|
کدخبر: 289459

نقد و بررسی ارز دوج کوین

اقتصاد نقد و بررسی ارز دوج کوین

بازار ارز‌های دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارد و این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است تا در هر زمان، به هزاران گزینه و فرصت متنوع دسترسی داشته باشند؛ موضوعی که یکی از جذابیت‌های اصلی این بازار است و انتخاب سرمایه‌گذاران را تنها محدود به چند گزینه نمی‌کند. با عرضه بیت کوین در سال 2009، بازار ارز‌های دیجیتال تا به امروز مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در حالی که طی سال‌های ابتدایی فعالیت بازار، شاهد ارز‌های دیجیتال مختلفی تنها با هدف ارائه جایگزینی برای بیت کوین بودیم؛ اما امروزه این حوزه بسیار گسترده شده است و هر ارز دیجیتال با اهداف متنوعی ایجاد می‌شود و در تلاش است تا سهمی از بازار را به دست آورد.

در این بین یک دسته از ارز‌های دیجیتال به نام میم کوین‌ها موفق شده‌اند تا توجهات زیادی را به خود جلب کنند. دوج به عنوان پرچم‌دار این بازار، به بزرگترین میم کوین تبدیل شده است و امروزه خرید دوج کوین به صورت گسترده انجام می‌شود؛ اما دوج چیست و مسیر آن از کجا شروع می‌شود؟

 

تاریخچه دوج کوین

با افزایش محبوبیت بیت کوین در سال‌های ابتدایی فعالیت ارز‌های دیجیتال، بسیاری از توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به این فناوری تلاش کردند تا با ساخت و عرضه ارز‌های دیجیتال اختصاصی خود، خدمات بیت کوین را بهبود بخشند و جایگزینی برای محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار ارائه دهند. در حالی که برخی از این پروژه‌ها موفق بودند و حتی امروزه شاهد ادامه فعالیت آن‌ها هستیم، اما اکثر آن‌ها صرفا شت کوین‌هایی بودند که در مدت کوتاهی از بین رفتند و در حال حاضر کمتر کسی نام آن‌ها را شنیده است.

در سال 2013 دو توسعه‌دهنده بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jakson Palmer) با توجه به وضعیت ایجاد شده در بازار و عرضه ارز‌های دیجیتال بی‌هدف و بی‌ارزش، یک ارز دیجیتال را بر اساس میم محبوب آن زمان که تصویری از سگ شیبا اینو بود، با هدف تمسخر شت کوین‌ها ایجاد کردند. ارز دیجیتالی که دوج کوین با نماد DOGE نام گرفت و تصویر میم محبوب دوج را به عنوان لوگو خود انتخاب کرد. Doge با هدف و برنامه توسعه مشخصی به بازار عرضه نشد و به همین دلیل به نام میم کوین شناخته شد، ارز دیجیتالی که صرفا بر اساس میم اینترنتی و محبوب جهانی عرضه شده است و قرار نیست که حتما کاربرد یا هدفی داشته باشد.

تیم Dogecoin یک سال پس از عرضه و در سال 2014 موفق شدند تا 60 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کنند و توسعه آن ادامه پیدا کرد. با توجه به بهره‌مندی از بلاک چین اختصاصی، تراکنش‌های سریع و کم کارمزد در مدت کوتاهی Dogecoin کاربرد خود را پیدا کرد و خرید دوج کوین در برخی انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توسط طرفداران میم‌های اینترنتی مورد استفاده قرار گرفت که بر روند قیمت دوج کوین اثرگذار بوده است. با این حال، محبوبیت اصلی و رشد قیمت دوج کوین در سال 2021 رقم خورد و آن را به ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل کرد؛ اما چه عواملی بر رشد قیمت Doge تأثیرگذار بودند؟

 

رشد قیمتی و افزایش توجه‌ها به Dogecoin

با همه‌گیری کرونا و دیجیتالی شدن بسیاری از فعالیت‌ها و معاملات تجاری، توجه‌ها به بازار ارز‌های دیجیتال نیز افزایش پیدا کرد و شاهد ورود سرمایه بزرگی به این بازار بودیم. سرمایه‌ای که افزایش‌های قیمتی را رقم زد و استفاده و محبوبیت ارز‌های دیجیتال را در سطح جهان گسترش داد. در این بین توجه افراد مشهور نیز به این بازار جلب شد و شاهد افزایش علاقه و حمایت ایلان ماسک، یکی از ثروتمندترین افراد جهان از ارز‌های دیجیتال و به خصوص بیت کوین بودیم؛ اما در ادامه ایلان ماسک به دلایل اثرات مخرب زیست محیطی بیت کوین حمایت خود را از این رمزارز پایان داد و در عوض، Dogecoin را برای ارز دیجیتال بعدی مورد حمایت خود انتخاب کرد.

در آن زمان، قیمت دوج کوین تحت تأثیر اخبار مثبت بازار رشد قیمتی تجربه کرده بود؛ اما این حمایت گسترده توسط یکی از شناخته شده و ثروتمندترین فرد جهانی باعث شد تا خرید Doge مورد توجه‌ها قرار گیرد و تنها در چند ماه از 0.004 دلار در ابتدای سال 2021، به بیش از 0.56 دلار برسد.

این افزایش توجه‌ها و رشد قیمت Doge، ارزش بازار و سرمایه‌گذاری در دوج را بسیار افزایش داد و Dogecoin به عنوان یکی از پرسود‌ترین و موفق‌ترین ارز‌های دیجیتال بازار، به جایگاه 10 رمزارز برتر نیز راه پیدا کرد. جایگاهی که هم اکنون نیز آن را حفظ کرده است و جامعه طرفدار بزرگ آن به حمایت‌های خود نسبت به این ارز دیجیتال ادامه می‌دهند.

آیا دوج آینده‌ای دارد؟

همان طور که در مقاله "نحوه عملکرد دوج کوین" گفته شد، در حالی که در ابتدا برخی دوج را یک شت کوین می‌دانستند، اما این ارز دیجیتال تا به امروز ثابت کرده است که چیزی فراتر از یک میم کوین ساده است و ویژگی‌های این ارز دیجیتال از جمله بلاک چین اختصاصی، تراکنش‌های سریع و کم کارمزد باعث شده است تا به یک ارز دیجیتال مناسب برای پرداخت‌ها تبدیل شود. برخی افراد از جمله ایلان ماسک معتقد هستند که دوج حتی از بیت کوین نیز برای پرداخت‌ها بهتر است و هم اکنون فروشگاه‌های جهانی به صورت گسترده از گزینه پرداخت دوج پشتیبانی می‌کنند. موضوعی که باعث شده است تا Dogecoin علاوه بر یک جامعه طرفدار بزرگ و حامیان قدرتمند، کاربرد نیز پیدا کند و در گسترش پرداخت‌ها با ارز‌های دیجیتال نقش مهمی را داشته باشد.

حمایت افراد مشهور جهانی مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ از جمله دلایل اصلی افزایش قیمتی و جایگاه برتر این میم کوین هستند و دوج با ادامه این حمایت‌ها می‌تواند به این رشد خود ادامه دهد.

جمع‌بندی

چه از طرفداران یا مخالفان Dogecoin باشید، محبوبیت خرید Doge و استفاده از آن غیرقابل انکار است؛ این محبوبیت همراه با مزایای دوج باعث شده است تا بسیاری به آینده این میم کوین امیدوار باشند و شاهد افزایش‌های مداوم قیمت Doge باشیم. دوج در بازار نزولی سال 2021 نیز موفق شد تا جایگاه برتر خود را حفظ کند و حتی در برخی زمان‌ها افزایش قیمتی نیز ثبت کرد.

اگر به میم علاقه دارید و می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری جذاب را تجربه کنید، خرید دوج کوین می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این ارز دیجیتال هم اکنون همراه با بازار نوسانات قیمتی تجربه می‌کند و در سال‌های آینده و با ادامه افزایش علاقه به میم‌ها، Dogecoin از جمله اولین ارز‌های دیجیتال بازار خواهد بود که می‌تواند رشد قیمتی داشته باشد.

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها