|
کدخبر: 289831

تأیید تراکنش‌های شبکه به وسیله استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می شود؟

 

استخراج ارز دیجیتال

اگر جزو علاقه‌مندان به بازار کریپتوکارنسی‌ها باشید، به‌احتمال فراوان برای یافتن راه‌های مختلف کسب درآمد از آن، تحقیقاتی را انجام داده‌اید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها استخراج ارز دیجیتال است. استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که کاربران با انجام برخی اقدامات، تراکنش‌های انجام شده در یک شبکه PoW را تأیید کرده و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد ماینینگ و چگونگی انجام آن اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

قبل از به‌وجودآمدن بازار ارزهای دیجیتال، از اصطلاح استخراج در مورد فلزات گران‌بها و معادن استفاده می‌شد؛ اما با به‌وجودآمدن این بازار از اصطلاح گفته شده برای تولید سکه‌های جدید در شبکه بلاکچین نیز استفاده شد. استخراج در موارد گفته شده شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. در معادن، کارگران به‌سختی کار می‌کنند تا به فلزات دسترسی پیدا کنند. در کریپتوکارنسی‌ها نیز کاربران (گره‌ها) زمان و انرژی زیادی را صرف می‌کنند تا محاسبات پیچیده‌ای انجام شده و سکه‌ای جدید تولید شود.

بررسی سازوکار استخراج ارز دیجیتال

اجازه دهید این موضوع را به زبان ساده بیان کنیم. کلیه ارزهای دیجیتالی که از سازوکار PoW برای تأیید و تولید تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند، برای ادامه حیات شبکه به کاربران خود نیاز دارند. کاربرانی که تحت عنوان ماینر فعالیت می‌کنند و با اشتراک‌گذاری سخت‌افزارهایی که در اختیار دارند به حل محاسبات پیچیده ریاضی کمک کرده و پاداش دریافت می‌کنند.

پاداشی که در ازای استخراج ارز دیجیتال به ماینرها پرداخت می‌شود، سکه‌هایی است که وارد چرخه بازار نشده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت با این کار سکه‌های جدید متولد شده و در اختیار کاربران شبکه قرار می‌گیرد. کاری که توسط سخت‌افزارهای قدرتمند و نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته انجام می‌شود.

الگوریتم اثبات کار و نقش آن در ماینینگ

استخراج یک ارز زمانی معنا پیدا می‌کند که شبکه آن بر اساس الگوریتم PoW یا همان اثبات کار فعالیت کند. تنها در این حالت است که کاربر قادر است عمل ماینینگ را انجام دهد و کوینی جدید تولید کند. هدف اصلی استفاده از این الگوریتم ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای انجام تبادلات مالی همتا به همتاست. برای ایجاد چنین فضایی کلیه کارها و فرایندهای انجام شده در شبکه باید توسط کاربران (نودها) انجام شود تا تراکنش در محیطی ایمن تأیید شود.

برای انجام چنین کاری، نودها باید به‌صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند که وظیفه ایجاد این هماهنگی برعهده الگوریتم اجماع است. در حال حاضر برای استخراج ارزهای دیجیتال و تأیید تراکنش‌ها، الگوریتم‌های مختلفی وجود دارد که Proof of Work (اثبات کار) یکی از اولین و معروف‌ترین آن‌هاست. در این روش گره‌ها با صرف انرژی بسیار زیاد، معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند تا امنیت شبکه را تأمین و از بروز هرگونه مشکلی در آن جلوگیری کنند.

بهتر است بدانید هرچه توان محاسباتی ماینر بیشتر باشد، میزان پاداش دریافتی نیز افزایش پیدا می‌کند. هر گره‌ای که در مدت‌زمان کمتر، معادله موجود در شبکه را حل کند، پاداش آن را دریافت می‌کند. پس اگر قدرت سخت‌افزار شما کم باشد، احتمال موفقیت و دریافت پاداش به میزان قابل‌توجهی کم می‌شود.

 

ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ماینینگ ارز دیجیتال

حالا که با مفهوم ماینینگ ارز دیجیتال آشنا شدید، بهتر است در مورد تجهیزاتی که برای انجام این فرایند مورداستفاده قرار می‌گیرد صحبت کنیم. سخت‌افزارهای موجود (Cpu،کارت گرافیک و ...) کلیه تراکنش‌های شبکه را جمع‌آوری کرده و در تابعی به نام هش قرار می‌دهند. ماینرها با حل مسئله‌های موجود در این تابع یک بلاک جدید تولید کرده و به آخرین بلاک موجود در شبکه اضافه می‌کنند.

باید به این نکته توجه کنید که شما علاوه بر سخت‌افزار به نرم‌افزارهایی نیاز دارید که دستگاه شما را به شبکه بلاکچین متصل کند تا فرایند استخراج ارز دیجیتال انجام شود. ممکن است ماینری که انتخاب کرده‌اید به‌صورت پیش‌فرض از نرم‌افزاری خاص استفاده کند، اگر چنین نیست شما مجبور به یافتن نرم‌افزاری مناسب برای دستگاه خود هستید.

معرفی ماینرها و انواع آن

همان‌طور که گفتیم برای استخراج ارزهای دیجیتال باید از ماینرها استفاده کنید. هرچه کیفیت قطعات به‌کاررفته در این دستگاه‌ها بیشتر باشد، توان استخراج آن‌ها نیز بالاتر است. به‌طورکلی می‌توان Minerها را در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد.

  • CPU پردازنده مرکزی

  • GPU پردازنده گرافیکی

  • ASIC مدار مجتمع با کاربرد خاص

  • FPGA مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر

در سال‌های اولیه بسیاری از افراد برای ماینینگ از CPU سیستم‌های خانگی استفاده می‌کردند. باگذشت زمان بسیاری از افراد از کارت‌های گرافیکی قدرتمندی برای پردازش اطلاعات استفاده کردند؛ اما بالارفتن هش ریت استخراج موجب شد تا استفاده از این روش مقرون‌به‌صرفه نباشد. بزرگ‌ترین مشکل این روش، مصرف برق بسیار بالا بود که موجب شد کاربران زیادی از انجام این کار منصرف شوند.

برای حل این مشکل، سازندگان قطعات سخت‌افزاری دستگاه جدید FPGA را به بازار عرضه کردند که مصرف برق بسیار کمتری دارد؛ اما این پایان کار نبود. در نهایت دستگاه‌‌های ASIC وارد بازار شدند که به شکل تخصصی برای استخراج ارز دیجیتال طراحی شده و سرعت ماینینگ را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. از مهم‌ترین تولیدکننده این دستگاه می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

  • Innosilicon

  • Canaan

  • MicroBT

 

بررسی هزینه ماینینگ ارز دیجیتال

عوامل متعددی روی هزینه ماینینگ ارز دیجیتال تأثیر دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه دستگاه و میزان برق مصرفی اشاره کرد. به دلیل افزایش سختی شبکه شما باید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که هش ریت بالایی داشته باشند و همین امر موجب مصرف برق بیشتر و افزایش هزینه می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده شما نیاز به اینترنت قوی، ابزارهای خنک‌کننده و بسته‌های نرم‌افزاری قوی نیز دارید. عواملی دیگر نیز روی هزینه استخراج تأثیر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع ارز، محل نگهداری دستگاه، انتخاب استخر و ... اشاره کرد.

دستگاه‌های FPGA مقدار برق کمتری مصرف می‌کنند؛ اما مدت‌زمان بیشتری برای استخراج یک ارز نیاز دارند. در مقابل، دستگاه‌های ASIC برق بیشتری مصرف می‌کنند؛ اما فرایند ماینینگ را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های پرطرفدار برای کسب درآمد از بازار رمزارزهاست. در سال‌های اخیر به دلیل استقبال بسیار زیاد، سختی شبکه افزایش‌یافته و تغییراتی در نحوه ماینینگ ایجاد شده است. در این مقاله سعی کردیم چگونگی استخراج، الگوریتم آن، سخت‌افزارهای لازم و هزینه‌ها را بررسی کرده تا اگر قصد ورد به این عرصه را دارید با بررسی این موارد، انتخابی مناسب انجام دهید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها