|
کدخبر: 285547

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

نماینده مجلس: حقوق باید متناسب با تورم افزایش یابد

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس، گفت: حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ درصد افزایش داده شده و تورم ۴۰ درصدی پیش بینی شده است، در راستای حقوق عمومی ملت اجازه ندهید این تبصره مصوب شود زیرا براساس برنامه ششم توسعه حقوق کارکنان باید متناسب با تورم باشد.

اقتصاد نماینده مجلس: حقوق باید متناسب با تورم افزایش یابد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، ۴ بهمن ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸ و ۱۱ دقیقه و با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامه آب و هوایی پاریس

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق وتفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (اعاده شده از شورای نگهبان ۲)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه اصلاح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان.

قالیباف در نطق پیش از دستور

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت های مهم مورد بحث در نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز، گفت: در این نشست پیرامون سرمایه گذاری ها برای عملیات مبادله ای با رویکرد قطب گازی مباحثی مطرح شد. از دیگر نکات مهم که مورد توجه طرفین قرار گرفت، موضوع راه ارتباطی شمال- جنوب بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه گذاری مشترک هر دو کشور به نتیجه خواهد رسید.

تبدیل وضعیت بیش از ۲۳۰۰ ایثارگر در وزارت ارتباطات

عیسی زارع پور در نشست علنی مجلس در جریان سوال نماینده مردم اصفهان در مجلس از خود مبنی بر علت عدم اجرای قانون درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات گفت: ما در وزارت ارتباطات بعد از تصویب بودجه سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و پیرو تبصره ۲۰ و بند (د) و (و) برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده ای را شروع کردیم. این وزارتخانه در بخش های مختلف کار تبدیل وضعیت ایثارگران را در ۹ دستگاه تابع این وزارتخانه شروع کرد، از این رو تا به امروز که بنده در خدمت شما هستم، این وزارتخانه ۲۳۷۳ نفر از عزیزانی که مشمول این قانون می شدند را تبدیل وضعیت کرده است.

خواندن گزارش کمیسیون برنامه

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد.

مفتح در جمع بندی این گزارش گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور جمعاً منابع پیش بینی شده حاصل از واگذاری های دارایی های مالی مبلغ ۹۰۵،۷۶۸،۱ میلیارد ریال پیش بینی شده است که تا ۲۴ام دی ماه سال جاری مبلغ ۹۸۳،۵۹۵،۱ میلیارد ریال آن (معادل %۱۱۰ از سهم مصوب ده ماهه) تحقق یافته و به خزانه داری کل کشور واریز شده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع پیش بینی شده از محل واگذاری های دارایی های مالی ۰۰۰،۹۴۰،۲ میلیارد ریال پیش بینی شده است که با رشد تقریبی ۶۷ درصدی نسبت به سال جاری مواجه می باشد.

انتقادات و توصیه های رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفت: یکی از عللی که امروز ما به دنبال موضوعات خروجی و عملکرد بودجه ۱۴۰۱ هستیم و آن را در اجرای تبصره ۱ ماده ۱۰۷ آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار دادیم این بود که در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۲ هستیم و نمایندگان باید حضور ذهن داشته باشند که در چه وضعیتی قرار داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در آستانه تنظیم سیاست های برنامه هفتم توسعه قرار داریم که بودجه ۱۴۰۲ نیز جزئی از آن بوده، لذا بحث واقعی کردن منابع و مصارف، جزئی از سیاست های کلان است. در توضیحات وزیر امور اقتصادی نیز اشاره شد که در بخش سرمایه ای و دارایی ها که به حوزه نفت مربوط است، با پیشنهاد دولت قیمت نفت با نرخ ۸۵ دلاری در بودجه آمده و در حال حاضر با نرخ ۷۲ دلاری به فروش می رسد، حال آیا این مسئله کشور را با کسری بودجه در سال آینده روبرو نمی کند؟ آیا این مسئله برای ما دیون ایجاد نمی کند؟ فارغ از اینکه ما تا چه سقفی می توانیم فروش انجام دهیم.

وی اضافه کرد: هر اقدامی که موجب بدهی دولت و ناترازی شود، موجب تداوم نابسامانی اقتصادی، تورم و مشکلات متعدد می شود، لذا باید به سمت درآمدهای پایدار و واقعی حرکت کنیم.

 مخالفت با تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی

نمایندگان در نشست علنی مجلس با ۸۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن  با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند.

حقوق کارمندان باید متناسب با تورم باشد

سیدغنی نظری خانقاه مجلس گفت: اقدام اروپا در زمینه لیست تروریستی قرار دادن سپاه را محکوم و براساس حقوق بین المللی ما نیز حق داریم اقدام صریح و متقابل انجام دهیم اما به گفته مسئولین سیاست خارجی اروپا این اقدام احساسی بوده که به نحوی کنایه از عذرخواهی است. ما در خصوص مسائل امنیت ملی تعارف نداریم و قدمی عقب نمی نشینیم.

وی خطاب به رئیس جمهور، گفت مصوبات سفر شما به استان اردبیل اجرایی نشده و اگر نیم بندی نیز اجرا شده مربوط به مرکز استان است، پروژه ای که قرار بود با اعتبار سفر آسفالت شود در مرحله تعطیلی می باشد در خصوص تونل اسالم به خلخال ما پیاده هستیم و کسانی که باید آن را اجرا کنند سواره، انتظار داریم قبل از سفر مجدد به استان اردبیل تونلی که یک دویستم اعتبار پرداخت شده به یکی از استان های مرزی را نیاز دارد برطرف شود.

تذکر نماینده مجلس در صحن علنی

رضا آریان پور نماینده مردم مینودشت در مجلس در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: عدالت محور بودن از برنامه های انتخاباتی شما بود، اما عملکرد سازمان برنامه و بودجه و برخی وزارتخانه ها سنخیتی با عدالت مدنظر شما ندارد.

نماینده مردم مینودشت و کلاله و مراوه تپه و گالیکش در مجلس یازدهم در تذکر به رئیس جمهور ادامه داد: هیچ فرد منصفی نمی تواند تلاش ها و دلسوزی جنابعالی را در جهت بهبود وضعیت مردم و کشور انکار کند، اما با توجه به اینکه محور برنامه های انتخاباتی شما بحث عدالت در جامعه و سراسر کشور می باشد، باید خدمتتان عرض کنم عملکرد سازمان برنامه و بودجه و برخی وزارتخانه ها سنخیتی با عدالت مدنظر شما ندارد.

تذکر نماینده مجلس درباره گرانی ها

سید موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس شوری اسلامی در نطق میان دستور خود با انتقاد از رشدبی رویه قیمت‌ها؛ گفت: با تورم افسار گسیخته و افزایش روزانه قیمت خودرو، طلا، سکه و دلار؛ هر روز فشار بیشتری به مردم وارد می‌ شود، همکاران گرامی و دولت تا چه زمانی باید شاهد دلال بازی و رشد بی رویه و بی منطق قیمت‌ها باشیم.

چرا زورمان به بانکداری و خودروسازی داخلی نمی رسد؟

کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت:به شعار جهادی دادن و جهادی عمل نکردن معترضیم که اگر رفتار جهادی داشتیم؛خودروسازی مایه شرمساری نبود.

وی با اشاره به تورم کشور تاکید کرد:اما نکته اساسی که کمیسیون تلفیق بودجه باید به صورت جدی مدنظر داشته باشد، ایجاد تعادل افزایش حقوق کارکنان و تورم موجود در کشور است؛ ما در این لایحه عملاً با افزایش ۲۰ درصدی حقوق،قدرت خرید کارمندان را ۵۰ درصد کاهش داده ایم.

گرانی روزانه اصلاً قابل قبول نیست

احمدحسین فلاحی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی خود خطاب به اتحادیه اروپا و کشور سوئد گفت: لازم است شما به دنبال استقلال کشور های خود باشید در حالیکه آمریکا تلفن مسئولان شما را شنود می کند، به دنبال از بین بردن ذلت خود باشید  و به نظام جمهوری اسلامی، سپاه و کتب آسمانی تعرض نکنید.

نماینده مردم همدان و فامین در مجلس گفت: از دولت می‌خواهم که بازار را مدیریت کنند که تلقی هرج و مرج نشود.

پایان صحن علنی مجلس

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۰۳ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (چهارشنبه ۵ بهمن ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر