|
کدخبر: 295437

پیش بینی جذاب درباره بورس / صعودی یا نزولی؟

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع و کاهش مدت پرداخت سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه، احتمالا تمایل سهامداران به شرکت‌های با توزیع سود مناسب افزایش یافته و همین امر موجب می‌شود تا در خرداد ماه حضور خریداران در بازار پررنگ‌تر شود.

اقتصاد پیش بینی جذاب درباره بورس / صعودی یا نزولی؟

«علی حاجی غلام سریزدی» به علت نوسانات حاکم در بازار در اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه پس از مردادماه سال ۹۹ دچار اصلاح قیمتی و زمانی شد و تقریباً پس از یک سال در آبان سال ۱۴۰۱ و زمانی که شاخص به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ واحد هزار واحد رسیده بود، موج صعودی جدیدی را آغاز کرد.

وی اظهار داشت: این موج صعودی با کمی افت و خیز به محدوده ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید و سقف سال ۹۹ را پس گرفت که در نهایت بر فراز آن ایستاد.

حاجی غلام اظهار داشت: به طور معمول سهامداران پس از رشدهای پرشتابی که بر بازار حاکم می‌شود، در سود مناسب خواهند بود که همین امر به همراه ترس و تجربه سال ۹۹ باعث شد تا بسیاری از سهامداران ریسک گریز به فکر شناسایی سود و خروج از بازار باشند که افزایش خروج پول حقیقی در ۱۰ روز گذشته نیز تایید کننده این نکته است.

مقایسه روند فعلی شاخص بورس با وضعیت بازار در سال ۹۹

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روند فعلی شاخص بورس قابل مقایسه با وضعیت بازار در سال ۹۹ است یا خیر، گفت: برای پاسخ به این سوال باید بازار را از ۲ دیدگاه تکنیکالی و بنیادی مورد بررسی قرار داد، از دید تکنیکالی شاخص در رشد سال ۹۹ از محدوده ۱۰۰ هزار واحد به محدوده ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد رسید و رشد ۲۱ برابری را طی ۲ سال ثبت کرد.

وی ادامه داد: رشد اخیر شاخص بورس به عنوان دماسنج و نماگر بازار سرمایه هرگز چنین رشدی را تجربه نکرد، نوع فروش‌ها نیز در این روزها با سال ۹۹ متفاوت است و به اصطلاح خریدار در بازار وجود دارد و شاهد قفل شدن سرمایه‌ها در صفوف فروش نبودیم.

حاجی غلام به مقایسه بازار از لحاظ بنیادی پرداخت و گفت: از لحاظ بنیادی در سال ۹۹ ارزش دلاری بازار سرمایه به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که این عدد در اردیبهشت ۱۴۰۲ در محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس خاطرنشان کرد: p/e ttm (نسبت قیمت به درآمد در دوازده ماهه گذشته) بازار در سال ۹۹ به ۳۵ واحد رسیده بود و امروز این پارامتر مهم بنیادی اعدادی کمتر از ۱۰ واحد را تجربه کرده است و حتی در صورتی که گزارشات سالانه شرکت‌ها با رشد سود همراه باشد، این نسبت باز هم تعدیل خواهد شد.

پیش‌یینی روند معاملات بورس در خرداد ماه

وی روند معاملات بورس در خرداد ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: به طور معمول پس از یک موج صعودی و شناسایی سود سهامداران کوتاه‌مدت و ریسک‌گریز، بازار نیاز دارد تا با کمی اصلاح قیمتی یا زمانی، انرژی مجدد کسب کرده و با جذاب شدن قیمت‌ها بازار دوباره مورد اقبال سرمایه‌گذاران ریسک گریز قرار خواهد گرفت.

حاجی غلام تاکید کرد: افزایش ارزش معاملات، گزارشات سالانه شرکت‌ها و ثبات در بازار دلار می‌توانند پارامترهای مناسبی برای تشخیص روند بعدی بازار باشند، نکته دیگر اینکه با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع و کاهش مدت پرداخت سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه، احتمالاً تمایل سهامداران به شرکت‌های با توزیع سود مناسب( DPS محور ) افزایش یافته و همین امر موجب می‌شود تا در خرداد ماه حضور خریداران در بازار پررنگ‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با توجه به تحولات منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در سطح بین المللی، رکود شدید در بازارهای موازی بخصوص در خودرو و ... روزهای خوبی برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌شود.

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تصمیمات و دستورالعمل‌های خلق الساعه، سیاست‌های بانک مرکزی در مورد چگونگی برگشت ارز شرکت‌های صادرات محور و متعاقب آن قیمت نرخ‌های نیما و آزاد دلار در کنار وضعیت قیمت جهانی کامودیتی‌ها و همچنین مشکلات ناشی از قطع برق بخصوص در صنعت فولاد و سیمان از ریسک‌های فعلی بازار سرمایه محسوب می‌شوند.

توصیه به سهامداران

حاجی غلام خطاب به سهامداران اعلام کرد: به سهامداران پیشنهاد می‌شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کرده و با رعایت اصول سرمایه‌گذاری و حد ضرر، پرتفوی خود را مدیریت کنند.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اعلام کرد: همچنین بهتر است سهامداران تا حد امکان از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از قبیل خرید واحد صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، صندوق‌های قابل معامله سهامی و... در بازار فعالیت داشته باشند.

پیشنهاد برای راه‌های توسعه معاملات بورس

وی به راه‌های توسعه معاملات بورس تاکید کرد و گفت: با توجه به استقبال مناسب سرمایه‌گذاران‌، توسعه بازار سرمایه از طریق افزایش تنوع در ابزارها و صدور مجوزهای جدید در بخش‌های مختلف از قبیل صندوق‌های بخشی، پذیرش شرکت‌های جدید در بورس‌ها و همچنین تسهیل استفاده از روش‌های نوین تامین مالی از جمله صندوق‌های پروژه می‌تواند باعث توسعه و افزایش عمق بازار شود.

منبع: ایرنا
  • فدای وطن ارسالی در

    آقا سدهای افغانستان باید موشک باران بشه

  • رضا ارسالی در

    نزولی

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناسان تحلیل دروغ ارجاع می دهندتاسهام داران ضررکتند

ارسال نظر