|
کدخبر: 287669

سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

دلار در آستانه ورود به کانال ۵۰هزار تومان

سقوط ارزش ریال ایران ادامه وقیمت دلار به ۴۹هزار تومان رسیده است.

اقتصاد دلار در آستانه ورود به کانال ۵۰هزار تومان

معامله‌گران مدعی‌اند ارسال حواله سخت شده، صرافی‌های دبی شماره ایران را جواب نمی‌دهند، عراق مثل قبل دست بازرگانان را باز نمی‌گذارد، بنابراین عادی است که نرخ حواله بالا برود. با اینهمه مدیر کل تجارت خارجی بانک مرکزی از برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل ارز خبر می‌دهد و معتقد است نرخ‌سازی صورت گرفته برای دلار بازار آزاد مبنای واقعی نداشته و منابع ارزی کشور از طریق منابع صادر‌کنندگان تامین شده و امسال ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. آنچه مسلم است؛ با وجود تلاش‌های نهاد پولی کشور برای ثبات در نرخ ارز، اما در یک ماه بهمن این اسکناس امریکایی بیش از ۱۱ درصد رشد نرخ داشته است.

شیوا راوشی مدیر کل تجارت خارجی بانک مرکزی گفت: در امسال موفق شدیم بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخصیص ارز برای مصارف وارداتی را انجام داده و از این میان بیش از ۶۰ میلیارد دلار انجام شده است، بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی طبق برنامه وزارت کشاورزی هستیم، ۳.۲ میلیارد دلار نیز برای مصارف وزارت بهداشت اختصاص داده شده و این دو بر اساس نرخ نیمایی ۲۸۵۰۰ انجام شده است.به گزارش مهر، راوشی اضافه کرد: نرخ‌سازی صورت گرفته برای دلار بازار آزاد مبنای واقعی نداشته و چند سال گذشته منابع ارزی کشور را با اعداد و ارقام گفته شده و از طریق منابع صادر‌کنندگان تأمین شده است، امسال ۳۰ درصد از سال گذشته افزایش ورود ارز داشتیم.

مدیر کل تجارت خارجی بانک مرکزی در انتها گفت: مردم باید با این موضوع هیجانی برخورد نکرده تا ضرر نکنند، بازار آزاد الان با حباب مواجه شده است، تامین نیازهای واقعی کشور وضعیت کاملا ثابتی دارند، ارز در بازار بیشتر از قبل وجود داشته و بانک مرکزی در این هفته سیاست‌های جدیدی را اعلام خواهد کرد تا روند معاملات ارز بسیار بهتر از قبل صورت گیرد.

سیگنال بیثمر رئیسی برای دلار

روند صعودی نرخ ارز با صحبت‌های فرزین و وعده خبر‌های خوب از سفر رئیسی به چین نیز، نه تنها کاهش نداشت حتی در روند با ثبات نیز طی نشد. به طوری که این اسکناس امریکایی در آخرین هفته بهمن‌ماه، هر روز در کانال ۴۰ هزار تومانی یک پله بالا رفت. هرچند تحلیلگران بازار، روند فعلی نرخ دلار را با وجود تورم بیش از ۵۰ درصدی، قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند بازارساز با ابزار‌های کنترلی، اقدام به مهار نرخ ارز کرده است؛ ابزار‌هایی که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین آنها را از دست داده‌ایم! برجام که فعلا در کماست. به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور قصد داشت با سفر رئیسی به چین امید تازه‌ای به بازار تزریق کند، اما این سیگنال بی‌اثر بود. با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی علیه ایران، بازار‌های مالی و سرمایه‌ای در تب و تاب روند افزایشی و تردید معامله‌گران قرار گرفته است. درحال‌حاضر ایران در تنگنای مسائل بین‌المللی و تورم‌های داخلی گرفتار شده است.

دلار در انتظار خبرهای خوش

با توجه به روز‌های پایانی سال برای بازار سرمایه که همسو با سیاست‌های بین‌المللی است، رشد شارپی را می‌توان متصور بود. برخی کارشناسان بازار نیز معتقدند نرخ دلار متاثر از نقدینگی و تورم داخلی، در مسیر صعودی قرار گرفته است.به نظر می‌رسد سیگنال‌های خبری، دیگر تاثیری در پایین آوردن نرخ ندارد و بازار ارز، چشم‌انتظار اخباری واقعی و با اثرپذیری بالاست تا دست پایین را بگیرد.تحلیلگران ارزی معتقدند نرخ حواله درهم این روز‌ها بیشترین نقش را در جریان قیمتی دلار دارد. روز گذشته نیز نرخ درهم در نیمه کانال ۱۳ هزار تومان باز شد، اما در ادامه روز کمی کاهش داشت و با نرخ ۱۳ هزار و ۴۶۰ تومان معامله شد.

سخن پایانی

برخی فعالان بازار مدعی بودند امارات متحده عربی پس از سفر دو هفته قبل معاون وزیر خزانه‌داری امریکا، سخت‌گیری برای حواله درهم به ایران را بیشتر کرده و به همین دلیل درهم در تهران ترمز بریده است. فعالان بازار از افزایش احتیاط صرافی‌ها و بانک‌های بزرگ برای کار با مشتریان ایرانی می‌گفتند که برخی از آنها حتی به طور کامل کار با ایرانیان را متوقف کرده‌اند. به نظر می‌رسد تاثیر اقدامات امریکا در جهت بستن دست ایران از بازار دبی و عراق باعث شده نرخ دلار صعودی شود.

ارسال نظر