|
کدخبر: 282355

فارکس یا ارز دیجیتال؟ حرفه ای ها کدام را انتخاب می کنند؟

در سال های اخیر و به خصوص با صعودی شدن بازار رمز ارزها، این بازار به رقیب سخت فارکس تبدیل شده است. به گواه بسیاری از کارشناسان و متخصصان اقتصادی، این دو عرصه پلتفرم های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. اما باید توجه داشته باشید که میزان سوددهی در چنین بازارهایی کاملاً به شما بستگی دارد. بنابراین ممکن است انتخاب بین فارکس یا ارز دیجیتال برای هر فرد متفاوت باشد.

فارکس-ارز-دیجیتال-۱

ترید در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟

قبل از اینکه رمز ارز و فارکس را مقایسه کنیم،  بهتر است به صورت مختصر هر یک را بررسی کنیم. در سال های اخیر افراد بسیاری با رشد فناوری ارزهای دیجیتال در این بازار سرمایه گذاری کرده اند؛ در این میان بسیاری سود حاصل کرده اند و بسیاری متضرر شده اند. معروف ترین ارز دیجیتال موجود در بازار بیت کوین است که اولین هم بوده است.

 معمولاً سرمایه گذاران برای کسب سود از این بازار اقدام به خرید و فروش رمز ارزها می کنند؛ به طوری که سعی عموم بر این است که ارزهای دیجیتال را ارزان خریداری کنند و گران بفروشند. این خرید و فروش از طریق صرافی های ارز دیجیتال صورت می گیرد و معمولاً با کارمزد همراه است. این صرافی ها به صورت 24 ساعته باز هستند و شما تنها با چند کلیک می توانید مقادیر نامحدودی از رمز ارز و کریپتو کارنسی را جابجا کنید.

ترید در فارکس چگونه است؟

بازار فارکس یک بازار قدیمی تر مربوط به ارزهای منتشر شده بین المللی است و به نوعی یک بورس جهانی محسوب می شود. این بازار به صورت شبانه روزی اما پنج روز در هفته باز است و معاملات غیر متمرکز در آن انجام می شود. بازار فارکس حجم معاملاتی در حدود 5 تریلیون دلار دارد که باعث می شود بزرگ ترین بازار معاملاتی جهان باشد.

سرمایه گذاران در بازار فارکس علاوه بر سرمایه گذاران خرد، شامل مشاغل، بانک ها، موسسات مالی و شرکت ها در سراسر دنیا  هستند و به همین دلیل برخی آن را معتبرتر می دانند. با پیشرفت اینترنت و پیدایش معاملات اینترنتی، این بازار به طور قابل توجهی پیشرفت کرد؛ به طوری که معاملات هم به صورت مستقیم و هم از طریق کارگزاری با استفاده از اینترنت انجام می شود.

شباهت های ارز دیجیتال و فارکس

اولین شباهت رمز ارزها و سهام فارکس این است که ارزش آنها نسبت به یک دیگر تغییر می کند. در واقع جهت کلی این دو بازار اغلب همگام با یک دیگر تغییر می کند؛ با این تفاوت که شیب صعودی یا نزولی ارزهای دیجیتال اغلب بسیار شدیدتر است. علاوه بر این، هر دو بازار غیر متمرکز بوده و هیچ مقررات خاصی بر آنها حکمفرما نیست. بنابراین امکان دریافت مالیات مستقیم از این دو بازار وجود نداشته و هیچ سازمان یا شخص خاصی بر معاملات نظارت مستقیم ندارد.

البته بازار رگوله شده فارکس تا حدودی توسط نهادهای مرکزی تنظیم می شود اما بازار ارزهای دیجیتال کاملا متناسب با فناوری است و هیچ موسسه متمرکزی قادر به کنترل آن نیست. اگرچه حجم معاملاتی و قدمت بازار فارکس بیشتر است، اما در سال های اخیر ارز دیجیتال نیز توانسته خود را ثابت کرده و علاوه بر سرمایه گذاری کاربردهای دیگری را نیز به کاربران ارائه کند.

فارکس-ارز-دیجیتال-2

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

بیت کوین اولین رمز ارز طراحی شده است که در ابتدا ارزش آن کمتر از یک دلار بوده اما قیمت آن تا حدود 70 هزار دلار هم فرا رفته است؛ بنابراین کسب سود در این بازار برای بسیاری امید بخش است. با این وجود اگر بخواهید بازار فارکس یا رمز ارز را برای معامله کردن و سرمایه گذاری انتخاب کنید، به شما بستگی دارد. در ادامه برخی از فاکتورهای تاثیرگذار بر این انتخاب را بررسی می کنیم:

اندازه بازارها

ارزهای دیجیتال از پروژه های بلاک چینی پشتیبانی می کنند و فارکس بورس جهانی را جابجا می کند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تا کنون توانسته به حدود 3 تریلیون دلار برسد. با این حال اقتصاد دانان نمی توانند ارزش بازار فارکس را تخمین بزنند و تنها می توانند ارزش تقریبی اقتصاد جهانی را که حدود 80 تریلیون دلار است تخمین بزنند.

مقدار سوددهی

بازار فارکس به طور گسترده ای به این معروف است که اغلب معامله گران در آن پول خود را از دست می دهند. در واقع تنها 35 تا 40 درصد از معامله گران در این بازار به سود می رسند. علت اصلی این مسئله آن است که معامله گران آموزش کافی ندیده و نمی توانند به درستی ترید کنند یا اهرم را مورد استفاده قرار دهند.

میزان نقدینگی

حرکات کوچک تر قیمت در معاملات فارکس باعث می شود معامله گران سطح عمیق تری از نقدینگی را ارائه دهند. همانطور که گفتیم حجم معاملاتی این بازار به صورت روزانه حداقل 5 تریلیون دلار است اما حجم معاملاتی رمز ارزها به 200 میلیارد دلار در روز می رسد. بنابراین نقدینگی بازار فارکس بسیار بیشتر است و امکان خروج یا ورود به این بازار در بزنگاه ها بیشتر است.

نوسانات بازار

معمولا‍ معاملات بازار ارزهای دیجیتال بی ثبات تر و پر نوسان تر بوده و صعود و نزول های شدیدتری را نسبت به فارکس تجربه می کند. بنابراین عموما سرمایه بالاتری در این بازار لازم است. با این وجود برای افرادی که آموزش دیده اند و ریسک بازار را قبول می کنند، سوددهی بیشتری در کریپتو کارنسی مورد انتظار است. به طوری که بیت کوین در عرض چند ماه به 5 برابر ارزش خود رسید و سود زیادی را نصیب سرمایه گذاران کرد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها