|
کدخبر: 295518

چراغ سبز معدن به زنان

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این چالش‌ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته و اکنون نیز چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

اقتصاد چراغ سبز معدن به زنان

مجید عطایی پور در هجدهمین همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) ضمن تشکر از همکاری دختران دانشکده در برگزاری همایش، تقارن این رویداد با ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر را باید به فال نیک گرفت و با بیان اینکه این همایش می‌تواند در ابعاد آکادمیک، صنعتی و اجرایی کشور موثر باشد، افزود: موضوعات مربوط به زنان در طول تاریخ همیشه از یونان و روم و ایران باستان تا شکل گرفتن اروپا و زمان حاضر چالش‌برانگیز بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این چالش‌ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته و اکنون نیز چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

عطایی پور با بیان اینکه ظلمی تاریخی فقط به دلیل حاکمیت مردان، بر زنان روا داشته شده، گفت: مبارزاتی هم در طول تاریخ در مقابل این استثمار و بهره‌کشی وجود داشته است، مانند ظهور اسلام که منجر به توقف زنده به گور کردن دختران شد.

وی اظهار امیدواری کرد که اتفاقات جهان به گونه‌ای رقم بخورد که این ظلم تاریخی از بین برود زیرا نگاه جنسیتی در جامعه مشکل‌آفرین خواهد بود.

عطایی پور با تاکید براینکه، نگاه جنسیتی به زن و مرد باید منحصر در خانواده باشد و در جامعه نگاه به زن و مرد، نگاه انسانی شود، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب نگاه انسانی به زن و مرد وجود نداشت و زنان بیشتر نقش زینتی و ابزاری داشتند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که در تعامل حرکت کنیم چراکه در زمان‌هایی افراط یا تفریط صورت گرفته است که موجب آسیب جامعه خواهد شد.

رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، یادآور شد: از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.

وی با تاکیدبراینکه، نگاه به شغل معدنکاری نیازمند تغییر است افزود: متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن‌کاری در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰-۴۰۰ متری زیر زمین کار می‌کند و فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید مانده است.

عطایی پور گفت:شکی نیست که کار معدن از جمله شغل‌های سخت به حساب می‌آید؛ اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰- ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل‌های دیگری مانند کارهای اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد.

وی اظهار کرد: مهندسان معدن همچنین در حوزه‌هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و تونل‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در بسیاری از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می‌آید که زنان نمی‌توانند در معدنکاری موفق باشند.

عطایی پور با بیان این که حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی‌های استعداد درخشان و دکتری هم دختر هستند. همچنین بانوانی هستند که به عنوان هیئت علمی در رشته معدن مشغول به کار هستند.

وی با یادآوری اینکه روز ملی معدن در سال ۱۳۶۷ از سوی هیئت وزیران تصویب شد، اظهار کرد: نخستین همایش روز معدن به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۸۱ برگزار شد که ۲ سال به دلیل کرونا تعطیل بود و سال ۱۴۰۱ احیا شد.

در این مراسم از کارگران نمونه معدن، صنعتگران برتر و دانشجویان و کارکنان برتر قدردانی به عمل آمد.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر