|
کدخبر: 283459

خیز صادرات خدمات فنی و مهندسی در استان خراسان رضوی

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان خراسان رضوی با بیان این خبر که یک شرکت خصوصی این استان مجوز راه‌اندازی مرکزی تجاری در کشور عراق را کسب کرده است، گفت: وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی این استان به نسبت سال قبل روند صعودی داشته است.

اقتصاد خیز صادرات خدمات فنی و مهندسی در استان خراسان رضوی

 «محمدعلی امیرفخریان» رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان خراسان رضوی با بیان اینکه یک شرکت خصوصی در استان مجوز راه‌اندازی مرکزی تجاری با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی در کشور عراق را از سازمان توسعه تجارت ایران دریافت کرده است، گفت: تمرکز این شرکت بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین مصالح ساختمانی از ایران با رویکرد بازسازی و به‌سازی زیرساخت‌های لازم و احداث ساختمان‌های اداری و مسکونی در عراق است.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، قرار است مرکز تجاری مزبور تا پایان بهمن‌ماه امسال در اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی شود، اضافه کرد: تاکنون درخواست‌های دیگری نیز از سوی شرکت‌های خصوصی استان برای راه‌اندازی مراکز تجاری در شهرهای کابل و هرات افغانستان و بیشکک قرقیزستان دریافت شده که بخشی از فرآیند کاری آنها مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان خراسان رضوی وضعیت صدور خدمات فنی و مهندسی استان را در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر دانست و افزود: بنا به اذعان مسئولان کارگروه ماده ۱۹ در سازمان توسعه تجارت ایران، وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی این استان به نسبت سال قبل روند صعودی دارد.

امیرفخریان افزود: با این حال آمار متقنی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی وجود ندارد زیرا صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌دلیل ماهیت غیرکالایی آن در جایی ثبت نمی‌شود و ثبت صادرات خدمات فنی و مهندسی زمانی انجام می‌گیرد که صادرکننده خواهان استفاده از یک‌سری تسهیلات و فرآیندها از سازمان توسعه تجارت باشد که در اینصورت می‌توان آن را در زمره آمار صادرات محاسبه کرد. از سوی دیگر صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به‌دلیل موضوع ایفای تعهدات ارزی، علاقه کمتری به ثبت صادرات خود نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در افزایش مبادلات با کشورهای همسایه و افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی، چندین همایش در خصوص صدور این خدمات و مصالح ساختمانی در این اداره کل برگزار شده و چندین پذیرش یا اعزام هیات تجاری در این زمینه به کشورهای عراق، افغانستان و سوریه انجام گرفته است

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان خراسان رضوی همچنین گفت: در ماه پیش در نشستی با حضور مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار می‌شود که این اقدام گامی در جهت توسعه صادرات این نوع خدمات است.

لازم به‌ذکر است، ۸۵۰ شرکت خدمات فنی و مهندسی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۴۰ شرکت، صادرات محور هست.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی

ارسال نظر