|
کدخبر: 288563

وضعیت تامین گاز صنایع در سال جاری

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: شرکت گاز تنها متعهد به تامین گاز واحدهای صنعتی در هشت ماه نخست سال است و در مابقی سال تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

سید محمود هاشمی اظهار کرد: تخصیص گاز به صنایع در ماه های سرد سال بر اساس دستور دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران انجام می شود و شرکت های گاز استانی مکلف به اجرای این دستورالعمل در راستای تامین ایمن و مستمر گاز واحدهای خانگی در سراسر کشور هستند.

وی تصریح کرد: اگر به دلیل افت فشار یا کمبود گاز مجبور به محدودیت مصرف گاز صنایع باشیم، پیش از آن به واحدهای صنعتی ذیربط اطلاع رسانی می شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: امسال چندین بار با واحدهای صنعتی و تولیدی برای تامین و ذخیره سازی سوخت جایگزین مکاتبه شده است اما متاسفانه برخی از صنایع در این مورد سهل انگاری کرده اند و در زمان محدودیت مصرف، شاهد بهانه جویی برخی صنایع به دلیل قطع گاز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف این سوخت در چهار ماه پایانی سال در صورت مازاد بر مصارف خانگی به صنایع تعلق می گیرد و در غیر اینصورت باید از سوخت جایگزین استفاده شود.

هاشمی بیان کرد: سوخت مورد نیاز صنایع با وجود افزایش بالای مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، از طریق سوخت جایگزین با قیمت مصوب یارانه ای تامین می‌شود بنابراین در زمستان، استفاده از سوخت جایگزین که شامل نفتگاز و نفت کوره است در دستور کار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت تامین سوخت، از تابستان ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع آغاز می‌شود و این سوخت مطابق با مصوبات هیات وزیران معادل قیمت گاز طبیعی به مصرف کنندگان تحویل می شود.

مطابق تصویب نامه هیات وزیران درباره آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، نرخ سوخت نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بزرگ در سال ۱۴۰۱ که همه برق خود را به شبکه سراسری برق کشور تحویل می دهند، مبلغ ۲۵۰ ریال به ازای هر لیتر فرآورده های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین شده است.

جریان گاز صنایع این استان که از حدود ۵۰ روز گذشته به دلیل برودت هوا و تامین سوخت بخش خانگی قطع شده بود با پیگیری این شرکت در هفتم اسفندماه وصل شد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، کارخانجات ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها گاز طبیعی است.

اکنون ۷۵۲ روستا و ۲۵ شهر استان خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۲ درصد است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنها در روستاها سکونت دارند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها