|
کدخبر: 286121

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

نماینده مجلس: بازار آزاد نباید تعیین‌ کننده نرخ ارز باشد!

نماینده مردم گرگان با تأکید بر امکان پیش‌بینی‌پذیری نرخ ارز گفت: بازار آزاد نباید تعیین کننده نرخ ارز باشد.

اقتصاد نماینده مجلس: بازار آزاد نباید تعیین‌ کننده نرخ ارز باشد!

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه) به ریاست علی نیک زادثمرین  مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه و با حضور ۱۹۲ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

سوال مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت.

سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا از وزیر صنعت، معدن و تجارت

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمدهای عملیاتی (با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامه آب و هوای پاریس

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد  نحوه تخصیص و توزیع اعتبارات

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز.

وزیر نفت در صحن علنی مجلس

جواد اوجی وزیر نفت در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت دهه فجر در پاسخ به سوال نماینده تهران در خصوص اینکه چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند، اظهار داشت: در حالی زمستانی سرد و بی سابقه را پشت سر گذاشتیم که با یاری خداوند و همراهی مردم ۲۶ میلیون مشترک با قطعی گاز مواجه نشده و توانستیم با تامین سوخت نیروگاهی مشکلی در این بخش نیز نداشته باشیم.

عدم ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها

مالک شریعتی نیاسر در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از وزیر نفت درخصوص اینکه چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مصرح در بند (ح) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند، با قید دو شرط برای وزیر مبنی بر اجرای قانون تا آخر بهمن ماه سال جاری و شفاف و ضابطه مند شدن این موضوع، از توضیحات وزیر قانع شد.

علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، پس از اقناع مشروط نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت گفت: آقای وزیر، شما باید نسبت به مدیریت مصرف گاز در زمستان اهتمام بورزید و از ابتدای سال ۱۴۰۲ موضوع مصرف گاز در فصل زمستان را مدنظر داشته باشید.

آمار کشته های تصادفات کاهش یافت

سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسین گودرزی نماینده ازنا و دورود گفت: خبر خوبی در این رابطه دارم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد کشته های  ناشی از تصادفات به ۱.۴ رسیده و در سال ۹۹ طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، در هر یکصد تصادف ۴.۴ فوتی و در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است، هر چند ۱ فوتی نیز در تصادفات قابل قبول نیست، اما با توجه به اینکه وسایل نقلیه بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته، در این زمینه شاهد کاهش مطلوبی هستیم.

وی با اشاره به عوامل متعدد بروز تصادفات ادامه داد: ۴۹ درصد از تصادفات به علت عامل انسانی، ۳۶ درصد عامل جاده و ۱۵ درصد خودرو است، اما در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی انجام شده تا خطرات ناشی از تصادفات به حداقل برسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌کند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه 28 درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن 22 درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده است و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده، آنها را ابلاغ کرده و رصد می‌کنیم که اجرا شود.

مخالفت نماینده مجلس با اظهارات وزیر صمت

حسین گودرزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید رضا فاطمی امین وزیر صمت درباره نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده ای طبق گزارش پلیس راهور و عدم برخورد وزارت صمت با خودروسازان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: مشکلاتی در حوزه خودرو تنها به دوره مدیریت آقای فاطمی امین مربوط نیست و از گذشته و عوامل مختلف انسانی، محیطی و کیفیت خودرو در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده اند و ما بر کیفیت خودرو با نگاه اجتماعی تمرکز داریم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یازدهم افزود: در ۱۰ سال اخیر نسبت تصادفات تفاوت معناداری پیدا نکرده است، نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده، بلکه در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹ درصد نیز افزایش یافته است، ما ۱۷ هزار کشته و ۳۱۷ هزار مصدوم در سال داریم که نقش نهادهای متولی و عدم تغییرات طی این سال ها مشخص نیست.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره درآمدهای مالیاتی

محمد مهدی فتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود در خصوص درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد.

مفتح در تشریح این گزارش گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور منابع عمومی دولت با رشد حدود ۴۲ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رقم ۱۹،۸۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است که تأمین حدود % ۳/ ۴۹ آن از محل درآمدهای عملیاتی دولت – عمدتاً درآمدهای مالیاتی-، حدود % ۸/ ۱۴ آن از محل منابع حاصل از واگذاری های دارایی های مالی – عمدتاً فروش و انتشار انواع اوراق اسلامی – و حدود % ۸/ ۳۵ آن از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای – عمدتاً منابع حاصل از فروش نفت و فراورده های نفتی- پیش بینی شده است.

اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس ضمن اشاره به گزارش مجلس پیرامون عملکرد بودجه ۱۴۰۱ از اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی به عنوان یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی یاد کرد.

وی خطاب به وزیر نفت و معاونانش ادامه داد: چرا برخلاف فرمایش مسئولان وزارت نفت، واگذاری دارایی های سرمایه ای محقق نشده است؟ چرا که موضوع میادین مشترک تکلیفش مشخص است و اقدامی انقلابی و همچنین اورهال کردن تاسیسات وزارت نفت می خواهد بنابراین نظام کارآمد مدیریت دارایی در کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

نجات کشور با پرداختن به حوزه آموزش امکان‌پذیر است

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس با تأکید بر افزایش بودجه وزارتخانه‌های آموزشی گفت: نجات هر کشور به حوزه آموزش آن برمی‌گردد و هزینه در این حوزه بهترین سرمایه‌گذاری است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید وزارتخانه اول کشور باشد و بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. متأسفانه بودجه وزارتخانه‌های آموزشی نسبت به جمعیت آن ناعادلانه دیده شده، تعامل با جوانان با تقویت بودجه آموزشی باید افزایش یابد.

پیشنهاد نماینده مجلس درباره مقاوم سازی خانه های روستایی

محمد علیپور نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید وزارتخانه اول کشور باشد و بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. متأسفانه بودجه وزارتخانه‌های آموزشی نسبت به جمعیت آن ناعادلانه دیده شده، تعامل با جوانان با تقویت بودجه آموزشی باید افزایش یابد.

تذکر به بانک مرکزی در صحن علنی مجلس

 غلامرضا منتظری در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی خودبه وزیر نفت گفت: افزایش بی‌ رویه مصارف گاز خانگی نارضایتی عمومی را به دنبال داشته است، برای گاز مراکز تولیدی به ویژه گلخانه‌ها تدابیری بیاندیشید زیرا تولید از رونق لازم افتاده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی نیاز به پیش‌بینی‌پذیری در نرخ ارز دارد، بازار آزاد نباید تعیین‌کننده نرخ ارز باشد، همه مردم به ثبات قیمت ارز نیاز دارند و پیش‌بینی‌پذیری ضریب ریسک در بازار آزاد را کاهش خواهد داد.

تذکر نماینده مجلس به رئیسی

جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید مشخص کند که مدیر اقتصادی دولت چه کسی است، گفت: متأسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات برق کم داریم و از طریق ضمانت‌های دولتی باید برق تولید شود اما آقای مخبر نه تنها این موضوع را درک نکردند بلکه به مخالفت با آن پرداختند.

انتقاد نماینده مجلس به عملکرد بانک ها

نضرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه بانک ها به بهانه های واهی از دادن تسهیلات خرد به مردم سر باز می زنند، گفت: گاهی متاسفانه بانک ها برای پرداخت یک وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی ۲ تا ۴ ضامن درخواست می کنند.

بنابراین گزارش در ادامه علی نیکزاد که ریاست مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: شما به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دستورات لازم را در این خصوص بفرمایید تا رسیدگی شود، همچنین کمیسیون تخصصی این موضوع را رسیدگی کند البته ما نیز در خدمت شما هستیم.

دولت به تحریم مردم در حوزه اینترنت پایان دهد

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه بر اساس وعده مسئولان قرار بود نسبت به بازگشت خدمات‌رسانی در حوزه اینترنت به حالت عادی در صورت آرام شدن شرایط اقدام شود اما همچنان شاهد روند کاهشی سرعت اینترنت به خصوص در اپراتورهای تلفن همراه هستیم، خواستار پایان تحریم ملت از سوی دولت در این حوزه شد.

پایان صحن علنی مجلس

 علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۱۹ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی فردا (یکشنبه، ۱۶ بهمن ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

  • نیستانک ارسالی در

    تمام کره زمین مبنا نرخ ارز و پول ملی میزان صادرات هست ثبات سیاسی و اقتصادی و میزان رابطه با دیگر کشورها. مگر میشود اعتبار گذرنامه و چاپ اسکناس به این نحو باشه و به ارگان دولتی فشار بیآورید و دائم مدیر عوض کنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها