|
کدخبر: 293393 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بورس پر قدرت تر از همیشه / از عرضه اولیه جدید بازار چه می دانید؟

بورس بین بازارهای مالی کشور در حال یکه تازی است و پی در پی قله‌های جدیدی را فتح می‌کند. در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه و همچنین عرضه اولیه پیش روی بازار پرداختیم. بورس را در آغاز هفته چطور پیش بینی می‌کنید؟

اقتصاد بورس پر قدرت تر از همیشه / از عرضه اولیه جدید بازار چه می دانید؟

بورس همچون چند هفته اخیر باز هم عملکرد جذابی از خود ارائه داد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. شاخص کل قدرتمندانه با رشدی ۶.۳ درصدی در تابلوی معاملات خوش درخشید و توانست از سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نیز عبور کند. دیگر شاخص بورسی یعنی شاخص هم وزن نیز به صعود خود ادامه داد و با افزایش ۸.۸ درصدی به سطح ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز از این قطار رو به رشد جا نماند و توانست با صعود ۷.۴ درصدی به سطح ۳۱ هزار و ۹۶۶ واحدی برسد.

ارزش معاملات خرد به بیشترین رقم خود در چند ماه اخیر رسید و در هفته دوم اردیبهشت ماه توانست به رقم چشمگیر هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان برسد. همچنین طبق آمارهای بورسی وضعیت ورود روزانه پول حقیقی به بازار نیز مطلوب مشاهده شده است و بر همین اساس در ۹ اردیبهشت ماه ۲ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان، ۱۰ اردیبهشت ماه ۱ و ۲۰۶ میلیارد تومان، ۱۱ اردیبهشت ماه ۸۲۴ هزار میلیارد تومان، ۱۲ اردیبهشت ماه ۱.۳۳۸ میلیارد و بالاخره در ۱۳ اردیبهشت ماه ۱.۸۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شده است.

لازم به ذکر است که بیشترین عامل صعود بورس به خاطر رشد سهام بانکی و خودرویی بازار است و نقش پر رنگی در این روند از این ۲ گروه بورسی مشاهده شده است. نقطه مقابل این ۲ گروه اما گروه پالایشگاهی است که به دلیل کاهش قیمت نفت جهانی با روندی نزولی روبرو بودند.

پیش بینی درباره وضعیت بورس در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تمام شاخص‌های تاثیر گذار بورسی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند و می‌توان گفت کارشناسان بورسی عموما بر این باور هستند که بورس بالاخره توانسته است از رکورد گذشته عبور کند. این وضعیت صعودی تا زمانی که ریسک اقتصادی یا سیاسی بورس را تهدید نکند، پایدار خواهد بود اما به هر حال باید پذیرفت که هیچ وقت ریسک صفر نخواهد شد.

از منظر بنیادی و همچنین با توجه به P/ E بالایی که در تابلوی نمادهای بورسی‌ها مشاهده می‌شود و P/ E آینده‌نگر نیز عدد بسیار قابل توجهی است، سهام بنیادی به طور محدود یافت می‌شود، با این حال توصیه فعالان بورسی این است که تا زمان رسیدن به تارگت‌ها و مقاومت‌های پیش‌رو سهام‌ها حفظ شود.

روزانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان ورودی به بازار سرمایه داریم

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه‌ترین اظهار نظر خود از ورود روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول به بازار سرمایه خبر داد. عشقی مهم‌ترین اتفاق این روزهای بازار را بازگشت اعتماد مردم به بورس اعلام کرد. هدایت منابع به سمت سرمایه‌گذاری مولد از اهداف مهم بازار است. یک بنگاه باید با پوشش ریسک‌های مربوطه، سودآوری خوبی را ثبت کند و با توجه به ابزارها این اتفاق دور از دسترس نیست و باور داریم که بخش خصوصی باید بازیگر اصلی بازار سرمایه باشد.

آخرین جزئیات درباره عرضه اولیه سهام «زفجر»

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان با نام اختصاری «زفجر» به زودی در بازار سرمایه عرضه اولیه می‌شود. برای اطلاع از ارزشمند بودن یا نبودن این شرکت به آمار زیر توجه کنید.

سرمایه این شرکت از ۷۵.۶ میلیارد تومان با ارتقا از محل مطالبات سهامداران به ۹۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس ۵۱ درصد سهام و بنیاد مستضعفان ۴۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند. این شرکت در دوره ۹ ماهه را با سود خالص ۷۸ میلیارد تومانی (۸۷ تومان به ازای هر سهم) پشت سرگذاشت که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۹۱درصد رشد داشته است. درآمد عملیاتی زفجر در طی این دوره ۹ ماهه با رشد ۹۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است و مقدار ۴۵۱ میلیارد تومان گزارش شده است.

۲۰ نماد بورسی و فرابورسی افزایش سرمایه دادند

طبق آمار منتشر شده در سامانه کدال افزایش سرمایه ۲۰ نماد معاملاتی اطلاع‌رسانی شد. مجوز افزایش سرمایه ۷۷ درصدی شفارا، افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی ثامان، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی ثباغ، افزایش سرمایه ۱۲ درصدی چکارن، افزایش سرمایه ۷۸۵ درصدی وتوصا، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی ساربیل، افزایش سرمایه ۲۴۷ درصدی ختراک، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی کسعدی، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خموتور، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی حآفرین، افزایش سرمایه ۶۲ درصدی کماسه، افزایش سرمایه ۱۹۸ درصدی شساخت و افزایش سرمایه ۶۲۲ درصدی کارام صادر گردید.

  • سیامک ارسالی در

    دقیقا سودی که تو سه هفته جمع میکنی یهو تو یه روز همه رو ازت پس میگیره، مثل همین امروز. بورس ایرام فقط واسه جبران کسری ب ودجه دولت دوباره تنورش رو داغ کردن. یه م دت با طلا، یه کمی با دلار، حالا هم بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها