|
کدخبر: 288963 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛

طلا و سکه باز هم ارزان می شود؟

بذرافشان؛ رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: صنعت طلا جزء صنعت‌های ریسک‌پذیر اقتصاد است و ممکن با یک خبر افزایش قیمت و با خبری با کاهش قیمت روبرو شود. پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی برسد.

اقتصاد طلا و سکه باز هم ارزان می شود؟

قیمت طلا و سکه بعد از چند هفته روند صعودی در هفته اخیر با کاهش نرخ ارز نزولی شد و حدودا به ثبات رسید. حال در روزهای پایانی سال با وجود دیدارهای مهم سیاسی در کشور و بازگو شدن مجدد پرونده برجام، انتظار ریزش بیشتری در بازارهای ارز و همچنین طلا و سکه می‌رود. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه و پیش بینی درباره روزهای آتی بازار گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

بذرافشان

پرواز قیمت طلا و سکه در ۴۸ ساعت!

نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از ابتدای هفته گذشته روند افزایشی در قیمت‌ها آغاز شد. سکه از حدود ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان طی ۴۸ ساعت افزایش قیمت را ثبت کرد که این جهش قیمت در چند ماه اخیرکم سابقه بود. در بخشی هم افزایش هر گرم طلای ۱۸ عیار را شاهد بودیم که از قیمت هر گرم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان جهش داشت. با این حساب می‌توان گفت در عرض ۴۸ ساعت ۳۲ درصد افزایش قیمت طلا و حدود ۲۲ درصد افزایش قیمت سکه را داشتیم در صورتیکه در بازارهای جهانی ۱.۷ درصد کاهش قیمت طلا گزارش شده است.

وی افزود: صنعت طلا جزء صنعت‌های ریسک‌پذیر اقتصاد است و ممکن با یک خبر افزایش قیمت و با خبری با کاهش قیمت روبرو شود. در پی مصاحبه‌ای که در صدا و سیما داشتیم و صحبت‌هایی که مسئولین در این رابطه داشتند، روند صعودی در بازار طلا و سکه کمی کاهش یافت.

نقش بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: مدیریت بانک مرکزی در رابطه با کنترل قیمت ارز و ثبات نرخ ارز نقش مهم و محور در کنترل بازار طلا و سکه داشت. در بخشی خبرهای اقتصادی و سیاسی نیز موثر بر بازار بود و قسمتی هم تقاضای خرید با شروع روند کاهشی قیمت ها، نزولی شده است.

بذرافشان اشاره کرد: با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و کاهش قیمتی که در بازار طلا و سکه شاهد بودیم، قیمت‌ها به حداقل خود نسبت به اوج قیمت‌ها رسیده است و حتی از قیمت قبل از اوج هم پایین‌تر آمده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی برسد. مردم انتظار افزایش قیمت خاص و یا کاهش قیمت خاصی در بازار طلا و سکه نداشته باشند و مبادلات خود را در رابطه با خرید مصنوعات طلا و سکه انجام دهند.

پیش‌بینی درباره قیمت طلا و سکه در بازار

وی افزود: در صورتیکه در بازارهای جهانی با نوسانات زیادی در بازار طلا روبرو نباشیم و مدیریت بانک مرکزی درباره کنترل ارز و ثبات نرخ ارز ادامه دار باشد، افزایش یا کاهش قیمت نوسانی بین ۱ تا ۵ درصد خواهیم داشت که این هم در بازار طبیعی است. بنابراین افزایش قابل توجه یا کاهش چشمگیری در بازار طلا و سکه نداریم. بازار به ثبات نسبی رسیده است و هیچ التهابی مشاهده نمی‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: تقاضای خرید در زمان اوج گیری قیمت طلا و سکه بیشتر شد ولی در زمان کاهش قیمت، تقاضا به شدت کم شد و حتی برخی به سمت فروش سکه و طلا روی آوردند.

حباب سکه توجیه اقتصادی ندارد

بذرافشان در ادامه افزود: در ماه‌های گذشته افزایش حباب سکه را داشتیم و به نظر بنده این حباب ۵ میلیون و پانصد هزارتومانی در قیمت سکه، هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد. سکه‌ای که نهایتا ۱۰۰ هزار تومان هزینه ضرب آن است، چرا با این میزان حباب مواجه می‌شود؟ چرا ربع سکه ۴ میلیون و نیم سکه ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان حباب باید داشته باشد؟ اگر مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند، می‌توانند این مبلغی که در خرید حباب سکه دیده می‌شود را در خرید طلا استفاده کنند.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با خرید مصنوعات طلا، هم بخش تولید صنعت طلا تقویت می‌شود و هم مردم چون گذشته طلا را به هم صورت زینت و هم به عنوان سرمایه استفاده خواهند کرد. بنابراین هم بخش تولید تقویت می‌شود هم با این میزان وجود حباب در سکه می‌توانند مصنوعات طلا بخرند و نقش کاملا محوری در تولید و اقتصاد کشور داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها