|
کدخبر: 285519 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس؛

درخواست یک نماینده برای تغییر قوانین فیلترینگ / منکر ضرر کسب‌وکارها نیستیم

اصغر سلیمی؛ سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من شرایط فیلترینگ باید تغییر کند و بهتر است به‌تدریج این موضوع برطرف شود. البته باید مراحل قانونی پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و واتس اپ برای ادامه کار در کشور مشخص شود.

فناوری درخواست یک نماینده برای تغییر قوانین فیلترینگ / منکر ضرر کسب‌وکارها نیستیم

در سال ۱۴۰۱ وضعیت فضای مجازی دستخوش حوادث بسیاری شد. پس از ناآرامی‌ها در کشور، فیلترینگ گسترده‌ای برای اینترنت در نظر گرفته شد و پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ نیز به سرنوشت دیگر شبکه‌های اجتماعی دچار شدند. این شرایط پیچیده و سخت با موجی از انتقادات مردم و کارشناسان مواجه شد. در ادامه کسب‌وکارها و استارتاپ ها نیز با ضرر زیادی روبه‌رو شدند. بر اساس بودجه پیشنهادی دولت سال آینده در نظر دارد که حدود ۲۲۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و ۱۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت توسعه و مدیریت زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات به وزارت ارتباطات تخصیص دهد.

بودجه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال بعد نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان بیش از سال جاری برآورد شده است اما این بودجه، تنها به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعلق نمی‌گیرد و دستگاه‌های دیگری نظیر مرکز ملی فضای مجازی و پروژه‌های مختلف از آن سهم خواهند برد.

مجموع بودجه‌ای که برای حوزه ICT در سال آینده در نظر گرفته‌ شده، بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که حدود از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است و بقیه آن به اعتبارات هزینه‌ای تخصیص داده خواهد شد. از مجموع اعتبارات فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن در ردیف‌های متفرقه آمده‌اند، اندکی بیش از ۴۱ میلیارد تومان در ردیف‌های اختصاصی قرار می‌گیرند و بقیه از درآمد عمومی تأمین خواهند شد.

از بودجه‌ای که به فصل ICT اختصاص‌ یافته، بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش اختصاص می‌یابد که سهم اصلی مربوط به وزارت ارتباطات است و دستگاه‌های دیگر در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

شواهد امر این‌طور نشان می‌دهد که در خصوص بودجه پیشنهادی، وزارت ارتباطات وضعیت خاص و استراتژیکی دارد. برای زیرساخت‌های مربوط به صیانت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی لحاظ شده است. این مطلب باعث نگرانی کارشناسان و کاربران فضای مجازی شده و صاحبان کسب‌وکارها نیز نگاه خوش بینانه‌ای به آینده ندارند.

گسترش نیوز در این راستا گفت‌وگویی با اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

اصغر-سلیمی

سیاست‌گذاری‌ها در جهت تقویت پلتفرم‌های داخلی است

اصغر سلیمی در خصوص اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیاردی برای زیرساخت‌های مربوط به صیانت گفت: این مورد، سیاست‌گذاری‌ها در جهت تقویت پلتفرم‌های داخلی است. بودجه اختصاص داده شده برای این منظور و کمک به خبررسان‌های بومی متمرکز شده است. در حال حاضر اکثر کسب‌وکارها از پلتفرم‌های خارجی بهره می‌گیرند و حتی در این مقطع نیز این روند ادامه دارد.

او ادامه داد: زیرساخت‌های پلتفرم‌های ایرانی هنوز به‌طور کامل آماده نیست. به نظر من پلتفرم‌های خارجی تا زمان آماده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز، می‌توانند مورد استفاده کاربران قرار بگیرند. فرصت یک‌ساله برای این کار لازم است و باید تا آن زمان بستر لازم برای به‌کارگیری کامل پلتفرم‌های داخلی مهیا شود.

کسب-و-کار-اینترنتی

منکر ضرر کسب‌وکارها نیستیم

سلیمی در ارتباط با ادامه روند فیلترینگ گسترده فضای مجازی در کشور اظهار کرد: به عقیده من شرایط فیلترینگ باید تغییر کند و بهتر است به‌تدریج این موضوع برطرف شود. البته باید مراحل قانونی پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و واتس اپ برای ادامه کار در کشور مشخص شود. این پلتفرم‌ها در ایران نمایندگی قانونی ندارند و قوانین ما را رعایت نمی‌کنند. ما منکر ضرر و زیان بسیاری از کسب‌وکارها در این چند وقت اخیر نیستیم. باید این موضوع را در نظر گرفته و مانع از مهاجرت استارتاپ ها به کشورهای همسایه شویم.

وی در ارتباط با اخذ مالیات برای کسب‌وکارهای اینترنتی تصریح کرد: پیش از هر تصمیم این‌چنینی، باید از روش‌های تشویقی و تسهیل‌کننده استفاده کنیم. به نحوی باشد که این کسب‌وکارها به شکل راحت‌تری از پلتفرم‌ها استفاده کنند. ما باید فضای بهتری برای صاحبان این کسب‌وکارها جهت ادامه فعالیت‌هایشان فراهم کنیم.

اینترنت-خانگی

نیاز به اینترنت جهانی غیرقابل کتمان است

سلیمی در رابطه با احتمال خداحافظی با اینترنت بین‌الملل پس از مطرح شدن بحث صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات در بودجه پیشنهادی دولت بیان کرد: در حال حاضر چنین چیزی مطرح نیست و نیاز به اینترنت جهانی برای بسیاری از کارها غیرقابل کتمان است. ما برای انجام امور زیادی به پلتفرم‌های بین‌المللی نیاز داریم. در این خصوص یک موضوع مهم را باید در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پایان اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به یک سرمایه‌گذار، دیپلمات یا تاجر خارجی دستور به عضویت در پلتفرم‌های داخلی را بدهیم. ما باید اهمیت پلتفرم‌های خارجی را در فضای کنونی لحاظ کنیم. همچنین این پلتفرم‌ها باید به قوانین کشور ما احترام گذاشته و اقدام به راه‌اندازی دفاتر نمایندگی کنند. در این رابطه باید رایزنی‌های موردنیاز انجام شده و موانع احتمالی برطرف شود.

  • ناشناس ارسالی در

    آقای عباس مقتدایی امروز در مجلس چرا برای اینترنت گلو پاره نکردید فقط برای ایثارگران گلو پاره کردید
    اگر کار واقعا به دیوان عدالت اداری برسد مصوبه مجلس غیر قانونی بوده در استخدام فله ایی ایثارگران چون آنها سهمیه 25درصدی در آزمون ها و استخدامی های کنکور دارند
    من.خودم اطرافیان دو ماه سه ماه ،،داوطلب بوده در جنگ
    اما انصاف نیست به سربازان چون شش ماه در جنگ بودند. ایثارگری داده شود درصورتی که به داوطلبان ایثارگری داده نشده
    این امتیاز فله ایی باید باطل شود

ارسال نظر