکود بازار جهانی مسکن و یا کمبود نقدینگی برمی‌گردد که تلاش داریم در کنار طرح احیاء برای این‌گونه مسائل هم چاره‌اندیشی کنیم.

در تامین اطلاعات طرح احیاء همکاری خواهیم کرد

در این خصوص رییس خانه معدن استان آذربایجان غربی با اشاره به رکود معادن استان افزود: غیرفعال شدن معادن در استان و اساسا کشور به عواملی از جمله رکود بازار مسکن، در مواردی دوری از بازار هدف، نبود واحدهای فرآوری به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم، معارضین محلی و دولتی، زمان اعلام حقوق دولتی، دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط با بخش معدن و تامین ماشین‌آلات برمی‌گردد.

جمال کسیانی تصریح کرد:‌ رونق یا رکود بازار مسکن به صورت مستقیم بر رونق معادن تاثیرگذار است و با توجه به وضعیت بازار جهانی مسکن، رکود در این بخش هم قابل پیش‌بینی بوده است. کسیانی همچنین توضیح داد: در بخش زیرساخت، برق‌رسانی و جاده‌سازی اولویت‌های ما در این استان است که در برخی از معادن هنوز موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

وی در پاسخ به درخواست مدیر اجرایی طرح احیاء که خواستار همکاری خانه معدن استانی با معاونت معدنی و نظام مهندسی برای معرفی اولویت‌های زیرساختی و انتخاب جاده‌های شاهراهی برای فعال‌سازی تعداد بیشتری از معادن شد، از انجام همکاری و هماهنگی‌های لازم از سوی خانه معدن آذربایجان غربی خبر داد و تاکید کرد: هر گونه اطلاعاتی که منجر به فعال‌سازی و حل مشکلات تعداد بیشتری از معادن در این استان شود، در اختیار طرح احیاء قرار خواهیم داد.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها