|
کدخبر: 287886

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارزهای دیجیتال امروزه پایه ثابت اخبار بوده و همه جا درباره آن صحبت می شود. احتمالا شما هم تا به امروز اخبار زیادی در خصوص قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شنیده اید اما درباره واقعیت آن ها چه می‌دانید؟

اگر تازه وارد دنیای معاملات و ارزهای دیجیتال شده اید یا قصد ورود به آن را دارید باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید.

ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که به آن کریپتوکارنسی هم میگویند. این لغت متشکل از دو بخش کریپتو و کارنسی است که به ترتیب معنی رمزنگاری و ارز را می دهند.

برای آنکه بتوانید در این حوزه فعالیت داشته باشید باید به سراغ یک صرافی معتبر بروید. اکسیر، صرافی ارز دیجیتال ایرانی است که خدمات بسیار متنوعی را در حوزه ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می دهد و می توانید به آسانی از این خدمات استفاده کنید.

ارز-دیجیتال-1

در ارز دیجیتال یک رمزنگاری قدرتمند وجود دارد که به منظور برقراری امنیت تراکنش ها استفاده می شود. البته این رمزنگاری جهت صدور ارز هم کارایی دارد. در نتیجه امکان خرج کردن دوباره یا جعل آن وجود نخواهد داشت.

پایه اصلی این ارزها، شبکه های غیرمتمرکز است که با تکنولوژی بلاکچین کار می کنند و وابسته به هیچ سازمان خاصی نیستند. با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی ارز دیجیتال به شما ارائه دهیم.

رمز ارزها چگونه کار میکنند؟

رمز ارزها به منظور اجرای تراکنش‌های خود از مدل های مختلفی بهره می برند. برای مثال: بیت کوین از شیوه اثبات استفاده میکند که به واسطه آن ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان ارز، تراکنش ها را تایید می کنند.

وجود تنوع مدل ها در بلاکچین که به نام الگوریتم های اجماع شناخته میشود این امکان را فراهم میسازد تا مشارکت‌کنندگان یک شبکه تایید کردن یا نکردن آن را تعیین کنند.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به صورت p2p یا همان همتا به همتا هستند که با توجه به مدلی که دارند نیاز به واسطه نداشته و آن ها را از بین می برند. هیچ محدودیت مکانی هم برای آن وجود ندارد.

البته در کشور ما ایران به دلیل وجود تحریم ها نمی توانید از صرافی های خارجی استفاده کنید. صرافی ارز دیجیتال ایرانی بسیاری هستند که می توانند در این مسیر حامی و راهنمای شما باشند و بتوانید از کیف پول، اختصاصی آن ها استفاده کنید.

یکی از امن ترین و مطمئن‌ترین آنها صرافی ارز دیجیتال اکسیر است که جزو معتبرترین صرافی های ایرانی به حساب می آید.

ارز-دیجیتال-2

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول معمولی در چیست؟

درست است که هر دو آن ها از ارزش بالایی برخوردار هستند و می توانند به عنوان سرمایه شما باشند. اما تفاوت های چشمگیری هم باهم دارند که شناخت آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

از مهم ترین ویژگی های ارزهای دیجیتال این است که تراکنش آن ها غیر قابل برگشت هستند. به عبارتی اگر شما تایید تراکنش را بزنید دیگر قادر به برگرداندن آن نخواهید بود مگر اینکه فرد دریافت‌کننده مایل به این کار باشد.

در صورتی که در پول های معمولی، زمانی که شما اشتباهی به شماره کارت دیگری پول واریز کنید با پیگیری های انجام شده می توانید آن را بازگردانید. از دیگر تفاوت های ارز دیجیتال با پول های معمولی عبارت‌اند از:

 

1- ارزهای دیجیتال ناشناس یا در برخی مواقع نیمه ناشناس هستند. آدرس هایی که در حساب بانکی یا کیف پول و... دارید شامل اطلاعات هویتی شما نمی شود.

در برخی موارد خاص با گزارش گرفتن از تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل های بسیار عمیق می‌توان یک مقدار به هویت افراد نزدیک شد. البته امروزه ارزهای دیجیتال پیگیرگریز و حریم خصوصی محور وجود دارند که عملا امکان شناسایی هویت را غیرممکن میکنند. این ارزها شامل: گرین، مونرو، زیکش و... می شود.

 

2- ارزهای دیجیتال برعکس اسکناس و پول معمولی، فرامرزی یا همان جهانی است و شما می توانید با تمامی نقاط دنیا پول ارسال کنید. البته ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما هیچ محدودیت مرزی نخواهد داشت.

3- یکی دیگر از تفاوت های پول های معمولی با ارزهای دیجیتال در امنیت آن ها است.

 

4- رمز ارزها برعکس پول های معمولی انحصاری نیستند. یعنی برای خرید ارز دیجیتال شیبا، اتریوم بیت کوین و... نیاز نیست از یک سازمان و گروه و شبکه و... کسب اجازه کنید. 

انواع ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

ارزهای دیجیتال را جدا از بیت کوین میتوان در دو دسته‌بندی قرار داد:

دسته اول: کوین ها که هر یک بلاکچین اختصاصی خود را دارند.

دسته دوم: توکن ها که بر روی یک پلتفرم همچون ایاسف ویوز یا اتریوم تولید میشوند و بلاکچین مجزایی برای خود ندارند.

ارز-دیجیتال-3

هم اکنون حدود 2200 ارز مختلف در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها رها شده اند و لقب ارز مرده به خود گرفته اند. اما در ادامه با ارزشمندترین و مشهورترین ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم شد.

بیت کوین، قلب تپنده بازارهای دیجیتال

از قدیمی ترین ارز دیجیتال دنیا است که همیشه توجه همگان را به خود جلب کرده و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده، بیت کوین است.

البته با توجه به شرایط حاکم در کشور قیمت بیت کوین تا حد زیادی نزول داشته است که انتظار میرود در آینده با یک صعود بینظیر همگان را شگفت‌زده کند. برای خرید و فروش این ارز و دیگر ارزهایی که دارید میتوانید با مشاورین ما در صرافی ارز دیجیتال اکسیر ارتباط بگیرید و یک سرمایه‌گذاری سودمند داشته باشید.

اتریوم، بستر ساخت توکن

یکی از دیگر ارزهای نام آوازه که در صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی همیشه بحث آن داغ است، اتریوم است. ایده راه‌اندازی آن در سال 2013 مطرح شد و در سال 2014 اولین سکه آن راهی بازار شد. از همان موقع با قدرت زیادی پا در میدان گذاشت. ارز اتریوم، اتر نام دارد. از اتریوم جهت ساخت توکن های بسیاری استفاده میشود.

لایت کوین، پرداختی مطمئن و سریع

لایت کوین ارزی جدید است که با اعمال تغییراتی روی کدهای بیت کوین تشکیل شده است. هدف از ساخت آن پرداخت های سریع بوده که تا حد زیادی هم موفق شده است. به این ارز لقب نقره دیجیتال هم داده شده است که جز قدیمی ترین آلت کوین ها است. 

چرا برای وارد شدن به دنیای ارزهای دیجیتال به یک صرافی مطمئن نیاز دارید؟

اگر تازه‌کار باشید بدون شک تجربه زیادی نخواهید داشت و هنوز با پستی و بلندی های این راه آشنا نشده اید. شما برای آنکه بتوانید یک حساب برای خود داشته باشید و بتوانید دارایی های خود را در یک کیف پول نگه دارید و همچنان تراکنش‌های تان را انجام دهید نیاز به یک صرافی خواهید داشت.

صرافی اکسیر اولین و امن‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی که به شما کمک میکند یک سرمایه گذاری ایده آل و سودآور داشته باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها