|
کدخبر: 290896

وحشت بازار رمزارزها از ترامپ

از آنجایی که ترامپ و شخصیت‌های مهم سیاسی، قدرت زیادی در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری دارند، لذا نظر آنها برای اهالی بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

اقتصاد وحشت بازار رمزارزها از ترامپ

هرچند رمزارزها با هدف یک سیستم مالی غیرمتمرکز، فرامرزی و خارج از تسلط دولت‌ها پا به عرصه وجود گذاشتند، اما واقعیت غیر قابل انکار این است که شخصیت‌ها، شرایط سیاسی و اقتصادی دنیا بر این بازار به شکل واضحی تاثیرگذار بوده‌اند.

در این میان، شخصیت‌های سیاسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق ایالت متحده، در گذشته بارها مخالفت خود را با این بازار اعلام کرده است. از آنجایی که ترامپ و شخصیت‌های مهم سیاسی، قدرت زیادی در حوزه سیاست‌ گذاری و قانون‌گذاری دارند، لذا نظر آنها برای اهالی بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

ترامپ مخالف هر آنچه که ممکن است دلار آمریکا را تهدید کند بوده و تا کنون به شکل‌های مختلف آن را بیان کرده است. ترامپ استفاده از رمزارزها را در تجارت مواد مخدر و سایر فعالیت های غیرقانونی مرتبط می‌داند. وی در گذشته گفته بود، من طرفدار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیستم. آنها در واقع پول محسوب نمی‌شوند و ارزش آنها دائما در نوسان است. اما با این وجود، چند ماه قبل NFT خود را منتشر کرد. این مجموعه NFT در روز گذشته با خبر بازداشت و دادگاهی شدن ترامپ حدودا ۳۰۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. ICO Drops on Twitter: "Donald Trump: "I am not a fan of Bitcoin and other Cryptocurrencies... Crypto Assets can facilitate unlawful behavior, including drug trade and other illegal activity... Facebook Libra's “virtual

پاول، رییس فدرال رزرو نیز از پادشاه ارزهای دیجیتال به عنوان «ذخیره‌ ارزش سوداگرانه» یاد کرده و اعتقاد دارد که تقریباً هیچ‌کس از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده نمی‌کند، بلکه از آن بیشتر به عنوان جایگزینی برای طلا استفاده می‌کند. اما این سخنان به مذاق رئیس جمهور سابق، خوش نیامد.

سه سال قبل در یک تحقیق میزان واکنش قیمت بیت کوین به توییت‌های ترامپ مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله که از روش‌های اقتصاد سنجی برای بررسی این موضوع استفاده شده، توییت‌های ترامپ در مورد بیت کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ را به کار گرفته است. در واقع در این تحقیق تلاش شده است اثر توییت‌های ترامپ بر احساسات سرمایه‌گذاران و میزان تغییرات حجم فعالیت بازار بیت کوین و قیمت آن مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج نشان می‌دهند که توییت‌های منفی ترامپ باعث واکنش منفی در قیمت بیت کوین و افت آن شده است، هرچند که این واکنش با یک تاخیر زمانی اندکی همراه است. این تحقیق به خوبی تاثیر این فرد را در بازار رمزارزها را منعکس مس‌کند

لابی‌گرایی به نفع دموکرات‌ها

اگر به هزینه‌های لابی‌گری صنعت کریپتو بپردازیم، ملاحظه می‌شود که هزینه‌های فوق در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است، که نشان از اهمیت یافتن نقش شخصیت‌های سیاسی همراه با بزرگ شدن بازار کریپتوکارنسی دارد.

سال گذشته، سام بنکمن‌فرید، بنیانگذار شرکت ورشکست‌ شده FTX، تقریباً ۴۰ میلیون دلار برای کمیته‌های سیاسی و کمپین‌ها هزینه کرد که بخش عمده آن به حزب دموکرات و نامزدهای آن اختصاص یافت. او یکی از بزرگترین حامیان مالی در پشت مبارزات انتخاباتی موفقیت آمیز جو بایدن برای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود.

به طور کلی به نظر می‌رسد از دید صاحبان کسب و کار حوزه کریپتوکارنسی، دموکرات‌ها همراهان بهتری برای رمزارزها هستند.

در حال حاضر زمزمه‌هایی از احتمال کاندیدا شدن ترامپ برای ریاست جمهوری شنیده می‌شود. احتمال برنده یا بازنده شدن این فرد در انتخابات بحث‌ها و بررسی‌های مختص خود را می‌طلبد، اما به نظر می‌رسد با توجه به دیدگاه این فرد به قدرت رسیدن دوباره ترامپ خبر چندان مطلوبی برای بازار رمزارزها نخواهد بود و احتمالا باید منتظر سخت‌گیری‌های بیشتر از سمت قانون‌گذاری بود.

 

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر