|
کدخبر: 287775 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور ؛

خطر پاندمی جدید در کمین است / زلزله ترکیه زنگ هشدار بود!

رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت گفت: سرعت جهش ویروس‌ها و تکامل‌شان نشان داده است که قابلیت پاندمی شدن را دارند و جالب است بدانید که قارچ‌ها و باکتری‌ها هم احتمال پاندمی شدن را دارند. صنایع باید به این احتمال توجه ویژه داشته باشند.

اقتصاد خطر پاندمی جدید در کمین است / زلزله ترکیه زنگ هشدار بود!

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه بهشتی با حضور مدیران صنایع و رسانه ها روز گذشته ۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد.

ساختار پاندمی‌ها در حال تغییر است

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در اختتامیه پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور گفت: وقتی می‌گوییم سلامت محور، باید همه جوانب را در نظر بگیریم و فقط محوریت سلامت انسان را اولویت ندانیم. در واقع سلامت انسان در گرو سلامت زمین به هدف می‌رسد. سلامت انسان، گیاه، موجودات زنده و غیر زنده در این اکوسیستم به هم گره خورده است.

وی افزود: در قوانین بین المللی بهداشت هم سلامت در حوزه تجارت مهم است و هم در زمینه حفظ سلامت انسان اهمیت دارد. سیاست‌های سلامت محور مثل زدن یک سد برای جلوگیری از ریزگردها می‌تواند باشد تا مسئله جلوگیری از شیوع پاندمی‌ها که در تمام دنیا دارای اهمیت ویژه است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: سرعت جهش ویروس‌ها و تکامل‌شان نشان داده است که قابلیت پاندمی شدن را دارند و جالب است بدانید که قارچ‌ها و باکتری‌ها هم احتمال پاندمی شدن را دارند. مخصوصا با گرم شدن زمین این احتمال بالاتر می‌رود و ساختار پاندمی‌ها را تغییر می‌دهد. وقتی به سلامت در صنایع می‌پردازیم باید موضوع ایجاد پاندمی‌ها را در اولویت قرار دهیم.

خطر در کمین کشور است

رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در انتهای این مراسم گفت: میزان آگاهی‌ها درباره محیط زیست و زمین‌شناسی بر خلاف سرمایه‌هایی که وجود دارد، کافی نیست. کشور ما در معرض خطرات متعددی وجود دارد و باید در اولویت بررسی قرار بگیرد. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که خشکسالی، سیل و زلزله جزء بلایایی هست که در ادوار مختلف شاهد آن بوده‌ایم. تغییر اقلیم را نیز در سال‌های اخیر شاهد هستیم و تا ۲ درجه نسبت به سال‌های قبل احساس می‌شود. متاسفانه ۷۰ درصد اقلیم‌های خشک مربوط به کشورهای در حال توسعه است و بنابراین خشکی یک تهدید جدی برای کشورمان است.

وی افزود: دنیای در حال تغییر پیرامون ما به سرعت در حال تحول است و هنوز رابطه بین زمین لرزه‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطب در ابهام است و متاسفانه می‌توان گفت بشر توانسته اقلیم را تغییر دهد. زلزله رخ داده در ترکیه و سوریه خود گواه تغییرات در زمین است و شاید ما در این مورد خوش شانس بودیم که میزان لرزش زمین در کشورمان محدود بود و خطر بزرگی را شاهد نبودیم. مسیر توسعه همواره در مسیر مخاطرات هم سو بوده است و شاید این تغییرات بی‌تاثیر نبوده است.

شهبازی خاطر نشان کرد: وقتی سخت گیری می‌شود در حوزه آب به این دلیل است که میزان بهره برداری از منابع زمینی بیش از حد بوده است و خطر فرونشست را بالا می‌برد. نقشه‌های فرسایش‌پذیری نشان می‌دهد که چقدر خاک کشورمان تحت فرسوده شدن است.

زمین-شناس-شهبازی

 اهدای تندیس و لوح تقدیر به شرکت کنندگان برتر جشنواره

در انتهای مراسم جشنواره ملی صنعت سلامت محور با اهدای تندیس زرین، تندیس سیمین و تندیس بلورین از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

یاسر اسماعیل لو نماینده هیات داروان جشنواره ملی صنعت سلامت محور تاکید کرد: جنس صنعت، جنس خشنی است و با رویکرد آن در بحث سلامت محور، صنایع در حال بهبود شرایط هستند. وقتی صحبت از ارزیابی سلامت در صنعتی می‌شود در ۳ حوزه مهم بحث می‌شود، ساختاری، عملکرد و پیامد که چه روندی داشته است و به کجا ختم شده است. سعی ما بر این بوده است که از مجموعه‌هایی که در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌اند تقدیر به عمل آوریم و به بهبود هر چه بیشتر وضعیت سلامت در صنعت فعالیت کنیم.

 

تقدیر-تندیس

 

ارسال نظر